Iskolába járni egyáltalán nem hülyeség. Ahogy azt David Card 2001-ben, Philip Oreopoulos 2006-ban, Leyla Mocan pedig 2014-ben empirikusan megállapította, az oktatás anyagi előnyökkel is jár, mert növeli a produktivitást és a jövedelmet is. Michael Grossman (2008), Csou Sin-ji és társai (2010), illetve Damon Clark és Heather Royer (2013) kutatásai szerint az oktatás még a személyes egészségre, illetve többek, például Kamila Cygan-Rehm és Miriam Maeder kutatása szerint még a termékenységre is jó hatással van.
Thomas S. Dee 2004-es tanulmánya szerint a tanultabb emberek tudatosabb polgárok, Naci Mocan és Colin Cannonier 2012-es tanulmánya szerint pedig elutasítóbbak az erőszakkal szemben.
Az oktatás jó.
Kivéve, ha a cél a természetfelettitől rettegő és/vagy istenfélő, buzgó hívők nevelése. Naci Mocan legújabb, Luiza Pogorelovával közös tanulmánya szerint legalábbis egyértelmű összefüggés van az iskolában töltött évek és az emberek vallásossága között, mégpedig:
minél tovább jár valaki iskolába, annál kevésbé vallásos.
A kutatók 11 európai ország, köztük Magyarország adatait vizsgálták:
Ezekben az országokban a múlt században mindenhol nőtt a tankötelezettség korhatára, ezért vizsgálható volt, hogy hogyan változott a rövidebb és hosszabb ideig kötelezően iskolába járók vallásos értékrendje és hite a természetfelettiben. Ez utóbbiról a 2002-2013 között hat körben végzett Európai Társadalmi Felmérésből tájékozódhattak.
Megállapításaik szerint minden egyes iskolában töltött évvel
14 százalékkal csökken az emberek hajlandósága arra, hogy legalább havonta egyszer elmenjenek a templomba.
Az oktatásnak az eredendően vallásosabbakra is van hatása, a heti templombajárási hajlandóság is 10 százalékkal csökken minden iskolában töltött évvel. A heti egyszeri imádkozásra pedig 37 százalékkal kevésbé hajlandók azok, akik legalább egy évvel többet töltöttek iskolában.
Sőt, minden egyes iskolában töltött év 12 százalékkal csökkenti annak a valószínűségét, hogy valaki nagyon vallásosnak vallja magát.
Mielőtt vérmérsékletének és vallási meggyőződésének megfelelően gyalázni vagy ünnepelni kezdené a szerzőket, két lényeges dolgot még közölnöm kell:
A kutatók nem az ujjukból szopták az eredményeket. Azt, hogy az oktatás hogyan hat a vallásosságra, ezzel az egyszerű képlettel számolták ki:
Rikct= β0+β1Oktatásikct+X'ikctΩ+μc+ηt+εikct
Ahol az Rikct egy k évben és c országban született, i személy vallásosságát, templombajárásának vagy imádkozásának gyakoriságát vagy babonás hiedelmeit fejezi ki a t évben végzett felmérésben. Az Oktatásikct az adott személy elvégzett iskolai éveit jelöli, a μc és ηt változók az adott személy szülőhelyét és az évet jelöli, amiben részt vett az Európai Társadalmi Felmérésben, az X'ikct vektor pedig az adott személy etnikai, nemi, életkorbeli sajátosságait mutatja.
Moran és Pogorelova kutatása az oktatás vallásosságra gyakorolt hatásának számszerűsítésében úttörő ugyan, maga a felvetés, hogy az oktatás mérsékli a vallásosságot, nem az.
Maguk a szerzők is elismerik tanulmányukban, hogy Durkheimtől Weberig filozófusok hosszú sora érvelt már amellett, hogy az oktatás szinvonalának növekedése idővel mérsékelheti a valláshoz való ragaszkodás mértékét. Sascha O. Becker, Markus Nagler és Ludger Woessmann pedig "Az oktatás elősegítette a szekularizációt" című, 2014-es tanulmányukban pedig a címből már kitalálható következtetésre jutottak: a XIX-XX. századi Európa világiasodásában a tudományos ismeretek fejlődésének vezető szerepe volt.
(Via The Economist. A tanulmányt magát teljes terjedelmében innen tölthetik le. Címlapkép: AFP PHOTO/JOSEPH EID)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.