Mióta élek, hallom, hogy Magyarország kompország, de sokáig nem tudtam, mit jelent ez. Most azonban világos lett: nemsokára egy dunai híd is kompnak fog számítani, legalábbis abban a tekintetben, hogy külön fizetni kell érte.
Most, hogy a kormány fizetőssé tette az eddig is fizetős autópálya-hálózat eddig ingyenesen használható elkerülő, vagy el nem készült útszakaszait, a dunai átkelés sem lesz egyszerű, ha matrica nélkül akar az ember átkelni a folyón.
A dunaföldvári és a bajai hidak kivételével a két autópályára nyomokban hasonlító M8-as és M9-es dunai hídszakaszok is fizetősek lettek.
Ha ehhez még hozzávesszük, hogy Tarlós István, Budapest főpolgármestere felvetette már a hídpénz bevezetését "a Hungária gyűrűnél szűkebb" gyűrűben, akkor nemsokára így fognak kinézni a dunai átkelések lehetőségei fizetősség és ingyenesség tekintetében:
A térképen összeszedtük a január elsejétől fizetőssé vált, Dunát érintő szakaszokat, és a főváros dugódíjról, illetve újabban hídpénzről szóló terveit.
Bár sem az M8-as, sem az M9-es nem vezet sehova (a tervek szerint keresztbe szelnék át az országot), csak egy-egy Duna-híd épült meg belőlük, mégis fizetőssé válnak ezek a szakaszok is.
Marad tehát a bajai városi híd és a dunaföldvári híd.
Azt egyelőre nem tudjuk biztosan, hogy az M8-as és az M9-es szakaszok, melyek kvázi megyehatárokat érintenek (Fejér, Tolna, Bács-Kiskun) használhatók lesznek-e egy-egy megyei matricával: az M8-asra érvényes lesz-e a Fejér vagy a Bács-Kiskun megyei matrica, vagy mindkettő kelleni fog-e hozzá, az M9-esnél ugyanez a kérdés Tolna és Bács-Kiskun megyei matricákkal.
(Ezeket a szakaszokat így definiálják a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-nél: "Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok")
Én speciel úgy értelmezem, hogy elég lesz egy megyei éves matrica is, de a kormányzat fejetlen kapkodását ismerve, tűzbe nem tenném érte a kezemet. (Ezzel a problémával ebben a cikkben foglalkoztunk.)
Ha ez így van a hídért mindkét folyópart kér évenként ötezer forintot.
Azt az Európai Uniónak köszönhetjük, hogy az M0-ás déli szakasza, amely két Duna-hídat is magában foglal, a Csepel-szigeten ingyenes maradt, ahogy az észak-budapesti agglomeráció lobbierejének azt, hogy egyelőre a Megyeri híd is maradt ingyenes.
Budapest közben továbbra is tervezi a dugódíj bevezetését, amelynek terveivel kapcsolatban a hídpénz ötlete is felmerült korábban.
Tekintve, hogy az újabb fővárosi útdíjak bevezetése mögött álló indokok még léteznek - azaz a 4-es metró uniós finanszírozásáért cserébe vállalt magyar garancia, illetve az, amit Tarlós István többször elmondott, miszerint Budapest kasszája üres, az állam pedig nem finanszírozza tovább a várost - simán várható valamiféle, 400-500 forintos hídvám, hídpénz bevezetése, de ugyanígy fizetőssé tenné egy budapesti dugódíj is a budapesti hidak nagy részének használatát.
Az első Duna-híd gróf Széchenyi István vezetésével épült meg a XIX. században. Ez, ugye, a Lánchíd, volt hídvám is:
a hídon mindenkinek – a nemeseknek is – vámot kellett fizetnie, a híd tehát a nemesi előjogok csorbítását, a közteherviselés elvének a bevezetését is jelentette.
Akkor persze nem az adófizetők, hanem az ország oligarchái, az arisztokraták finanszírozták az építkezést.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.