A londoni közlekedési hatóságok megadták a taxiengedélyt a Jövő Egyik Londoni Taxijának, ami szerencsére pont úgy néz ki, mint a Múlt Londoni Taxija, nem pedig úgy, mint a Jövő Másik Londoni Taxija. És akkor ezt most kifejtem.
A brit városok utcaképét a mai napig meghatározó taxik ősatyja az Austin FX4 modell volt:
Az Austin márka aztán megszűnt, de egy Carbodies, majd egy LTI, később egy LTC nevű cég a TX1 majd TX2 és TX4 modellekkel továbbvitte a formai hagyományokat. Így néz ki a jelenlegi legmodernebb technikájú, de klasszikus formájú londoni taxi, a környezetvédelmi normák szigorítása miatt kifutóban lévő, dízelmotoros TX4:
Aztán tavaly borzasztó dolog történt. A Nissan is bejelentkezett a londoni taxik piacára, azzal a kocsival, ami világszerte sorra nyeri a taxitendereket, egyebek mellett a klasszikus new yorki sárga Ford Crown Victoriákat is a süllyesztőbe küldi: egy kis, szögletes furgonnal, az NV200-zal. A kocsi orrát nemrég átalakították, hogy "jobban idézze a brit hagyományokat", de a végeredmény mintha egy perverz japán gúnyrajz volna, egy valódi katana egyenesen az európai ízlés szívébe, íme:
A Nissan még nem kezdte el az NV200-ak ömlesztését a londoni (és a teljes brit) taxipiacra. Mivel a londoni városvezetés füstmentes, úgynevezett zéró emissziós zónákat határozott meg, a kocsikat át kell alakítani. Van ugyan elektromos változata az NV200-nak (az eNV200 Magyarországon is kapható), de a kis hatótáv miatt pusztán elektromos hajtással nem elég a brit sofőröknek az autó, hibridet kell belőle építeni. Tavaly novemberben jelentette be a cég, hogy egy kicsit késik a londoni modell.
Ez a csúszás talán megmentheti a londoni utcaképet attól, hogy valami fura japán képregény-illusztrációvá változzon. A semmiből előtört ugyanis egy cég, a Frazer-Nash Research and Ecotive, és megszerezte az engedélyeket Metrocab nevű, hatótáv-növelő benzinmotoros villanyautójának a londoni taxizásra. Így néz ki az alapértelmezésben elektromos, de a lítium-polimer akku lemerülése után benzinnel is elketyegő Metrocab:
A légrugós, panoráma üvegtetős Metrocab egy tank benzinnel és a 12,2 kWh-s akkupakk feltöltésével 560 km-es hatótávot tud, elektromos üzemmódban behajthat a zéró emissziós zónákba, egyliteres benzinmotorjával és elektromos rendszerével vegyes üzemben 2,3 liter körüli fogyasztást produkál százon. Természetesen a londoni taxik számára előírt parádés, nyolc méter alatti átmérőjű fordulókört is tudja az autó. A végsebesség ugyan elektronikusan 130 km/h-ban korlátozott, de mivel nem marseille-i, hanem londoni taxiról beszélünk, ez sem probléma.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.