Lázár János és Seszták Miklós miniszterek kedden leállították az M4-es autópálya építését az Abony és Fegyvernek közötti szakaszon.
Ezt az építkezést az Európai Bizottság nem volt hajlandó támogatni, mert szerintük túlárazott (kilométerenként 4 milliárd forintba kerül) és felesleges is (nincs akkora forgalom arra, ami ekkora utat igényelne). Brüsszel szerint azért készül ilyen drágán, mert a pályázatot elnyert cégek kartelleztek, vagyis előre felosztották egymás között a szakaszokat, hogy mindenki nyerjen, és túlárazták az egészet, hogy mindenki sokat nyerjen.
Csepreghy Nándor helyettes államtitkár azt mondta kedden, hogy a magyar kormány vitatja, hogy az út felesleges lenne, de a kartellgyanút ki fogják vizsgálni. A Miniszterelnökségnek egy hónapja van, hogy a pályázati papírok alapján eldöntse, hogy tényleg kartelleztek-e.
Az M4-es építkezés nyertesei között van szinte az összes jelentős Magyarországon működő útépítő cég: a Colas, a Swietelsky, a Közgép, az A-Híd és a Strabag is. A komrány legújabb kedvencének számító Duna Aszfalt viszont nincs benne.
"A kormány nem ismer pardont" - jelentette ki Csepreghy, és ha bebizonyosodik a kartell-gyanú, és ezért Magyarországnak büntetést kell fizetnie az EU-nak, akkor azt ezeken a cégeken behajtják majd. Korábban már felmerült, hogy a kormány utólag kivetett különadóval fizettesse ki az útépítőcégekkel, ha a bizottság problémás pályázatok miatt pénzt von vissza Magyarországtól.
A Népszabadság kedden arról írt, hogy az M4-es ügyön keresztül a Miniszterelnökség lényegében a Közgépet támadja, és összeszedtek minden olyan ügyet, amiben a cég érintett, és amelyekkel szemben az EU csalásellenes hivatala (OLAF) vizsgálódik. A lap szerint van egy akta róluk, és ezek összértéke 162 milliárd forint, és itt még további eljárások várhatók. A Közgép tulajdonosa Simicska Lajos, aki Orbán Viktorral nagyon összeveszett.
Csepreghy azt mondta, hogy a Népszabadság információja csak részben igaz, mert összesen 500 milliárd forintnyi EU-s pályázatot vizsgál az OLAF, ez mintegy 50 ügyet jelent, és ezek vizsgálatában mind együttműködik a kormány az OLAF-fal. A válaszból nem derült ki egyértelműen, hogy a Népszabadság jól tudja-e, hogy ezeket az ügyeket most elő akarják venni a Miniszterelnökségen.
Amennyiben így tennének, akkor olyan pályázatokat is szét kellene szedni Lázár minisztériumának, amelyek vezető politikusokhoz kötődnek. Hiszen az korábban már kiderült, hogy az OLAF vizsgál olyan pályázatot, amiben Seszták Miklós fejlesztési miniszter volt érintett (szélessávú internet fejlesztés), olyat is, amiben Rogán Antal volt a megrendelő (Belváros Szíve) és olyat is, amiben egy Balog Zoltán miniszter felügyelte háttérintézmény lehet a hunyó. Ők Simicska Lajossal ellentétben nem vesztek össze Orbán Viktorral.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.