A Magyar Reklámszövetség és szövetségesei a reklámpiac átalakítását tervező törvény visszavonását kérik a kormánytól

Média
2015 május 28., 21:59

Közleményt adott ki a Magyar Reklámszövetség több másik szervezettel közösen, mert szerintük a költségvetéshez benyújtott módosítások alapjaiban rendeznék át a reklámpiac működési logikáját azzal, hogy a hirdető-ügynökség-médium értéklánc tagjainak szerződéses kapcsolódási lehetőségeit és egyes szolgáltatások árát törvényileg határozza meg. A közleményt változtatás nélkül közöljük:

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei hangsúlyosan kérik a kormányt a jogszabálytervezet azonnali visszavonására tekintettel annak káros hatásaira. A szakmai szervezetek meglátása alapján a médiapiac ilyen mértékű szabályozása szakmailag indokolatlan és a teljes gazdaság számára rendkívüli mértékben veszélyes.

A parlament.hu-n a jogszabálytervezetek közt közzé tett T/4884. számú, Magyarország 2016. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló törvényjavaslat 10. pontjában „A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény módosítása” 44.,45.,46. paragrafusaiban megfogalmazott módosítások kapcsán a Magyar Reklámszövetség és társszövetségei az alábbi álláspontot képviselik, melyet a mai napon eljuttattak Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter uraknak.

A törvénymódosító javaslat azonnali káros piaci-, gazdasági- és költségvetési következményeket von maga után: azon túl, hogy a piac szereplői számára óriási veszélyt rejt, kifejezetten káros a magyar gazdaság egészére.

A megjelent törvénymódosító javaslat szakmai- és piacműködtetési szempontok szerint is indokolatlan mélységben kívánja szabályozni a hazai médiapiac működését, amely előre nem látható veszélyt rejt magában tekintettel arra, hogy információink szerint a módosító tervezetet semmilyen hatástanulmány és semmilyen szakmai egyeztetés nem előzte meg.

A módosító törvénytervezet súlyos piaci hátrányba sodorja a kis- és középvállalkozókat, és elmélyíti versenyhátrányukat a globális szereplőkkel szemben.

A tervezett intézkedés a szakmai szervezetek megítélése szerint súlyosan sért alkotmányos (a szerződéskötés szabadsága) és európai uniós (szolgáltatások szabad áramlása) irányelveket.
A piaci szereplők számára teljességgel elfogadhatatlan a törvényjavaslat indoklásában hivatkozott piactorzító hatás, tekintettel arra, hogy a Gazdasági Versenyhivatal 2008-as vizsgálata megállapította, hogy a piacon működő bónusz rendszer nem igényel beavatkozást.

A felkészülési idő nélkül (kiemelten: egy szerződéses kötöttségek ezreivel terhelt üzleti év közepén) bevezetett esetleges módosítás a piac azonnali instabilitáshoz vezet, amely súlyosan visszaveti a médiaköltéseket, ezáltal az iparági károkon túl súlyos költségvetési bevétel csökkenést is okoz.

A Magyar Reklámszövetség és a szakmai állásponthoz csatlakozó szervezetek újra kérik a kormányt a törvénytervezet visszavonására:

  • Magyar Reklámszövetség 
  • Interactive Advertising Bureau Hungary 
  • Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
  • Magyar Lapkiadók Egyesülete
  • Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete 
  • Professzionális Piackutatók Társasága

(Disclaimer: A 444-et kiadó Magyar Jeti Zrt. is a Magyar Reklámszövetség és az IAB tagja.)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.