Alkotmányellenes a földtörvény nemzeti parkokkal kapcsolatos módosítása

A törvénymódosítás ebben a formában nem hirdethető ki – ezt mondta ki az Alkotmánybíróság az államfő indítványára.

A testület szerint viszont nem alaptörvény-ellenes, hogy a törvény egyes, a Nemzeti Földalapba tartozó földterületek esetében lehetővé tette haszonbérleti szerződések felmondását, és megszüntetett előhaszonbérleti jogokat.

Az Országgyűlés április végén egyszerű többséggel fogadta el azt a törvénymódosítást, ami szerint a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet tulajdonosi joggyakorlása alá kerülnek a nemzeti parkokhoz tartozó földek.

A földvagyon kezeléséről szóló törvénymódosítás szerint a nemzeti parkok földjeit a Nemzeti Földalapkezelőnek adták, ami a földtörvény alapján osztogathatta azt szét napjaink mészároslőrinceinek. Áder János és egy bíró fordult az AB-hez, az elnök csak normakontrollt kért, a bíró a rendelkezések megsemmisítését.

Áder János köztársasági elnök nem hirdette ki a törvényt, hanem az Ab-hoz fordult részben közjogi érvénytelenség miatt, ugyanis álláspontja szerint minősített többségre lett volna szükség a módosítás egyes részeinek elfogadásához. Továbbá felvetette azt is, hogy sérülhet a természetvédelem korábban elért szintje.

Az Ab hétfőn kimondta, hogy alkotmányellenes a törvény kétharmados többséget igénylő részének feles többséggel való elfogadása, továbbá az, hogy megszűnne egyes védett természeti területek esetében a Nemzeti Park Igazgatóságok által végzett természetvédelmi célú vagyonkezelés és azt a jövőben a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet gyakorolná elsősorban gazdasági elvek alapján.

Update

Az Alkotmánybíróság megsemmisítette a földbizottságok állásfoglalásainak felülbírálhatóságára vonatkozó egyes korlátozó rendelkezéseket is. A testület ugyanakkor nem találta alaptörvény-ellenesnek a bizottságok jogát adásvételi szerződések megakadályozására.

Az Ab megsemmisítette azt a rendelkezést, ami szerint a szerződés jóváhagyásáról döntő hatóságnak a földbizottság „hallgatása”, vagyis állásfoglalása hiányában is kötelező megtagadnia a szerződés jóváhagyását.

Az Ab szerint az sincs összhangban az alaptörvénnyel, hogy a földbizottság állásfoglalása ellen benyújtható kifogást a helyi képviselő-testület úgy bírálhatta el, hogy a döntése ellen nem volt helye további jogorvoslatnak. Az Ab kimondta, hogy a döntések ellen biztosítani kell a bírósági felülvizsgálat lehetőségét.

Ugyanakkor az Ab kimondta azt is, hogy nem ellentétes a tulajdonhoz való joggal a földbizottságoknak biztosított jog a termőföldre vonatkozó adásvételi szerződés megakadályozására.
Az Ab határozatából jogalkotási kötelezettség nem keletkezik, ám az alaptörvény-ellenes szabályok a folyamatban lévő ügyekben nem alkalmazhatók. (MTI)