Kétségtelen, hogy ha a jelenlegi helyzet nem változik, akkor a BKV jövőre finanszírozhatatlanná válik, ami nem az összeomlást jelenti, de komoly járatritkítások várhatók
– mondta a főpolgármester, aki szerint eddig arról volt szó, hogy lesz egy megállapodás az állam és a főváros között a BKV ügyeiben, ideértve az adósságátvállalást.
„Ha hinni lehet” Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki bejelentésének, akkor az eddigi féléves megbeszélésekkel szöges ellentétben nem születik ilyen megállapodás – mondta Tarlós.
A költségvetési törvény olyan szövegezéssel lett módosítva, hogy ellenérték nélkül vállalja át az állam a BKV maradék adósságállományát, ami szerinte azt jelenti, hogy „ajándékba” nem adhatja a főváros a Dagály uszodát és környékét, ezt közgyűlési döntés nélkül nem is tehetné meg.
Kedden ülésezik utoljára a közgyűlés a nyári szünet előtt, és ha addig nincs megállapodástervezet, akkor a grémium nem fog tudni dönteni, ami a beruházás csúszását jelentheti. (Ma derült ki, hogy a miniszterelnök barátjához, Garancsi Istvánhoz köthető Market Építő nyerte a Dagály uszoda 2017-es úszó vébével kapcsolatos kivitelezésekről szóló munkákat.) „Azt meg senkinek nem tudnám érvekkel alátámasztani, hogy grátisz odaadtam egy ekkora ingatlant” – mondta Tarlós.
Tarlós István azt mondta, „az sem tisztességes ötlet” Lázár Jánostól, hogy a főváros a kerületekkel és a agglomerációval egyezkedjen a BKV finanszírozásáról, de szerinte Lázár János szavait így lehetett érteni.
A főpolgármester szerint az önkormányzati törvény rögzíti, hogy a fővárosi tömegközlekedést nem feladata megoldania a kerületeknek és az agglomerációnak, továbbá a forrásmegosztásról szóló törvény rendelkezik az iparűzési adó megosztásának arányairól.
Tehát Lázár János javaslata „életszerűtlen és a jogszabályokkal sem egyeztethető össze” – mondta Tarlós István, aki szerint ha a BKV ez évi költségvetéséhez hiányzó forrást, ami nagyjából 15 milliárd forint, átvállalja az állam, ehhez tudna csak a főváros ingatlanokat átadni, egyéb esetben nem.
„Ha Lázár János szavai igazak, és a helyzet így marad, akkor jövőre a BKV súlyos helyzetbe kerül” – mondta. Egyelőre másra nincs lehetőség, hiszen ha lenne pénze a fővárosnak a BKV-feladatellátásra, akkor nem kérnének az államtól – kötelező feladatról van szó, tehát az állam nem „támogatást” ad, hanem ennek forrásáról kell gondoskodnia.
A városvezető kitért arra is, hogy az úszó világbajnokság megrendezése is veszélybe kerülhet, ez szerinte Lázár János felelőssége, ha ilyen nyilatkozatokat tesz, hiszen ha keddig nincs megállapodás, leállhat a stadionépítés. Tarlós István bízik abban, hogy Orbán Viktor nem fogja cserbenhagyni a fővárosiakat, hiszen eddig sem tette.
A főpolgármester beszélt a 3-as metró felújításáról, amit szerinte már 15 éve el kellett volna kezdeni, és súlyos felelősség terheli azokat, akik érzelmi vagy politikai haszonszerzési okból félrevezető híreket közölnek. „Nem bűn, ha meg akarjuk csinálni a 3-as metrót” – mondta, megismételve, hogy 1991 óta a Fővárosi Közgyűlés egyáltalán nem foglalkozott a metróval.
Két érvényes ajánlat van. Az olcsóbb ajánlatnak rendkívüli kockázatai vannak a referenciakérdésekben is, és például olyan államban akarnak gyártatni, amely bármely napon államcsődöt jelenthet be, de ilyen okokból fél évekre nem tudnak megállni – mondta Tarlós István, aki reméli, hogy optimális esetben a szerelvényfelújítás még az idén elkezdődhet, de 2016 elején biztosan, és rövid átfutási idővel, 2017-ben át is tudják adni a vonatokat.
A városvezető a sajtótájékoztatón köszönetet mondott azért, hogy az állam a felújításra szánt 60 milliárd forintra kezességet vállal, de jelezte, hogy a törlesztőrészleteket a fővárosnak kell fizetnie. (MTI)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.