Szerda óta nyilvános, hogy Görögország hitelezői mit várnak el a pénzükért az athéni kormánytól. A 29 oldalas szöveg olyan, mint egy nagyon szigorú kormányprogram, most szeptembertől egészen 2018-ig legalább 40 új törvény elfogadását írja elő. Elvben addig tart a mostani kormány mandátuma is.
Az előírások kitérnek mindenre, az egészségügytől az adózásig, a nyugdíjaktól a gázpiacig, az EU-s támogatások elosztásától a tévékoncessziókig, a katonai kiadásoktól az igazságszolgáltatásig. A feltételek teljesítéséért cserébe 86 milliárd eurót kap kölcsön az eurózóna országaitól és az IMF-től Görögország.
A görög parlament csütörtök éjfél után szavaz a feltételek elfogadásától, mintegy 400 oldalas előterjesztés van a képviselők előtt. Péntek délután pedig az eurózóna pénzügyminiszterei is szavaznak róla.
A német kormánynak még a mostani, ultrakemény feltételekkel is vannak problémái. És még az IMF részvétele sem teljesen biztos, a washingtoni szervezet ugyanis továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a görögök kapjanak valami könnyítést az eddigi hitelek utáni törlesztéshez, de erről az európai kormányok többsége csak néhány hónap múlva tárgyalna. Ha már látják, hogy a szigorú előírásokat tényleg maradéktalanul teljesítik-e a görögök. A fenntartások ellenére is elég valószínű, hogy a mostani feltételek mentén összeáll az újabb görög mentőcsomag.
A Sziriza azzal az ígérettel nyert januárban választást, hogy az akkor érvényben lévő mentőcsomag feltételeit érdemben enyhíti, a megszorítások egy részét pedig visszavonja. A most napirenden lévő mentőcsomag azonban durvábbnak látszik, mint az előző volt. A Sziriza-kormány formailag nem bukott meg, de ígéretét nem tudja tartani és mozgásterét teljes szűkre szabták a hitelezők.
A 29 oldalas megállapodás úgy kezdődik, hogy a görög kormány minden részlet teljesítése, törvénybe foglalása előtt egyeztetni köteles az Európai Bizottság, az Európai Központi Bank és az IMF képviselőivel. Továbbá az Európai Bizottság létrehoz egy Structural Reform Support Service nevű hivatalt (Strukturális Reformokat Támogató Szolgálat) és ennek emberei lényegében minden komolyabb intézkedést ellenőriznének (hivatalosan segítenének). Formailag ez azt jelenti, hogy az EU delegáltjai beülnek a görög minisztériumokba, és beleszólnak a munkába.
Csak néhány az elvárt intézkedések közül:
A korábbi hitelfeltételek sem voltak sokkal puhábbak, most viszont az ellenőrzésük ha lehet még sokkal keményebbek lesznek. Szinte minden hónapban van 2018-ig egy határidő, amikor a görög államnak törvényt kell hoznia erről vagy arról a reformról. Ennek egyik oka az, hogy nem bíznak az európaiak a mostani görög kormányban, ami egy hónapja még népszavazást szervezett a most előírt megszorításoknál valamivel enyhébb feltételekkel szemben is. Ráadásul a korábbi, együttműködőbb görög kormányok sem hajtották végre rendesen a korábbi előírásokat.
A kőkemény feltételek mögött egészen biztosan van egy politikai szándék is: az európai kormányok meg akarják mutatni a világnak és saját választóiknak is, hogy nem lehet kitáncolni a korábban rögzített feltételekből. Ha a Sziriza átvitte volna eredeti ígéretét, akkor
Ezért politikailag eleve lehetetlen vállalkozás volt a Sziriza harcos ellenállása. Senkinek sem volt érdeke az EU-ban, hogy a görögök könnyebb helyzetbe kerüljenek, és közben ne ígérjenek együttműködést.
A görög kormány egyetlen okból megy alá mégis ezeknek a feltételeknek:
Rájöttek, hogy nem tudják megoldani a kilépést az eurózónából, nem tudnak saját pénzre átállni, mert abból még több gondjuk lenne, mint a totális nemzetközi ellenőrzésből.
Így történt, hogy a Sziriza-kormány pontosan ugyanarra a belátásra jutott, mint néhány éve a mérsékeltebb görög pártok, az azóta talajt vesztett balközép és jobbközép erők.
A mostani kísérlet ugyanakkor az nem kockázat nélküli az EU-nak sem. Ha a Görögországot gyámság alatt tartó modell nem lesz sikeres, akkor az egész európai közös gazdaságpolitikai modell érvényessége kerül veszélybe, holott a német és a francia kormány azt erőlteti, hogy a teljes eurózóna gazdaságpolitikáját sokkal erősebb brüsszeli felügyelet alá kellene szervezni. A mostani gyámkodás egyben egy kísérlet is: képesek lehetnek az európai intézmények szakemberei jobban végezni a dolgukat, mint a demokratikusan választott kormányok? Meg lehet menteni egy országot akarata ellenére?
Gyors kilábalást a hitelezők sem ígérnek. Az idei második negyedévben hiába erősödött 0,8 százalékot a görög gazdaság, az EKB becslése szerint 2016-ban még recesszióban lesz az ország, és akkor éri el csúcsát is az eladósodottsága is.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.