Komoly aggodalmakat ébresztett a Volkswagen emissziós csalásának híre a világ környezetvédelmi és egészségügyi szakemberei között. Attól tartanak, hogy a valós kibocsátási adatok eltitkolása lenullázhatja a légszennyezők elleni küzdelem vélt eredményeit.
Márpedig a légszennyezés lehet évi 3,7 millió ember halálának közvetlen oka.
Különösen igaz ez a dízelmotorok által kibocsátott szennyező részecskékre, azon belül is a nitrogénoxidra (NOx), amiből egyes becslések szerint a Volkswagen dízelmotorjai évi 300-600 ezerrel több tonnát bocsáthattak ki, mint a környezetvédelmi vizsgálatok alapján kellett volna. Az adat becslés, és az Európai Környeretvédelmi Ügynökség - ez nem azonos az amerikai társszervével, ami lebuktatta a Volkswagen csalását - tájékoztatása szerint a Volkswagen által gyártott 11 millió dízelmotoros autó valós kibocsátása nagyban függ a környezeti tényezőktől és attól, hogy mekkora távolságokat tettek meg velük használóik.
Az európai ügynökségnek amúgy volna dolga az ügyben:
míg az Egyesült Államokban, ahol a botrány kipattant, mindössze az autók 3 százaléka dízelüzemű, Európában több mint a felük az.
Az európai ügynökség szóvivője szerint nehéz számszerűsíteni, hogy a titokban kibocsátott extra NOx milyen hatással volt a halálozási és megbetegedési rátára, de elismerte, hogy a NOx nemcsak önmagában káros, hanem más, megbetegedést és halált okozó részecskék, például az ózon prekurzoraként is.
A csalás egészségügyi szempontból már csak azért is különösen jelentős, mert az ENSZ Egészségügi Világszervezetének rákkutató ügynöksége már 2012-ben karcinogénként osztályozta a dízelmotorok által kibocsátott gázokat, amiket
az azbeszttal, az arzénnal és a mustárgázzal sorolt egy kategóriába!
Ráadásul a dízelmotorok a NOx mellett nitrogén-dioxidot is kibocsátanak, ez pedig a kutatások szerint szintén rontja a tüdő működését.
A környezetvédők szerint a csalás megmagyarázhatja azt a diszkrepanciát, amit az autógyártók kibocsátási adatai alapján készült modelljeik és a valós mérési eredmények között találtak. Egy, a Környezettudomány és Technológia című szakperiodikában idén megjelent tanulmány szerint Londonban például kétszeres NOx-szintet mértek a modellhez képest. James Longhurst, a Nyugat-Angliai Egyetem környezettudományi professzora szerint az elmúlt években nem csökkent olyan mértékben a levegőben mért NOx-szint, mint azt az új motortechnológiák bevezetése alapján várták. Szerinte ezt megmagyarázhatja, ha a kibocsátási csalás elterjedtebb, és nemcsak a Volkswagen Egyesült Államokban forgalomba hozott dízelmotorjaira korlátozódik. (Reuters via Scientific American)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.