A norvég főváros egy átfogó környezetvédelmi programot követve 2019-re nagy lépést akar tenni a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint a tömegközlekedés és a kerékpárutak fejlesztése terén.
A radikális változtatások között a legfontosabb, hogy autómentes övezetté akarják változtatni a belvárost, ahol ezer ember él, de 90 ezren dolgoznak.
Az Európában először Oslóban életbelépő belvárosi személyautó-tilalom részleteit még nem hozták nyilvánosságra, de a terv máris aggodalmat keltett helyi üzleti körökben, többek között azért, mert a főváros 57 bevásárlóközpontja közül 11 a leendő tilalmi zónában helyezkedik el.
A belváros autómentesítése annak a koncepciónak a része, amely szeretné elérni, hogy 2020-ra az 1990-es szint 50 százalékára csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása.
Az új városvezetés 60 kilométernyi kerékpárút építését és elektromos kerékpárok vásárlásának támogatását is tervbe vette, emellett 2019-re 20 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal akarják csökkenteni a városon áthaladó autóforgalmat.
"2030-ban még lesznek, akik autót vezetnek (Oslóban), de ezek az autók semmiféle káros anyagot nem bocsáthatnak ki" - jelentette ki Lan Marie Nguyen Berg, a Zöld Párt szóvivője. Hangsúlyozta, hogy a gyalogosok és kerékpárosok életét meg akarják könnyíteni. "Jobb lesz az embereknek, a boltoknak és mindenkinek" - ígérte.
A belvárosi közlekedést buszokkal és villamosokkal oldják meg, a mozgássérültek szállítására és a boltok ellátására szintén lesz tervük - írták közös közleményükben a várost vezető pártok.
Innen, a dugódíjjal maszatoló Budapestről érdeklődve várjuk a fejleményeket, a hazai tervejk Tarlós István főpolgármester szerint: 2016 végére már bevezethető, de ezt sem tudja garantálni, mert nem tud garantálni semmit. (nyitókép - commons.wikimedia.org)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.