Rohad ez az ország – üzeni a kifordított Simpson család a Rózsadombról

Vasárnap este nyomja le az HBO az Aranyélet című magyar sorozat első részét. Érdemes lesz megnézni, mert a magyar HBO

még soha nem gurított ekkorát.

Sőt, soha nem is készített semmit, ami csak fele ennyire jó lenne. Ez ugyan a csatorna harmadik saját gyártású sorozata, és nem volt rossz a Társas játék és a Terápia sem, de az Aranyélet az első olyan magyar HBO-sorozat, ami nem csak ahhoz képest jó, hogy magyar, hanem önmagában is megállja a helyét.

A sztori egy finn dráma átvételeként indult, de az HBO magyar vezetői több nyilatkozatukban is elmondták, hogy a munka végére az Aranyélet lényegében egy eredeti, ízig-vérig magyar sorozattá vált.

A történet középpontjában egy négytagú család áll. Mindkét szülő alacsony sorból származik, de felkapaszkodtak: brutáljó házban laknak valahol a Rózsadombon, a két gyerek pedig elitsuliba jár, problémáik pedig kimerülnek abban, hogy mennyi a zsebpénz, hogy a lányt az anyja a megkérdezése nélkül nevezte be egy anya-lánya szépségversenyre, vagy hogy mennyi lájkot kapott a fiú legújabb tinirap-videója.

Ez így nem is lenne valami izgalmas, a néző szerencséjére viszont az egész csak a látszat. A családfő, Miklósi Attila (Thuróczy Szabolcs) ugyanis nagy értékű csalásokkal és autólopásokkal keresi a betevőt a családjának, és gyerekkori barátja, az azóta nehézsúlyú maffiózó-üzletemberré lett Hollós Endre (Anger Zsolt) megbízásait teljesíti. Miklósi felesége, Janka (Ónodi Eszter) baromi jól elvan a rózsadombi aranyélettel, volt már szegény ő is, és semmi kedve nincsen visszakerülni oda, ahonnan jött. Nem is csinál semmit, ázik a jacuzziban, néha pizzát rendel (hiszen nem tud főzni), intrikákat sző a szomszédok ellen, és egy, hajléktalanok segítésére létrejött kamualapítvány ügyeit intézi a többszázmilliós luxusingatlanból.

A két gyerek eleinte kicsit olyan, mint Bart és Lisa Simpson: a komiszkodó, bliccelő, pénzzel felvágós báty, Márk (Olasz Renátó) és az eminens húg, Mira (Döbrösi Laura) mindketten elvannak a saját világukban.

Ha semmi nem kavarná meg ezt az állóvizet, akkor nem lenne feltűnő, hogy ez a család teljesen diszfunkcionális.

A szülők és a gyerekek között teljesen leépült minden emberi kapcsolat, senki nem bízik a másikban.

De jön a bonyodalom: meghal Miklósi Attila apja, és a halálos ágyán megtagadja bűnöző fiát, Miklósi ezért elhatározza, hogy tisztességes útra tereli a családját.

Ez viszont nem olyan egyszerű: kiderül, hogy a családnak van egy rakás tartozása, a hiteleiket pedig tisztességes munkával és bankárok megvesztegetése nélkül nem tudnák fizetni. Kiderül, hogy a ház sem az övéké, csak a főmaffiózó cégétől bérlik egy kamuszerződés alapján. Ez konfliktust szül a férj és a kényelemhez szokott feleség között, utóbbi ugyanis mindent megtesz azért, hogy lebeszélje Miklósit arról, hogy szakítson az alvilággal, és feladja az aranyéletet.

Olasz Renátó, Ónodi Eszter, Thuróczy Szabolcs és Döbrösi Laura az Aranyélet díszbemutatóján

Közben viszont a tinédzserkorba lépő gyerekek számára is egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy szüleik kezdetektől fogva hazudtak nekik, és hogy a család pénze szánalmas stiklikből meg alvilági ügyekből származik. Erre mindkét gyerek a maga módján reagál, de fel sem merül, hogy a gondok akár a testvéreket közelebb rántsák egymáshoz.

A családi dráma mellett persze a sorozat elsősorban krimi, hamar feltűnnek a Hollós Endre ügyei után szaglászó rendőrök és a rivális maffiózók is. A krimi és a dráma között remek egyensúlyt találtak a készítők, a két szál nem kioltja, hanem erősíti egymást, egy pillanatra sem ül le a sztori, végig megmarad a feszültség, hol erről, hol arról az oldalról.

Az Aranyélet legfontosabb kérdése azonban mégis az, hogy

lehet-e tisztességesen boldogulni ma Magyarországon.

Mert az tiszta sor, hogy mindenki aranyéletet akar, de egyáltalán maradhat-e tisztességes, aki eljut odáig, és ha nem, akkor legalább ki lehet-e lépni ebből a mocsokból.

Az Aranyélet készítői erre nem próbálnak szájbarágós választ adni, de hatásos korrajzzal sejtetik a véleményüket. A sorozatban a siker és a pénz mögött mindig ott a bűn, a tisztességtelenség és az önzés. A néző minden pillanatban várja egy igazi pozitív hős felbukkanását, és a sorozat többször cicázik is ezzel a vággyal: megjelenik valaki, akiben felsejlik a jó, de idővel kiderül, hogy ő is rohad valahol.

A korrupt határőrök, a lefizetett építésügyi ellenőrök, a csaló vállalkozók, az alkoholos üvegeket újratöltögető romkocsma-tulajdonosok, a kisstílű bűnözők és a maffiafőnökök országának ilyen pontos lefestése pillanatok alatt átbillenti a nézőt, és elkezdünk annak drukkolni, hogy a korrupt határőr legyen szolgálatban, és átjusson a csempészcigi a vámon, meg annak, hogy a megkent építésügyi ellenőr ne vonja felelősségre a csaló vállalkozót.

Tulajdonképpen pont így telnek a mai magyar mindennapok.

Az új elit az elesettek megsegítése jegyében bálozik az Operában, bankárok a rendőrfőnöktől vásárolnak kokaint, hogy aztán betolhassák a vécében, a kátyúkat pedig egy-egy nagyhatalmú ember szavára azonnal betömik, de egy egyszerű lakó kérelmei lepattognak az önkormányzatról.

Az Aranyéletet nézve minden percben feszeng az ember, és világgá kürtölné, hogy ennyire azért nem rossz a helyzet. De az igazán szörnyű, hogy ha utánagondolunk, belátjuk, hogy de, pont ennyire rossz.

A forgatókönyv erőssége azonban semmit sem érne a színészek nélkül. Az ő feladatuk, hogy megmutassák a karaktereik sokoldalúságát, azt, hogy vívódnak. A felnőttekben megbánás és lelkiismeret-furdalás, a gyerekekben pedig ártatlanság is ott van a rossz döntések mögött, a bűnt pedig nem az eleve romlott lelkek, hanem a kísértések és a gyengeség szüli. A helyzet az, hogy ez mindegyik színésznek remekül sikerül, az Aranyélet karakterei az elbaszottságuk mellett is szerethetőek. Így baromi könnyű azonosulni is velük, ami azért jó, mert

ők valóban mi vagyunk, a rohadó Magyarország megalkuvó lakói.

(Még egyszer: az Aranyélet első része vasárnap este 8-kor lesz az HBO-n, a HBO GO-n viszont már meg lehet nézni az első négy részt. És ami a legjobb, az HBO GO-ra most 30 napra ingyenesen lehet regisztrálni. Külön király, hogy az Aranyélet főcímdala, a korábban a 444-nél dolgozó Fülöp Peti szerzeménye.)