Magyarországon semmi nem akkora üzlet, mint egy jó trafik

A hvg.hu összeállítása szerint, mióta 2013 derekán a kormány engedélyhez kötötte a dohánykoncessziókat, egészen félelmetes hasznokat termelnek a trafikok. 

Nincs ma Magyarországon egyetlen olyan szektor sem, ahol közelítőleg ekkora hasznot tehet zsebre egy-egy tulajdonos.

A feldolgozóipar egy jól futó iparágnak számít ma Magyarországon - tavaly is kielégítő évet tudhatott magának a szektor, ami azt jelenti, hogy 11 százaléknak megfelelő sajáttőke-arányos nyereséget könyvelhetettek el az érintett cégek. Egy átlagos magyarországu befektetés esetében ez a szám 9 százalék. Na ehhez képest cégmérlegekből összerakott adatok alapján 

a dohány-kiskereskedelemmel foglalkozó társaságok egyetlen év alatt a befektetett pénz átlag 90 százalékát is megtermelik.

Ezt a rátát egyetlen magyarországi iparág sem tudja ma még csak megközelíteni sem. Hogy mekkora ugrást jelent ez, azt mutatja az is, hogy a koncessziók engedélyezése előtt a trafikok még csak átlag 10-20 százalékos éves sajáttőke-arányos nyereséget produkáltak, ami azóta minimum megötszöröződött. 

Az egyes trafikok között egyébként nagyok az egyenlőtlenségek, nincs tehát arról szól, hogy minden dohánybolt óriási üzlet lenne, sőt. A hozzávetőleg hatezer kiosztott koncessziótulajdonos közül ötszáz-ezer az, amelyiknek bejött az élet; a többi, mintegy ötezer trafik inkább csak vegetál. 

Akinek viszont bejött, annak nagyon bejött. A hvg.hu felemleget például egy soproni trafikot, amelyik, köszönhetően a jelentős osztrák vevőkörnek, már 2013 második felében 2,6 milliárdos bevétele volt, 

első teljes évében pedig már 3,5 milliárdos forgalmat könyvelhetett el.

Ez a nyugat-magyarországi "kiskereskedés" akkora biznisz, hogy ott összesen tizenhat (!) alkalmazott dolgozik, és évente jó 150 milliós osztalékot lehet kivenni belőle. A cikkből kiderül az is, hogy az egyértelműen Fidesz-közeliként azonosítható tulajdonosok közül lényegében mindenki jól járt, aki kapott koncessziót.

Egy trafik jövedelmezősége főként a helyétől függ, és értelemszerűen a nagyvárosi koncessziók fizetnek jól. Például azok az engedélyek, amelyeket Rogán Antal volt polgármester jóbarátja és szomszédja, Csetényi Csaba, valamint üzlettársa, Krskó Tibor nyert el a belvárosban. 

Az ország legmenőbb trafikosait itt gyűjtöttük össze.

(hvg.hu)