Az oktatási államtitkár szerint meg kellett várni, amíg kijönnek a rendszerhibák az oktatásban

A feladatot Czunyinétől megöröklő Palkovics László oktatási államtitkár konstruktív szakmai vitát vár a kedden összeülő köznevelési kerekasztaltól.

Az államtitkár MTI-nek elmondta, hogy már rövid távon mutatkozni fog annak előnye, hogy újra egy államtitkárságon belül irányítják a felsőoktatás és a köznevelés területét. Hozzátette, hogy a két terület közötti szinergiát tovább kell erősíteni annak érdekében, hogy az oktatás versenyképessége erősödjön.

Palkovics László - Fotó: MTI/Máthé Zoltán


Palkovics szerint ahhoz, hogy a pedagógusok a munkájukra és a diákokra tudjanak koncentrálni, nyugalmat, stabilitást és kiszámíthatóságot kell teremteni. Hozzátette, hogy 

elindult egy szándékában és elveiben előremutató folyamat, amelynek látszanak a korlátai, 

de egy ilyen szintű rendszer átalakításnál ez természetes, mint az is, hogy ez kérdésekhez és vitákhoz vezet, ami viszont jó, hiszen így haladnak előre.

Úgy látja, hogy elsősorban a kereteket kell úgy átalakítani, hogy azokkal minden érintett elégedett legyen, és a minőségi munkára helyezhesse a hangsúlyt. Azok az ügyek kerülnek előre, amelyek már az új tanévtől, vagyis 2016 szeptemberétől kell, hogy éreztessék hatásukat. Az ezekhez szükséges törvény-, rendelet- és más strukturális módosításokat nyárig meghozzák.

A Klik működését szerinte sem ártana áttekinteni, és gyors döntéseket kell hozni annak érdekében, hogy az iskolákban helyreálljon a rend, és a tanárok zavartalanul tudjanak dolgozni.

Palkovics elmondta, hogy a Pedagógusok Szakszervezete által megfogalmazott 25 javaslat fontos kérdéseket jelez, szerinte van köztük jó néhány olyan, amelyeket első helyen szükséges megvizsgálni és megoldani.

Kitér arra is, hogy egy ekkora rendszer átalakításakor időt kell hagyni arra, hogy a rendszerhibák kijöjjenek, az átállás nem egyik napról a másikra történik. 

SZerinte már világosan látszanak azok a területek, amelyek nem működnek megfelelően, ezeknek a kijavítása a következő hónapok feladata. Minden javaslatot érdemben meg fognak tárgyalni, a nyitottság megvan a részükről, és ezt várja a kerekasztal többi szereplőjétől is.

Kedden tárgyalnak majd a köznevelés szerkezeti, strukturális kérdéseiről, a tartalmi kérdésekről, a pedagógusokat érintő szakmai-stratégiai ügyekről, valamint a tanulói életútról. A kerekasztal határozza majd meg, melyik ügyet milyen prioritással kezeljenek, milyen munkacsoportok foglalkozzanak a kérdésekkel.

Palkovics László szerint az, hogy lesz-e tüntetés vagy sem, független a kerekasztal keddi eredményeitől.

A Klik átalakításáról azt mondta, hogy meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a szakmai önállóság és a fenntartói felelősség között, ami nyilvánvalóan csak a feladatok és a felelősségi körök értelmes decentralizációval lehetséges, valamint a működési feltételeket úgy kell átalakítani, hogy az intézmények működését támogassa. Hozzátette, hogy korai lenne konkrét lépésekről beszélni, várják meg a kerekasztal ülését és a következő hetek tárgyalássorozatait. (MTI)