A hatvanas-hetvenes években kifejezetten gyakoriak voltak a géprablások, a szeptember 11-i terrortámadások óta viszont jelentősen megcsappant a számuk. Sikeres akció még annál is kevesebb van, ebben az évtizedben a most Ciprusra térített gép a második, amit a géprablónak sikerült eltérítenie.
A többi kísérlet amatőr akciónak tűnt, például az az eset, amikor a részeg géprablónak az se tűnt fel, hogy Szocsi helyett Isztambulban landolt. Az egyetlen sikeres akció belső munka volt, a másodpilóta térítette el a gépet, ami csak azért landolhatott ott, ahova térítették, mert már kifogyóban volt az üzemanyaga.
Az elmúlt hat évben ezeket a gépeket rabolták el:
2011 januárjában a Turkish Airlines Oslóból Isztambulba tartó járatát próbálták meg elrabolni a bolgár légtérben. A bombával fenyegetőző géprablót az utasok ártalmatlanították, a gép biztonságosan landolt eredeti úticéljában.
2011 áprilisában a kazah UNESCO-delegáció egyik tanácsadója próbálta Líbiába téríteni az Alitalia Párizs-Róma járatát. A személyzet semlegesítette, a gép biztonságosan lanolt Rómában.
2012 júniusában a kínai Tianjin Airlines Hotan-Ürümcsi járatát próbálták elrabolni ujgur szélsőségesek. A gépen tartózkodó rendőrök megfékezték a kihegyezett alumínium rudakkal felfegyverzett támadókat, a gép 22 perccel a felszállás után landolt a hotani reptéren.
2014 februárjában egy géprabló Szocsiba, a téli olimpia helyszínére akarta téríteni a Pegasus Airlines Harkiv-Isztambul járatát. A pilóták egyszerű trükkel lekapcsolták a kijelzőket az utastérben, így a géprabló nem láthatta a repülési útvonalat. A gép ezután eredeti célállomásán, Isztambilban landolt. A nagyon részegnek tűnő géprablót a rendőrök elfogták.
2014 februárjában egy másik gépet is eltérítettek. Az Ethiopian Airlines Addis Abababából Rómába tartó járatát a másodpilóta térítette el Genfbe. A géprabló menedékjogot akart szerezni Svájcban. A gép egy motorral, mindössze tíz percre elég üzemanyaggal landolt Genfben, ahol az eltérítőt elfogták.
Címlapképünkön a Ciprusra térített gép útvonalát láthatják. Forrás: Flight Radar.
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden
moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a
kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg. Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy
döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk,
és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség
és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is
várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol
hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.