A gazdagok benzintemetői adókedvezményt és ingyen parkolást kapnak az államtól

Már évekkel ezelőtt a budapesti belváros szerves részévé váltak a szlovák és német rendszámos, magyar rokkantkártyás autósok, akik meglehetősen gyakran a forgalmat és a gyalogosokat is akadályozó módon parkolnak. Találtunk olyan Honda kereskedőt, aki honlapján ajánlgatja a német rendszám előnyeit, itt lehet átolvasni. Pedig ma már nem igazán éri meg a külföldi rendszám, sokkal többet lehet megtakarítani a magyar zöld rendszámmal. Ehhez még csak le se kell mondani a sok száz lóerőről és sok tonnás terepjárókról!

Nem lehet kellemes a hazai vállalkozói réteg rezsiharcos szeletének a külföldi rendszám, macerás lehet a vizsgákra a járművet Németországba vagy Szlovákiába hordani. Erre jött az állami segítség: a regisztrációs adót a luxusautók esetében lecsökkentették. Na persze nem direkt így, hanem a hibridek esetében csupán 76 ezer forint az adó mértéke. Nem lenne ezzel semmi gond, ha nem a 15 milliónál kezdődő Lexus RX-ek beszerzését pörgették volna fel. Mondjuk az RX 450-et 120 gramm / km-es CO2 kibocsátásával mindennek lehet mondani, csak nem éppen környezetbarátnak. A 3,5 literes V6-os benzinmotort sem az őserdőkért aggódó hippik választják.

Természetesen nem a hibridekkel van a gond, de a 2-3 tonnás terepjárókat nem tekinthetjük környezetbarát autónak. Ha valóban a zöldebb közlekedés segítése lenne a cél, akkor nem azt írnák elő, hogy mennyi km-et tud az autó elektromos meghajtással megtenni, hanem például az autó fogyasztását, az egy km-re eső szén-dioxid kibocsátást. Mert a mostani helyzetben egy alap 1,2-es Suzuki Swift 116 grammos CO2 kibocsátása alacsonyabb, és az 1 tonnás járműhöz sokkal kevesebb acélt és alkatrészt kellett gyártani, mint egy zöldnek ítélt hibrid terepjáró hasonló adatai. A Lexus a kis elektromos motortól zöld lesz, és 400 ezer forint helyett csak 76 ezer a regisztrációs adója.

Mindez azonban csak egyszeri vásárláskor jelent különbséget, és egy 15-20 milliós autó beszerzésénél a pár százezer forint már nem oszt vagy szoroz. Viszont a kormány gondolt azokra is, akiket ez az árelőny nem győzött meg a magyar rendszám választásáról! Ez lett a zöld rendszám, amit 2015 szeptemberétől lehet igényelni. A nagy trükk, hogy nem csak a tisztán elektromos autók kaphatnak ilyet, hanem bármely autó, amit árammal tölteni lehet, és legalább 25 km-et megtesz tisztán villanyhajtással.

Igen, tök mindegy, hogy mekkora motorral szerelt és mekkora autó kap elektromos motort, ha egy tankra szerelünk Lego motorokat jó sok góliát elemmel, és valahogy összejön a 25 km a motor beröffenése nélkül, akkor máris környezetbarátok lettünk! Mások figyelmét is felkeltette, hogy „csak Magyarországon lehet egy 443 lóerős V8-as Mercedes S500-as elektromos autó” – mégpedig legálisan! A környezetbarát csoda egyébként 33 km-t tud tisztán elektromos hajtással megtenni.

Összeszedtünk néhány, a magyar állam szerint zöld autót. A legolcsóbb VW Passat GTE-re egy átlagos magyar havi 162 ezer forintos nettó keretből 6,7 év munkájával meg is vehető, de mondjuk a Porsche Cayenne már 17,4 év spórolást és koplalást kíván. Nem irigyeljük attól, akinek erre telik, csak nekik nem igazán van szükségük állami támogatásra.

Modell ár (millió forint) Robbanómotor mérete (liter)
Volvo XC 90 25 2
BMW X5 xDrive40e 22* 4
BMW i8 41* 1,5
Porsche Cayenne S E-Hybrid 34* 3
Mercedes S-500 Plug-in Hybrid 25 3
VW Passat GTE 13 1,4
*nem adja meg magyar márkakereskedő, európai árral számolva
Megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy milyen civil szervezetekkel egyeztettek a zöld rendszám és az e-autókra és hibridekre vonatkozó kedvezmények bevezetése előtt, de nem válaszoltak. Mert a lényeg nem is a rendszám színe, hanem a kedvezmények:
  • ingyen lehet parkolni a fővárosban
  • teljesítmény-alapú gépjárműadót sem kell fizetni (lánykori nevén súlyadó)
  • cégautó adót sem kell fizetni
  • a vagyonszerzési illetéket sem kell megfizetni

Ez már összességében sok pénzt is jelenthet, vegyük a 25 milliós Mercedes S-500-ast! A 245 kW teljesítményű motorral az átírási díj 208 ezer forint lenne. A regisztrációs adó pedig további 400 ezer lenne, ami helyett csak 76 ezret kell kifizetni, így a kedvezmény 324 ezer. Kiesik az évi 235 ezer forintos teljesítményadó is, ahogy a havi 44 ezres cégautó adó is. Öt év alatt az állam tehát bukik egy ilyen autón 1 millió 927 ezer forintot. Tehát ha szűken is, de egy nagyon olcsó kisautó árát.

A KEK-KH-tól megtudtuk, hogy 2016.03.31. napjáig összesen 531 zöld rendszámot adtak ki. A városban járva feltűnt, hogy Mercedes limuzint, Porsche Cayanne-t, BMW X5-ösöket is látni környezetbaráttá avanzsálva, bőven 3 liter feletti motorokkal. Kíváncsi lettem ezért, hogy a valóban kevésbé szennyező e-autókból, vagy ilyen, parkolási díjat elkerülő luxusautóból van-e több.

A KEK KH-nál felvilágosítottak, hogy az 54/1999. (XII. 25.) BM rendelet alapján többek között a közvélemény érdeklődésére igényt tartó adatokat csak pénzért adják ki. Méghozzá 6750 forint alapdíjért, majd tételenként 55 forintért. Gondoltam nincs semmi gond, egy 10-esből megúszom, sok féle márka nem lehet, az autók részleteire nem vagyok kíváncsi. Csakhogy a hivatal szerint ez nem így van, minden egyes autóért adatáért fizetni kell, ha csak a márkára vagyok kíváncsi akkor is: így jött az ajánlat, hogy 36 ezer forintért meg is adják, amit azért elég borsosnak találtam, és még nem vettem magam rá. Mondjuk mi indokol egy adatbázisból néhány perc alatt kinyerhető, személyes adatokat nem tartalmazó kimutatásnál ilyen díjat, fel nem foghatom. Különösen, hogy azt szeretném tudni, hogy a közös adóbevételeinkből a környezetszennyező batárokat vagy valóban kevésbé káros autókat támogatunk.

Az NFM-nek is felvetettem, hogy az utcákat járva a szabályozás látványosan megbukott, a gazdagok a hamisított rokkantkártya alternatívájaként használják a zöld rendszámot a 3-5 literes motorokkal szerelt, 300-500 lóerős autókhoz. Mert lehet, hogy ezeknek van elektromos kiegészítés, ezek CO2 kibocsátása sokszor meghaladja a városi kisautókét, illetve különösebb szakértelem nélkül belátható, hogy az olyan monstrumok mozgatása, mint a Cayenne S E-Hybrid a maga 3 tonnájával nem környezetbarát. Kérdésemre, hogy mikor tervezik a rendelkezéseket módosítani, hogy a látványosan nem környezetbarát luxusterepjárók támogatását befejezzék, az alábbi semmitmondó választ kaptam:

„A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az alkalmazás gyakorlati tapasztalatait folyamatosan figyelemmel kíséri, indokolt esetben kész az elektromos mobilitás hazai elterjedését hatékonyan elősegítő szabálymódosítások megtételére is.”

De érdemes a tisztán elektromos autók támogatásán is elgondolkodni. Hiszen Magyarországon a 10 millió forint feletti e-autókat még néhány milliós támogatással sem tudja az emberek túlnyomó része megvenni. Szóval elgondolkodtató, hogy van-e bármi értelme az eleve tehetősek autóvásárlását állami támogatással, vagy éppen az adókról való lemondással támogatni. Ha az autók motorjainak nagyságát vagy éppen a szén-dioxid kibocsátást korlátoznák, akkor nagyobb hatást lehetne elérni.

Szerző: Bucsky Péter

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.