Tovább halasztják a budapesti buszbeszerzést

Újabb 2-3 hétre tolódik a 3-as metró felújításához szükséges pótlóbuszok beszerzésének ügye.

A Fővárosi Közgyűlés május 13-ai napirendjéről végül lekerült az erről szóló határozat, mivel szerdán a kormány váratlanul bejelentette, hogy elkészíti a nemzeti buszgyártási stratégiát, közölte Kocsis Máté alpolgármester.

A nemzeti buszgyártási stratégia ugyan nem busz, azaz utasokat nem szállít, de a kormánybejelentés - úgy látszik - mégis arra késztette a fideszes vezetésű közgyűlést, hogy mégse vásárolja meg a már megtendereztett 110 csuklós Solarist, amivel az a baj, hogy nem magyar, hanem lengyel.

Az ügy részleteiről itt írtunk.

Nagyon leegyszerűsítva az a kérdés, hogy a metrófelújítés idején szolgálatot teljesítő 150 csuklós buszt ki üzemeltesse (a BKV vagy a BKK-nak még bedolgozó külsős cégek) és ki gyártsa le (magyar cég, mint az Evopro/MABI vagy külföldi mint pl. a Solaris).

Úgy tűnik, a három lobbi (magyar buszgyártók, BKV, kiszervezéspártiak) nem bír egymással, a buszmizéria legalább 9 hónapja tart.

Az ellenzéki képviselők szerint ezzel az újabb csúszással veszélybe kerülhet a metrópótlás, mivel a 3-as metró felújítása novemberben kezdődne. Ha ehhez majd magyar buszokat kell összeszerelni például, akkor lehet, hogy kifutnak az időből a gyártók.

Tarlós István főpolgármester és Kocsis Máté szerint még van 2-3 hetük a buszbeszerzést eldönteni, legközelebb pedig május legvégén, június elején lesz közgyűlés. "Az az utolsó pillanat" - mondta Tarlós, aki egyébként "nem örül" ennek az egésznek.

Pedig valójában inkább az lenne a csoda, ha a metrófelújítás novemberben el tudna kezdődni: ha ugyanis a leggyorsabb megoldást, a Solarisokat választják, azoknak a legyártására is kell 6 hónap (180 nap), azaz ha ma meglett volna a döntés, november 13-ra megérkeztek volna a buszok.

Ugyanakkor a metrófelújítás kivitelezeői tenderét sem írták ki, amely a győztes kihirdetéséig legalább öt hónapnyi időt igényel, míg az építkezés konkrétan elkezdődhet, újabb három hónap.

Címlapkép: Egy magyar Modulo a Várban / Fotó: Botos Tamás