Annyira kellett az új út L. Simonék panziója mellé, hogy miután lecsúsztak az uniós támogatásról, a magyar állam adott rá 550 milliót

politika
2016 május 13., 07:15

Nincsen könnyű dolga L. Simon Lászlónak, ha egyszerre akarja learatni a Gárdony környéki fejlesztések politikai hasznát, és elkerülni a látszatát annak, hogy családi vállalkozásának útját egyengeti.

Ez a dilemma a 6212-es mellékút egy részének felújításánál érhető leginkább tetten.

A kicsivel több mint 7 kilométeres útszakasz Gárdonyt köti össze a szomszédos Zichyújfaluval, ahol körülbelül 900 ember lakik. De a 6212-esen lehet eljutni a politikus családjának birtokára, a Gárdony mellett működő Simon Panzióba és az L. Simon Borászathoz is.

Amikor L. Simon 2015. áprilisában beszélt a Velencei-tó körüli fejlesztésekről, akkor a szűkebb környezetét építő politikus szólt belőle.

"Előre kell néznünk: mire van szükségünk, mit tudunk az Orbán Viktor vezette kormány segítségével megvalósítani az előttünk álló években. Javítanunk kell a tókörnyék közúti megközelítésén (...) ezért felújítjuk az Agárd és Zichyújfalu (...) közötti utat."

Akkor nem került szóba, hogy az említett út azért hozzá személy szerint is elvezet. Egy hónappal később a kormany.hu-n viszont már nem volt többes szám első személy.

"nem azért újítja fel a Magyar Közút Zrt. a Gárdony és Zichyújfalu közötti utat, mert az L. Simon László miniszterhelyettes által is tulajdonolt kft. panziójához vezető bekötőút is ehhez csatlakozik, hanem mert egy hat évvel ezelőtt tett ígéretet vált valóra a kormány a 2007-2013-as KözOP-os maradványforrás átcsoportosításával."

2015. közepén valami olyasmi volt az állítás, hogy L. Simonnak semmi köze az útfelújításhoz, csak maradt pénz egy uniós programban, és ezért költenek 795 millió forintot a 7 kilométeres szakasz rendberakására.

Ez végül nem pont így lett igaz.

Uniós pénz télre, magyar állami tavaszra

Az elmúlt egy évben a teljes magyar sajtó, a 444-et is beleértve magabiztosan írta a fentiek alapján, hogy az út uniós forrásból újul meg, 795 millió forint megy el rá. A héten úgy indultunk el Botos Tamással körülnézni a környéken, hogy a már nagyjából ismert tényeket fogjuk dokumentálni.

Zichyújfalunál viszont ez a tábla jött szembe.

photo_camera A 6212-es mellékút Gárdony felé - Fotók: Botos Tamás

Egyáltalán nem úgy néz ki, mint az uniós fejlesztések megszokott ismertetése. Budapestre visszaérve az EU-s beruházásokat nyilvántartó palyazat.gov-hu oldalon azt vettük észre, hogy a korábban támogatottként szereplő projekt teljesen eltűnt az adatbázisból.

A 6212-es mellékút felújítása némi keresgélés után a Magyar Közút honlapján, a "Komplex útfelújítási program" nevű szekcióban került elő.

"A 6212-es jelű út mintegy 7300 méteres szakasza újul meg a Komplex útfelújítási program keretében az idei évben bruttó 551 519 781 Ft támogatással."

Ezt írták kérdésünkre a Magyar Közútnál, és aztán azt is elmondták, hogy nem uniós, hanem magyar állami forrásból csinálják meg az utat. Kiderült ugyanis, hogy az uniós pénz csak decemberig volt elérhető, télen viszont nem tudtak dolgozni, úgyhogy az ugrott.

A Miniszterelnökségen azzal pontosítottak, hogy az eredeti, uniós projekttől 2015. december 3-án álltak el. Azt mondták, hogy közbeszerzési eljárás húzódott el, és már nem lett volna idő a kivitelezésre december 31-ig, utána meg már nem volt elérhető az eu-s pénz..

Mindkét válaszból az derül ki, hogy ez a felújítás mégsem olyasmi volt, amit megcsináltak, ha már úgyis maradt rá az EU pénzéből. Az L. Simonékhoz is elvezető mellékutat annyira fontos volt rendbe tenni, hogy miután télen lecsúsztak az uniós támogatásról, tavasszal a magyar állam nyúlt a zsebébe, és adott több mint félmilliárd forintot a dologra.

Hány embernek lesz ettől könnyebb?

Ez persze nem jelenti, hogy az L. Simon birtok miatt újítják fel az utat.

A Gárdony és Zichyújfalu közötti mellékút tényleg nincs túl jó állapotban, ezt a héten is lehetett látni, mert a 6212-est szakaszokban újítják fel, és egy csomó helyen még nincsenek készen. Viszont messze nincs az ország legrosszabb útjai között, érzésre pont olyan volt, mint bármelyik vidéki mellékút.

photo_camera Útfelújítás Gárdony és Zichyújfalu között - Fotó: Botos Tamás

Sajnos a magyar "Komplex útfelújítási program" környékén nem találtam nyilvánosan elérhető hatástanulmányt, de mikor még az EU pénzén akarták megcsináltatni a 6212-est, akkor készült ilyesmi. A pályázati dokumentumok között akkor szerepelt egy számítás, hogy a környéken élő és dolgozó emberek közlekedését mennyivel fogja meggyorsítani a projekt.

Lakosszám (fő): a gyorsforgalmi úthálózatot, kistérségi központot elérési idő 15/20/30 percen belül: nélküle: 23151/3362/0 vele: 23151/3362/0”

Szóval akkor azt számolták ki, hogy egyetlen ember sem fog attól gyorsabban eljutni a kistérség központjába, hogy erre az útra megy az EU pénze. Nem valószínű, hogy ha az unió helyett a magyar állam pénzét költik rá, akkor nagyon másképpen néz ki ez a szám.

Így viszont nem világos, hogy miért egy átlagosnál nem rosszabb állapotban lévő, nem túl sűrűn használt vidéki mellékút felújítására költ 550 millió forintot az állam, miközben ennek aligha lesz kiemelkedő hatása.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.