Andy Vajna újabb pesti rádiót környékez

Andy Vajna május 26-án Egerben, a IV. Music Hungary konferencián. Fotó: MTI / Komka Péter

Andy Vajna DJ FM néven ismertté vált rádiója várhatóan csak ősszel kezdi a sugárzást a 96,4 budapesti ultrarövidhullámú frekvencián. Az adó neve végül Rádió 1 lesz, miután május közepén a Médiahatóság zöld jelzést adott az új csatornát üzemeltetni készülő Rádió Plus Kft.-nek a névváltoztatáshoz.

A Rádió 1 korábban ismert budapesti illetve vidéki csatornahálózata szétzilálódott, többségük frekvenciaengedélyét ugyanis - ahogy azt korábban a Népszabadság írta - a médiahatóság nem hosszabbította meg, és a vállalkozások közül néhányat a tulajdonosok már értékesítettek is. A friss hírek szerint a Rádió 1 a vidéki hálózat gründolásán dolgozik, de a Fidesz-közeli médiakör a budapesti piacon is nézelődik. Miután az egyetlen országos kereskedelmi rádió, a Class FM már sehogy sem lehet a birodalomé, más megoldást kell keresni.  

Több piaci forrás szerint egy, a Habony-Vajna körhöz sorolt cég hónapok óta próbálja megvenni a néhai Juventus Rádiót, a ma Sláger FM néven működő csatornát, amely a budapesti 103,9 ultrarövidhullámon fogható.

A történet előzménye, hogy Vajna tévéje, a TV2 korábban megpróbálta megszerezni a Sláger FM-et tulajdonló Tematic Media Group-ot, de legalábbis egy-két tévécsatornájukat. A cég a román médiabefektető Radu Morar érdekeltsége, és négy tematikus adót működtet Magyarországon (Sláger TV, Fishing ­& Hunting Channel, Sportklub, DOQ). Tavaly júniusban váratlanul vették meg a Juventus Rádiót, amit ősz óta Sláger FM néven működtetnek.

Nehezítő körülmény, hogy a médiatörvény szerint egy rádiótulajdonos nem birtokolhat két különböző budapesti frekvenciát, ezért ha lenne megállapodás, ahhoz vagy a törvény megváltoztatása, vagy a médiahatóság nagyon erős ráhatására volna szükség. Esetleg arra, hogy ne egy közvetlen Vajna-cég, hanem a Habony Árpád által vezetett médiabirodalom valamely másik oszlopa kösse meg a megállapodást. Annak egyébként sem lenne értelme, hogy ezen a frekvencián is a Rádió 1 szóljon, mert a két rádió lefedettsége takarja egymást, de két eltérő profillal rendelkező csatorna együtt szép szeletet le tudna fedni a pesti rádiópiacon.

Az érintettek azt elismerték, hogy szoros együttműködésre készülnek, de üzletről eddig nincs szó. Bakai Mátyás, a Radio Plus ügyvezetője kérdésünkre - a Grayling ügynökségen keresztül - azt válaszolta, hogy "a híresztelés valóságalapja a Rádió 1-et üzemeltető Radio Plus Kft. stratégiai együttműködése a Sláger FM reklámidejét is értékesítő-, a Sláger FM Zrt. tulajdonában lévő Trimedia Kft.-vel."

Bakai azt is írta, hogy a programstratégiában is lesz együttműködés, mert a Sláger FM az idősebb budapestieket, a Rádió 1 viszont inkább a fiatal fővárosi felnőtteket veszi célba. Az ügyvezető a médiatörvényre utalva azt írta, hogy a Radio Plus nem vehet másik pesti rádiót, és állítása szerint a kormánybiztos más vállakozása sem tervez ilyet. A Sláger FM oldaláról Hauk Zoltán ügyvezető szinte ugyanígy érvelt: szerinte a Rádió 1 jól illeszkedik a sales house portfóliójába, mert ez a legkönnyebben célozható célcsoport, a fiatal felnőttek kedvenc csatornája.