Habony új ingyenes napilapja miatt Simicska eladná a Metropolt is

Hétfőn utcára kerül az első hétköznaponta megjelenő Lokál, Habony Árpád főtanácsadó és Győri Tibor - Orbán Viktor jogi tanácsosának - közös médiacége, a Modern Media Group ingyenes terjesztésű újságja. Ez komoly változás egy olyan piacon, amelyen öt éve egyetlen lap van jelen: a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Metropol.

A Metropolt kiadó MTG Metro 2011 óta névileg Fonyó Károly, Simicska fő üzlettársának tulajdona, amely a Megapolis Média Zrt.-hez tartozik. Ez a cég próbálta meg tavaly lehívni a TV2-t üzemeltető cégre vonatkozó opcióját.

Most - másfél évvel Orbán és Simicska összekapása után - a médiapiacon többen arról beszélnek, hogy Simicskáék eladnák a lapot.

Idén márciusi Metropol címlap - bő egy évvel a médiafogyasztási szokások radikális változásait követően.

A Lokál kiadóját vezető Keresztesi Péter - aki a Századvég kommunikációs igazgatói posztját elhagyva követte Habonyt a médiapiacra - a 2016-os Média Hungary konferencián azt mondta: 150 ezer példányban lépnek a piacra. A hetilap egyébként elég jó évet zárt, és egy év alatt csak az állami hirdetőkön keresztül közel 1 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el.

A Népszabadság korábban azt kalkulálta ki, hogy a lap készítése nyomtatása és terjesztése évi minimum 1,5 milliárdba fáj majd a cégnek, de ha ilyen ütemben folynak hozzájuk az állami bevételek, ez nem jelenthet komoly akadályt. A Lokál mellett nem tűnik el a főtanácsadó kiadója által terjesztett Lokál hetilap sem, ami mostantól Lokál Extra néven jelenik majd meg.

Az ingyenes kiadványok piacán kulcskérdés, hogy miként terjesztik a lapot, és az egyes önkormányzatok, állami közlekedési vállalatok kivel szerződnek erre. E tekintetben Habonyék megtették a szükséges első lépéseket: már megalakuláskor a Magyar Postával szerztődtek le a terjesztésre, és fokozatosan szorították ki Simicskát a piacról.

Az eddig hetente megjelenő Lokál, ami hamarosan Lokál Extra néven fut majd.

A Metropol jelenleg nagyjából 300-320 ezer példányban érhető el naponta az országban, ezt Hivatal Péter, a lap vezérigazgatója erősítette meg a 444-nek. Hivatal azt is mondta, hogy nem csak a BKV, de a MÁV is felmondta a szerződésüket, ami nagyjából a példányok harmadának terjesztését nehezíti meg. (A BKV különösen elegánsan járt el: pályáztásra hivatkozva bontottak szerződést Simicskáékkal, majd pályáztatás nélkül szerződtek Habonyékkal. Nyolc BKV-megállóban egyedi megállapodás szerint még kapni Metropolt, de valószínűleg ez sem lesz sokáig így.)

Az Orbán-Simicska korszakban a Metropol hasított: 2014-ben listaáron több, mint 2 milliárdért hirdetett náluk az állam, ami valóságban kevesebb pénz, de így is sok százmilliós bevételt jelent. Ma - a poszt-Simicska érában - 0 forint állami megrendelésük van. A cég 2014-ben nettó 3 milliárd forint árbevételt könyvelt el, 437 milliós nyereséget hozva - az állami hirdetések hiányában valószínűleg nem lesz könnyű pluszban tartani a céget.

A médiapiacon aktív szereplők közül többen arról számoltak be, hogy Simicska emberei több céggel és üzletemberrel is tárgyaltak az elmúlt időszakban a Metropolt kiadó MTG Metro esetleges értékesítéséről. Három ilyen (többnyire nem hivatalos) egyeztetésről kaptunk hírt.

A lehetséges vevőjelöltek között felmerült a Lapcom médiacsoport is, amely vidéki lapok - Délmagyarország, Kisalföld -, és magazinok mellett 2013. áprilisa óta kiadója a Bors bulvárnapilapnak is. Az ingyenes terjesztésű lapok olvasóközönsége nagyban fedi a bulvárközönséget, ezért nem volna életszerűtlen, hogy ajánlatot tegyenek a Metropolra, de nem sikerült megállapodni az árban, és a Kajmán-szigeteken bejegyzett Radio Bridge Media holding kezében lévő kiadó elállt a vételtől.

A piaci szereplők visszajelzése alapján nagyon úgy néz ki, hogy Simicskáék eladnák a lapot, de egyelőre nem jártak sikerrel, ezért a lap vezetése ezzel párhuzamosan a lap újrastrukturálásán dolgozik. Hivatal kérdésünkre azt megerősítette, hogy a Lokál piacra lépése új helyzetet teremt számukra; és gondolkodnak a lap újrapozicionálásán.

Fonyó Károlyt nem sikerült elérnünk, nem reagált megkeresésünkre. A Lapcom kiadó részéről Pallagi Ferenc vezérigazgató nem kívánt nyilatkozni.

Simicska az elmúlt időszakban megkezdte médiacégei kiürítését: a nemrég eladott Class FM-ből 1,5 milliárd osztalékot vontak ki utolsó évében, a filmgyártó Hung-Ister Zrt.-ből 700 milliót vettek ki, miután elbukta minden közmédiás megrendelését. Óriásit zuhantak a közterületi vállalatok bevételei.

Viszont a jelek szerint a Hír TV megmarad - onnét nem vettek ki pénzeket. A Magyar Nemzethez Simicska szintén ragaszkodik: nemrég tette meg fiát a lap élére, és indította be kampányát "Mindig ellenzékben" mottó alatt. A jobboldali napilapnál stáb is gyarapodik: Gazda Albert után nemrég a Nemzethez került a VS-től távozó Kósa András is.