A Nissan már jó ideje Nagy-Britanniában, sunderlandi üzemében is gyártja elektromos autóját, a Leafet. (Jártam ott, marha érdekes, ahogy a villanyautó egy soron készül a hagyományos belsőégésű motoros kocsikkal, és a Leafre ugyanott illeszti rá alulról az akkumulátor-csomagot ugyanaz a robot, ahol a Qashqai-ra a benzin- vagy gázolaj-tankot.)
A gyár energia-ellátásába már eddig is besegített tíz szélturbina, de mostantól 19 000 napelem-tábla is tolja a villanyt. Az elektromos csúcsteljesítmény szélből 6,6, napfényből 4,75 MW. A komplett hibriderőmű így évente 3000 tonnának megfelelő CO2-től kíméli meg a világot, és elegendő energiát termel évi több mint 31 000 autó legyártásához. De ez is csak a termelés alig több mint 7 %-a.
Mivel Sunderlandben évente félmillió autó a teljes kapacitás, a napelemek üzembe helyezése sem jelenti azt, hogy a brit Nissanok zöld energiával készülnének. De a Leaf éves gyártása nem éri el a 30 ezres darabot, szóval mondhatjuk, hogy ez elektromos autók immár CO2-emisszió-mentesen készülnek Angliában. (Egyébként Sunderland kapacitása 50 ezer elektromos autó lenne évente.)
A sunderlandi gyár egyébként harminc éves az idén, de folyamatosan korszerűsítették és zöldítették, az első szélturbinát 2005-ben helyezték üzembe.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.