Kedden a brit Telegraph című lap arról írt, hogy az EU csalás elleni hivatala (OLAF) nyomozni kezdett a felcsúti kisvasút ügyében, mert sokkal kevesebben használják, mint azt a magyar kormány ígérte, amikor felvette rá a pénzt. A Telegraph cikkében az szerepelt, hogy a kormány naponta 2500-7000 utast ígért, míg átlagosan 30-an utaznak rajta.
Szerdán Csepreghy Nándor miniszterelnökségi államtitkára közölte, hogy soha nem ígért napi több ezer utast a kormány Brüsszelnek, így ebben az ügyben nem is nyomozhatnak Magyarország ellen.
A kormány nagyon ügyesen hívta le a pénzt a felcsúti kisvasútra. Ugyanis 600 millió forintnyi EU-s támogatást irányítottak az építkezésre, és az Európai Bizottság csak a 2 millió euró feletti támogatásokat vizsgálja meg előzetesen abból a szempontból, hogy megéri-e a rá költött pénz. A 600 millió forint pedig pont icipicit kevesebb, mint kétmillió euró.
Azaz a felcsúti kisvasút a brüsszeli radar alatt ment el. Ez nem olyan, mint a 4-es metró, ahol számított a támogatás megítélésénél, hogy hány utast ígér Magyarország; és nem is olyan mint az M4-es autópálya, amire azért nem adott pénzt a bizottság, mert nem hitték el, hogy lesz rajta elég autó. Hanem ez egy kicsi beruházás Brüsszelből nézve, ahol megelégednek azzal, ha a magyar kormány hasznosnak tartja az építkezést.
Éppen ezért nem kellett ígérni se 30, se 7000 utast egy napra, mert a bizottság nem kért ilyen adatokat.
Viszont az OLAF-ot ettől még érdekelheti, hogy miért kellett vonatot építeni a miniszterelnök falujába, ha azt szinte senki se használja. És ezért utólag elővehetik a hatástanulmányokat, amelyek részei a beruházás dokumentációjának.
Így nyer értelmet az ügyben az OLAF-nál feljelentést tevő PM-es politikus, Jávor Benedek szerdai nyilatkozata, miszerint a csalás elleni hivatalnál most kivárnak, hátha a nyári szezonban felpörög majd a kisvasút kihasználtsága, és utána dönthetik el, hogy indítanak-e nyomozást az ügyben.
De nem azt vizsgálják, hogy Brüsszelt átvágta-e az utasok számával a magyar kormány, mert az utasok számáról nem kellett nyilatkozni előzetesen, és ezért tudta Csepreghy Nándor azt mondani, hogy ebben az ügyben nem nyomozhat az OLAF.
Viszont azt számon kérheti az OLAF, hogy a magyar kormány értelmetlen dolgokra költi-e az uniós pénzt, és ha belekötnek abba, hogy elköltöttek majdnem kétmilliót eurót nagyon kevés ember örömére, akkor erre hivatkozva indíthatnak még nyomozást, és ebben az esetben azt is vizsgálhatják, hogy a magyar kormány mit várt papíron a beruházástól. Ezért tudta Jávor Benedek azt mondani, hogy az OLAF vizsgálja, hogy hány utas használja a vonatot.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.