Az EU magasról tett a nagy dízelcsalásra

Amikor 2015 szeptemberében az amerikai környezetvédelmi hatóságok leleplezték a Volkswagen csoport manipulációit, az EU bürokráciája meglepetést tettetett.

Tettetett, mert most a német Spiegel és a svéd Svenska Dagbladet által megszerzett bizonyítékok alapján

legkésőbb 2010 óta tisztában kellett lenniük azzal, hogy a nagy autógyárak - nemcsak a VW, hanem a Fiat, a Renault és a BMW is - valamit manipulál a dízelmotorjaival.

De ha kicsit jobban figyelnek, már 2007 óta tisztában lehettek volna ezzel, ekkor végzett ugyanis vizsgálatokat az Európai Bizottság Egységes Kutatási Közpntja (JRC) a dízelautókon, mely során megállapította, hogy a környezetvédelmi hatásvizsgálatokon mértekkel szemben egyik atógyár dízelmotorja se felel meg a szigorú környezetvédelmi előírásoknak.

Illetve az még csak hagyján, hogy az előírásoknak nem feleltek meg, a valóságban az egészségügyi határértéket meghaladó mértékben bocsátottak ki nitrogénoxidokat (NOX) - olyan nitrogénoxidokat, amelyek az Európai Környezetvédelmi Ügynökség becslése szerint évente 72 ezer európai korai halálát okozzák.

Vagyis, ha úgy számolunk, az Európai Bizottság 360-570 ezer ember életét is megmenthette volna, ha nem söpri félre az európai gazdaságban fontos szerepet játszó autógyárak profitját fenyegető leleplezést, és nem kezdte volna házon belül összevissza passzolgatni a témát.

Mindeközben az EU más frontokon próbált harcolni az elsősorban a dízelüzemű autók okozta NOX-szennyezés ellen, amely ekkor már Európa számos urbanizált régióját fenyegette. 2008-ban, egy évvel a JRC tesztje után az EU 821 régiójából 188-ban, összesen 21 európai országban mértek a határértéknél nagyobb NOX-szintet.

És bár már ekkor is tudták, hogy a szennyezést elsősorban a dízelüzemű autók okozzák, nem a gyártókat kezdték vizsgálni, hanem a szennyezéstől szenvedő országokat kezdték büntetéssel fenyegetni, ha nem csökkentik záros határidőn belül határérték alá a környezetszennyezést. (Via Spiegel)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.