A Kúria is kimondta, hogy politikai reklám ment az M4-en és a TV2-n

A Kúria szerint nem társadalmi célú hirdetés, hanem politikai reklám volt az az M4 csatornán elhangzott hirdetés, amiben többen a vasárnapi népszavazáson való részvételükről vallanak.

Egy magánszemély fordult kifogással a Nemzeti Választási Bizottsághoz, és az M4 csatornán szeptember 28-án elhangzott „Szeretem Magyarországot és szavazok október 2-án” reklámot sérelmezte, amiben többen az október 2-i népszavazáson való részvételükről vallanak. A kifogástevő szerint a reklám a kormány kampánytevékenységének része, és úgy vélte, annak megjelentetésével a kormánynak több népszavazási kampányidőt biztosít a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. az M4 csatornán, mint amennyi a jogszabályok szerint járna.

Az NVB október 2-ai ülésén a kifogást elutasította, arra hivatkozva, hogy a kifogásolt műsorszámban elhangzó szöveg közvetetten a népszavazáson való részvételre biztatásként értékelhető, de nem a választói akarat befolyásolására irányul. A bizottság szerint a kifogásolt műsorszám nem a kormány álláspontját népszerűsíti, és nem hordoz politikai tartalmat, vagyis a műsorszám közérdekű üzenetként értékelhető.

Az NVB határozata ellen bírósági felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be, amit a Kúria ma bírált el. Ebben a bíróság megállapította: a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. az M4 Sport nevű médiaszolgáltatásában szeptember 28-án 20:40-kor közlésre került „Szeretem Magyarországot és szavazok október 2-án” jelmondatú és a „Szavazzon október 2-án!” jelmondatú műsorszám közlésével megsértette a választási eljárásnak a politikai reklám közzétételéről szóló rendelkezését. A bíróság kötelezte a szolgáltatót, hogy a végzés rendelkező részét a határozat közlésétől számított három napon belül a jogsértő közlésekkel azonos napszakban és ahhoz hasonló módon tegye közzé. A Kúria végzése jogerős.

Döntésének indoklásában a Kúria emlékeztetett arra, hogy a műsorszám önmagában társadalmi célú reklámnak minősül, ha abban nem jelenik meg a szervező népszerűsítésének, vagy a szervező támogatásának ösztönzésére irányuló cél.

De a Kúria végzése szerint a bíróságnak hivatalos tudomása van arról, hogy a kampánynak nem csak a népszavazásra feltett kérdés mikénti megválaszolása, hanem a részvétel vagy a távolmaradás is részét képezte.

Megállapítható volt, hogy a népszavazási kampányban a politikai diskurzus részét képezte a részvételre és a népszavazástól való távolmaradásra ösztönző kampánytartalom. Ebben a kontextusban, kampányidőszakban a kormány megbízásából készült, a részvételre ösztönző reklám nem függetleníthető a népszavazás szervezőjének céljától. Ezáltal a közlésben megjelent a kormány támogatására való ösztönzés, ami azonban a politikai reklám ismérve. A műsorszám önmagában vett közérdekű célját a népszavazási kampány tartalma és iránya felülírta, ezért állapították meg a jogsértést.

A Kúria egy másik hasonló ügyben is döntött, abban a TV2-n szeptember 27-én sugárzott hasonló reklámról állapították meg hasonló okok miatt, hogy a hirdetés politikai reklámnak minősült. (MTI)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.