Pecina szerint a Népszabadság újságíróit nem a lap, csak a pénz érdekli

Egyszerűen a magyarországi menedzsmentre és az újságírókra kente a Népszabadság bedöntése körüli botrányt Heinrich Pecina, a Mediaworks tulajdonosa. Az osztrák pénzember a Profilnak adott interjújában megbocsáthatatlan hibának nevezte, hogy a magyarországi menedzsment rosszul kommunikált, és alábecsülte az ellenséges reakciókat, de a kiadó eljárásával egyéb gondja nem volt.

Heinrich Pecinát 2010-ben kitüntették Bécsben az Osztrák Köztársaságért tett szolgálataiért - Fotó: Livio Srodic

Pecina szerint azért kellett bezárni a lapot, mert a korábbi egyeztetések meghiúsultak, és így akarták tárgyalóasztalhoz ültetni az alkalmazottakat. Ez azért érdekes, mert múlt hét óta pont a kiadó az, aki nem hajlandó tárgyalni a szerkesztőséggel. Az üzletembernek persze erre is megvan a saját verziója:

Pecina úgy látja, újra lehetne indítani a lapot a szerkesztőség bevonásával, csakhogy a lap munkatársai „inkább a fizetésük, mintsem az újság jövője miatt aggódtak”.

Felidézte, hogy 2014-ben a Ringier és az Axel Springer kelet-európai tevékenységének összevonása után a piaci felügyelet szerint túl nagy lett volna ezek magyarországi piaci részesedése, így régi üzleti partnerként őt kérték meg a portfólió egy részének átvételére. Ennek feltétele volt, hogy a csomagban lévő regionális lapok és országos média mellett a Népszabadságot is átvegye.

Az osztrák üzletember azt mondta, nem jöttek be a számításai, pedig úgy gondolta, hogy lesz közönségük, mert a számításai szerint a magyar lakosság 40-50 százaléka kormánykritikus, „az öreg posztkommunistáktól a fiatal baloldali liberálisokig, akiket az Orbán elleni gyűlölet tart össze”.

Állítása szerint ő szabad kezet adott az újságíróknak hogy olyan témákról írjanak, amelyek érdeklik az embereket.

Ugyanakkor kifogásolta, hogy a Népszabadság meg akarta tartani a korábbi privilégiumokat, például azt, hogy írhassanak a lapba a szocialista párt régi, „kiérdemesült funkcionáriusai”, akiket azután mint szerzőket fizettek ki. Az osztrák üzletember szerint a Népszabadság hirtelen bezárásának csak gazdasági okai vannak, mivel az elmúlt években a lap működési vesztesége egymillió euró volt évente.

Ugyanakkor a Népszabadság szerkesztősége szerint a Pecina által szajkózott ötmilliárdos veszteség emlegetése „azért is megmagyarázhatatlan, mert csak 2014 óta volt részben, majd 2015 óta egyedüli tulajdonosa a Népszabadságnak.” A veszteség 2007 óta termelődött.

Pecina egyébként boldog lenne, ha valaki levenné róla a Népszabadság „koloncát”, de szerinte nincs senki, aki ezt megtenné. Az MSZP-ról azt mondta, nem volt bátorságuk átvenni a lapot, amikor 2015-ben felajánlotta nekik.

Az üzletmeber továbbra is úgy gondolja, a Mediaworks sikertörténet. Elmondta, hogy már régóta

több ajánlat érkezett be hozzá, kormányközeli és ellenzéki oldalról egyaránt.

A történtek után még inkább megnőtt az érdeklődés a cég iránt, de neki elege lett belőle mára, így megfontolja, hogy az egész Mediaworksből kivonul.

Kitért arra is, hogy felbosszantotta Martin Schulznak, az Európai Parlament elnökének kiállása a Népszabadság mellett. A politikus Twitter-bejegyzésében magyarul fejezte ki szolidaritását. Heinrich Pecina szerint az elnök a „mi pénzünkből él”, nem vállalkozó, így nem kell törődnie azzal, hogy munkahelyeket biztosítson. (MTI)

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;