Zuckerberg főkancellár nem korlátozza Trump Facebook-bejegyzéseit, pedig rengeteg Facebook-dolgozó kérte

A Facebooknál rendszeresen tartanak olyan kampányokat, amikben a cég vezetése megkérdezi a dolgozókat, hogy ők mit csinálnának a vállalattal. Az utóbbi hónapokban ezeken a körkérdéseken rendszeresen nagyon sokan mondták azt, hogy valamilyen módon gátolnák, hogy Donald Trump republikánus elnökjelölt hülyeségei terjedjenek a Facebookon. Ráadásul ezeken a kampányokon kívül is rengeteg kérés érkezett Zuckerberghez, hogy valami kezdjen a Trump-jelenség népszerűségnövekedésének feltartóztatására.

A Wall Street Journal szerint a Facebook dolgozói közt különösen kiverte a biztosítékot, amikor Trump arról beszélt, hogy a muszlim migránsok befogadásának teljes tilalmát kellene törvénybe iktatni az Egyesült Államokban. Sok Facebook-dolgozó szerint ez gyűlöletbeszéd, ilyen módon pedig a Facebook szabályzatába ütközik, tehát simán el lehetne távolítani az oldaltól.

Viszont Zuckerberg nemet mondott erre, szerinte ugyanis ez nem minősül gyűlöletbeszédnek.

Erre Facebook-alkalmazottak a világ több országából is panaszt emeltek a cégvezető döntése ellen.

Ebből két tanulságot érdemes levonni:

1. Annál fontosabb dolog alig van a világon, hogy a Facebookon hogyan terjednek a hírek

Donald Trump egészen idén augusztusig alig költött hagyományos politikai reklámokra. TV-reklámokra például szeptemberig kevesebbet költött még a zöldpárti elnökjelöltnél is, mégis mindenki Trumpról beszélt. Ennek az az oka, hogy a vele kapcsolatos hírek iszonyatos sebességgel terjedtek a közösségi médiában, a beszédei pedig sok esetben annyira felkavaróak és érthetetlenek voltak, hogy az interneten már csak az érdekesség-voltuk miatt is terjedni kezdtek. Trump meg is lovagolta ezt, a közösségimédia-kampányára sokkal jobban is ügyelt, mint bármelyik másik csatornára.

Látszik is, hogy Hillary Clinton, aki tagadhatatlanul sokkal unalmasabb jelölt Trumpnál, és sokkal unalmasabb dolgokat is mond, a közösségi médiát képtelen uralni. A demokrata elnökjelölt a hagyományos csatornákon költ sokkal többet hirdetésre, és az elnökválasztás közeledtével az amerikai média liberális szerkesztőségei - megijedve Trump esélyeitől - ugyan egyre többet írt Hillaryről, a Facebookon vagy a Twitteren még mindig sehol nincsen Trumphoz képest.

2. Azért a Facebook ebből él

Ezt hajlamos elfelejteni a világ, de a Facebook nem egyelőre nem közmű, hanem egy piaci alapon működő cég. Mark Zuckerberget valószínűleg jobban érdekli, hogy a Facebook jól működjön, mint az, hogy ki nyeri az amerikai elnökválasztást. A Facebooknak pedig ahhoz, hogy jól működjön, rengeteg tartalomra van szüksége.

Ilyen szempontból a virális tartalom a legnagyobb aranybánya a Facebooknak, hiszen - ahogyan a nevében is benne van - nagyon gyorsan terjed, sok felhasználó megosztja, és orbitális mennyiségű interakciót szül. A Facebookot pedig ez, a folyamatos interakció tartja életben. Nem véletlen, hogy egyre többféleképpen próbál az oldal tartalmat kihúzni a felhasználóiból, legyen az akár egy születésnapi köszöntés, egy kép vagy egy hangulat egyetlen kattintásos megosztása.

Ebben a dimenzióban pedig nemcsak Trumpnak van szüksége a Facebookra, hanem a Facebooknak is Trumpra. Donald Trump ugyanis virális tartalom, rengetegen megosztják, amit mond és amit csinál (ki ezért, ki azért), és rengeteg interakciót szülnek a tettei meg a beszédei. Ez pedig megmagyarázza, hogy a Facebook pont úgy nem korlátozhatja Trump tartalmait, ahogyan a macskás videókat sem fogja betiltani soha. (via The Verge)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.