A GVH az Arany Só reklámja miatt 2 millió forintra bírságolta meg a Klapka Üzletházat

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a Klapka Üzletház Kft. tiltott gyógyító és az egészségre gyakorolt, megalapozatlan hatásokkal népszerűsítette Arany Só elnevezésű arany kolloidos étkezési sóját és Arany Só Mini Szanatórium elnevezésű inhalátorát, ezért 2 millió forint bírságot szabott ki a cégre.

Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet és az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet szerint a kolloid oldatok nem fogyaszthatók sem élelmiszerként, sem étrend-kiegészítőként, így a kolloidos konyhasó forgalmazása akár élelmiszerként, akár étrend-kiegészítőként jogszerűtlen.

A GVH megállapítása szerint a társaság a jogszabály ellenére az Arany Sót emberi fogyasztásra szánta, jogszerűtlenül forgalmazta és tulajdonított a terméknek gyógyhatást. Az Arany Só Mini Szanatórium inhalátort - amely orvostechnikai eszközként szerepel a nyilvántartásban - pedig klinikai értékelés nélkül reklámozta gyógyhatású készítményként.

A bírság kiszabásakor a GVH a reklámköltségekre alapozott, súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat egészségügyi problémával küzdő, érzékenyebb fogyasztókat célzott meg, valamint a termék bizalmi jellegű volt.

A hivatal enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a Klapka Üzletház Kft. 2016 januárjától felhagyott az aktív kereskedelmi kommunikációs eszközök alkalmazásával, mindössze a weboldalain maradtak fent a jogsértő tájékoztatások. A GVH közleményében felhívta a figyelmet arra is, hogy egy forgalmazó felelőssége akkor is fennáll az általa közzétett reklámokért, ha a hirdetett állítások hivatkozható külső forrásból származnak és a vállalkozás csak „idézi” azokat. (MTI)