Zuckerberg szerint a Facebookon szembejövő dolgok 99 százaléka igaz

Hosszú bejegyzésben próbálta magyarázni a Facebook nem túl jó bizonyítványát Mark Zuckerberg. Az amerikai választások meglepő eredménye után az amerikai és a világsajtóban is komoly párbeszéd kezdődött arról, hogy mekkora szerepe lehetett a Facebook elég fura, de biztosan átláthatatlan szerkesztési gyakorlatának a választások kimenetében.

Részben arról van szó, hogy a Facebook, amely mindig tagadja, hogy sajtóvállalkozás volna, teljesen átláthatatlanul szerkeszti a felhasználók hírfolyamába kerülő tartalmakat. Ezzel tulajdonképpen klasszikus médiaként működik, pedig ezt – hogy tudnillik az oldal médiafeladatokat végezne – mindig hevesen tagadja.

Részben viszont arról van szó, hogy a Facebook

egészen elképesztően gyengén teljesít az álhírek kiszűrésében.

Illetve, minek finomkodjunk, nemhogy nem szűri az álhíreket, hanem kevés jobb platformja van pillanatnyilag a totális hülyeségnek. Erről nálam avatottabbak már bővebben is írtak, ahogy arról a jelenségről is, hogy a Facebook, ami alapvetően abban érdekelt, hogy az oldalra tévedők jól érezzék magukat, ezt javarészt azzal éri el, hogy

a felhasználók alig-alig szembesülnek olyan hírekkel és véleményekkel, amelyek nem erősítik meg valós vagy téves, de mindenképp szubjektív meggyőződésükben.

Ezért fordulhat elő, hogy egy választás után emberek milliói döbbennek meg azon, hogy, bár ők egyet sem ismernek, a nekik ellenszenves jelöltet is milliók támogatják.

Zuckerberg most egyrészt azt írja, hogy

„a Facebookon megjelenő tartalom 99 százalékban autentikus”,

amit ő semmilyen tényszerű adattal nem támaszt alá, és amiről mindenki, aki látott már hírfolyamot, saját tapasztalatai alapján is tudja, hogy hazugság.

Másrészt arról elmélkedik, hogy „amennyiben az emberek megértik, hogy mi a fontos az életükben, és ezt képesek kifejezni is, az nemcsak ennek a közösségnek, hanem a demokrácia egészének is hasznos”. Ami kedves elképzelés, és még igaz is lehetne, ha az emberek a közösségi médiában racionális érveket ütköztetve, ellenvéleményeket megfontolva, tények és adatok alapján vitáznának, nem pedig zsigerből küldenék el egymást a francba.

Ennek ellenére mégis ígéretet tett rá, hogy a jövőben harcolni fog az álhírek ellen - ezt évek óta folyamatosan ígérgeti -, de mindehez bájosan posztmodern valóságrelativizálás is párosul, amenyiben szerinte nagyon nehéz megállapítani, hogy mi az „igazság”, így, idézőjelben.

A hírek szerint Zuckerberg kicsit egyedül maradt az optimista értékelésével a cégen belül, ahol a felső vezetésből is többen megkérdőjelezték a Facebook szerepét a választásokon, a cég dolgozói között pedig kifejezetten nagy az aggodalom, így a kérdés a következő egész céges értekezleten is téma lesz.

Kapcsolódó
Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.