Mark Zuckerberg végre elárulta, mit kezdene a Facebook a kamuhírekkel

Óriási vita zajlik az elmúlt napokban arról, hogy mekkora szerepe is volt a Facebookot elöntő rengeteg kamuhírnek az amerikai választások kimenetelében. Mi is írtunk minderről többször, ez itt a legalaposabb cikkünk a témában.

A Facebook főnöke, Mark Zuckerberg sokáig nem volt hajlandó elismerni, hogy létező problémáról van szó, előbb őrült elképzelésnek nevezte mindezt, majd azt mondta, hogy a Facebookon keringő anyagok 1 százaléka lehet hamis. Közben arról szóltak a hírek, hogy a Facebookon belül már külön titkos csoport jött létre a helyzettel elégedetlen beosztottakból, hogy kezdjenek valamit a kamuhírek ügyével.

Úgy néz ki, most Zuckerberg is taktikát vált, ugyanis egy hosszú posztot tett közzé, amiben az eddigiekhez képest más hangon beszél a problémáról.

Szerinte ugyan eddig is nagyon komolyan vették a félretájékoztatás problémáját, de a jövőben még komolyabb lépések következnek. Eddig főleg a közösségre bízták annak eldöntését, mi a kamu és a mi a nem, hiszen bárkinek joga volt jelenteni a szerinte valótlan/félrevezető tartalmakat.

Bár most is elmondta, hogy a hamis információk aránya relatíve alacsony (az 1 százalékot most azért mér nem dobta be), de azért most lépések következnek. Azt is elárulta, miken dolgoznak jelenleg:

  • Jobb felismerőrendszer a kamuhírek kiszúrására. A cél, hogy olyan rendszert építsenek, ami meg tudja mondani előre, hogy az emberek mit jeleznének hamisnak.
  • Könnyebb legyen jelenteni a kamusztorikat.
  • Külső ellenőrzés: harmadik feleket, megbízható és hiteles fact checking szervezeteket vonnának be a munkába.
  • Jelölné a Facebook a kamugyanús sztorikat: amiket sok user vagy a felkért harmadik fél aggályosnak ítél, azt a tartalmat a Facebook figyelmeztetéssel látná el.
  • Minőségibb cikkeket fog ajánlani a rendszer. Ha most rákattintunk egy cikkre, a Facebook automatikusan ajánl még hármat, ami hasonló témában született. A tervek szerint magasabb minőségi szűrő lenne arra, hogy honnan ajánlhat az algoritmus.
  • Szétvernék a kamuhírek piacát. Sok hamis hír anyagi érdekekből születik csak, a sok kattintás reklámpénzeket generál. Ezeket a szereplőket kizárnák a hirdetési rendszerből.
  • És többet egyeztetnének újságírókkal és más médiapiaci szereplőkkel, hogy jobban megértsék a helyzetet.