Elküldték a Mediaworks-től az MNB-alapítványok botrányait feltáró újságírót

Három héttel azután, hogy a kormányközeli Opimus Press megvette a lapot kiadó Mediaworkst, november közepén Csabai Károly újságíró közös megegyezéssel távozott a kiadó üzleti lapjától, a Világgazdaságtól. Néhány nappal korábban Mezősi Tamás főszerkesztővel is szerződést bontottak. Az ő helyét két hete Deák Bálint, a Napi Gazdaság, és a Magyar Idők egykori munkatársa vette át, aki évek óta dolgozik Liszkay Gábor új kiadóvezető keze alatt.

A kiadó Bécsi úti épületében dolgozók, közeli és távolabbi kollégák is úgy érzékelik, hogy nem szakmai okból történtek a váltások, és az MNB irányítói egyáltalán nem bánták, hogy így alakult.

Világgazdaság, 2016. november 11.

"Fideszes Financial Times"

A bezárt Népszabadság munkatársai közül lassan mindenkitől elköszönnek a kormányközelbe került Mediaworksnél, a nagyjából 10-11 újságírót foglalkoztató VG-vel viszont tervei vannak Liszkay Gábor vezérigazgatónak.

Egy inkább kormánybarát pénzügyi napilapot akarnak, vagy ahogy egy jobboldali médiaember mondta, egy fideszes Financial Times-t, ami segít megértetni a gazdaság szereplőivel a kormány pénzügyi politikájának mélységeit. Nem tiszta propagandát, de a politikailag releváns témákban egyértelmű irányt. Tárgyalnak volt népszabadságos és a Magyar Időknél dolgozó újságírókkal is.

Az átállás gyorsan megy, csütörtök este Orbán Viktor miniszterelnök már Deáknak és a VG-nek beszélt a béremelések gazdasági hátteréről és Donald Trumppal folytatott telefonbeszélgetéséről egy barátias hangulatú interjúban.

A koncepciót állítólag támogatja Matolcsy György MNB-elnök is. A tulajváltás óta a bank és a kiadó között hirtelen sokat javult a viszony: az MNB elnöki kabinetjét és kommunikációs titkárságát az a Hergár Eszter vezeti, aki évekig dolgozott Liszkay alatt a Magyar Nemzet újságírójaként.

Volt már hasonló próbálkozás kormányoldalon, amikor három éve a Századvég a Napi Gazdaságot vette meg, és sikerült végül odáig zülleszteni az újságot, hogy nem maradt más, mint pártlapot faragni a maradványaiból - így született meg a Magyar Idők. Most újabb kísérlet indulhat a pénzügyi lappiac néhány ezres olvasótáborának megmágiázására.

A 6-8 ezer példányban nyomott VG-nél nem írtak Heinrich Pecina osztrák tulaj és Spéder Zoltán érdekeltségéről, az FHB-ról vagy a takarékszövetkezeti integrációról (és ezt nem is várta tőlük senki). Viszont a lap elég kritikus volt a kormány pénzügyi politikájával és a jegybank törekvéseivel, úgyhogy ha most meg akarják törni őket, némi finomhangolást el kell végezni a szerkesztőségen.

Levágni a vadhajtásokat

Ennek szólhatott már a főszerkesztő távozása is. Mezősi Tamás, aki egy éve vezette a lapot, nem nyilatkozhatott a közös megegyezésben foglaltak miatt, de úgy tudni, maximum nagyon rövidtávon számoltak volna vele, ezért inkább belement a közös megegyezésbe. Hornyák Józseffel közösen ő készítette az eddigi utolsó interjút a lapban Matolcsy Györggyel, ami az utolsó munkanapján jelent meg.

Nagy csomag berendelt Magyar Idők a Mediaworks repecióján. Olvasónk képe.

"Mondhatná, hogy nem laktam ott. Ha pedig nem mondja, hogy nem laktam ott, akkor sokan feltételezhetik joggal, hogy lakott ott, és Patai Mihály úrral ilyenformán üzleti viszonyt ápol. Ha Patai Mihállyal üzleti kapcsolatban áll, akkor az összeférhetetlenségi kérdéseket vet fel, ami már olyan közügy, amelyre egy közszereplőnek válaszolnia kell" - szólt Matolcsy lakásügyéről Mezősi utolsó kérdése a VG főszerkesztőjeként.

Pénzügyi újságírók mesélték, hogy nagyon forró lett a levegő Matolcsy irodájában a beszélgetés végére, és a jegybankelnök konkrétan kiküldte a szerkesztőket a helyiségből. Mezősi távozása esetében azért kevesebben beszéltek egyértelmű, direkt politikai ráhatásról - őt azért akarták Liszkayék hogy menjen, mert a kiadó elkötelezettebb karaktert adna a lapnak.

Csabai távozásának körülményei már érdekesebbek. Csabai rutinos rókának számít, 1989 óta gazdasági újságíró, a Magyar Hírlapnál, a Népszabadságnál, és a Figyelőnél is dolgozott. 2014-ben - még HVG-sként - ő írt elsőként a magyar sajtóban a tízmilliárdokat kezelgető MNB-alapítványok létezéséről, és vitte később perre az ügyet a titkolózó alapítványokkal szemben.

2015 decemberében, miután a VG-hez igazolt, meg is nyerte a pert. Az alapítványok a Kúriához fordultak, jött a törvény a közpénzjelleg elvesztéséről, majd az Alkotmánybíróság döntése, hogy a számokat igenis ki kell adni, és az időhúzás.

Egy publicisztikában nyíltan azzal vádolta Matolcsyt és az alapítványokat, hogy a független magyar bíróságok függetlenségét is megkérdőjelezik azért, hogy elbújtassák költéseiket - így kezdődött az év egyik legsúlyosabb korrupciós története. Csabai és Matolcsy között azóta is több pengeváltás történt, íme néhány Csabai cikk címe az elmúlt hónapokból:

Az újságíró utolsó VG-cikke arról szólt, hogy könyv szerinti értéküknél drágábban vettek ingatlanokat az MNB-alapítványok. Az MNB helyreigazítást kezdeményezett, mert szerintük a cikk piaci értékként tüntette fel a könyv szerinti értéket. Az új vezetés, miközben a cikk jogilag nem volt támadható, úgy adott helyt ennek, hogy az újságíró távozása után eltávolította a linket az oldalról.

A szerkesztőség környékén sokan úgy hallják és úgy gondolják, hogy Deák Bálint főszerkesztő nem saját szándékából, és nem szakmai okból búcsúzott el Csabaitól, hanem mert "magasról szóltak", hogy így legyen.

Az MNB még csak nem is hallott az esetről

Deák nem akart nyilatkozni, de később ő reagált a Mediaworks-nek küldött megkeresésünkre. Azt írta, mivel Csabai "közös megegyezéssel távozott, ennek értelmében harmadik félnek nem nyilatkozhatnak erről." A levett cikk állítása szerint szakmailag hibás volt, és a "vonatkozó kárenyhítési kötelezettség miatt" távolították el az oldalról.

Az MNB kommunikációs osztálya tagadta, hogy bármi közük lenne a VG átszervezéséhez: „A Magyar Nemzeti Banknak nincs információja arról, hogy Csabai Károly már nem a Világgazdaság munkatársa. Az MNB állandó tájékoztatási, és meghívotti listáján továbbra is szerepel Csabai Károly, ezzel ellentétes információkat sem az újságírótól, sem a kiadótól nem kapott. Az MNB semmilyen kiadóval – beleértve a Médiaworks kiadót – nem folytat vagy folytatott tárgyalásokat újságírók helyzetéről, így a megkeresésben említett feltételezést is határozottan cáfolja.”

A Mediaworksnél komolyan veszik a termékeikben megjelenő politikai tartalmak felügyeletét. A kiadón belül létrejött a tartalomfejlesztési igazgatóság, amit Liszkay örökös jobbkeze, Csermely Péter vezet majd vezérigazgató-helyettesként. A helyettes helyettese Pauska Zsolt lesz, aki a hirado.hu főszerkesztői posztját engedte el az új kihívás kedvéért.

A tartalomfejlesztési igazgatóság látványosat vizsgázott pénteken, amikor az összes megyei Mediaworks kiadvány egyenletesre szerkesztett címlapon hozta a Világgazdaság előző esti Orbán-interjúját.

Szintén egy eheti kiadói közleményből tudhattuk meg, hogy komplett Központi Szerkesztőség is feláll, aminek főszerkesztője pedig az a Szakács Árpád lesz, aki szintén a Liszkay-féle Nemzet-birodalomban volt korábban szerkesztő, az elmúlt heteket pedig a Magyar Időknél töltötte.