Csak az utolsó pillanatban jelezte a Kolumbiában lezuhant gép pilótája, hogy elfogyott az üzemanyag

külföld
2016 december 01., 04:20
comments 169
photo_camera Gyászoló a Chapecoense stadionjában. Kép: Leonardo Banassato/Andalou Agency

A Kolumbiában lezuhant utasszállító gép pilótája nem közölte időben a légi irányítással, hogy kifogyóban van a szűkösen mért üzemanyag, mert attól tarthatott, hogy emiatt bajba kerül ő és légitársasága, a Lamia is - mondta Alfredo Bocanegra, a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője.

"Sajnálatosan nem jelentette a rendkívüli helyzetet személyes okokból, (a következmények miatt) amelyekkel később szembesülnie kellett volna" - idézte Bocanegra szavait az infobae.com argentin hírportál.

A pilóta, Miguel Quiroga és a légi irányítás egyik diszpécsernője között zajló beszélgetésnek a kolumbiai médiában közzétett hangfelvétele szerint Quiroga csak néhány perccel azt követően jelezte az üzemanyag kifogyását és az áramellátó rendszer leállását, hogy először engedélyt kért egy "elsőbbségi leszállás megkezdésére".

"A légi közlekedés szaknyelve nagyon pontos kifejezéseket használ, mivel csak másodpercek állnak rendelkezésre. Egy elsőbbségi leszállásról szóló kérelem nem ugyanaz, mintha rendkívüli helyzetet jelentenek - magyarázta a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője.

Szerinte ha a pilóta azonnal közli, hogy kifogyóban van az üzemanyag, akkor a légi irányítás diszpécsere haladéktalanul felszabadította volna a gépnek a legközelebbi repülőtér leszállópályájának megközelítését biztosító folyosót.

Quiroga utolsó szavai - miszerint "a Lamia 2933-on teljes az üzemzavar, az áramellátás teljesen leállt, és nincs üzemanyag" - néhány perccel a gép lezuhanása előtt hangzottak el. A legnagyobb kolumbiai médiumok által szerdán közzétett hangfelvétel tartalmát hivatalosan még nem erősítették meg, és független szakértőknek kell megvizsgálniuk.

A légi irányítással folytatott, időnként kaotikusan hangzó beszélgetésben a pilóta először csak "üzemanyag-problémákat" említett, anélkül hogy formálisan vészhelyzetet jelentett volna. A medellíni repülőtér légiirányítója pedig válaszul közölte, hogy éppen egy másik, műszaki hiba miatt kitérőre kényszerülő gép közeledik a leszállópálya felé, az kapott elsőbbséget, és utasította a Lamia-járat pilótáját, hogy tegyen egy hétperces kitérőt.

A pióta, miközben megkezdte a körözést, egyre elkeseredettebb hangon jelentkezett be. Négy perccel később, amikor a diszpécser is érzékelte már a helyzet súlyosságát, felszabadította a leszállópályát, ekkor azonban már késő volt, a gép egy hegyoldalnak ütközött.

A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú gépe 77 emberrel a fedélzetén Kolumbia északnyugati részén, röviddel a medellíni nemzetközi repülőtéren tervezett landolás előtt zuhant le helyi idő szerint hétfőn este. A gépen utaztak a Chapecoense brazil labdarúgócsapat játékosai. A katasztrófát hatan élték túl.

A dél-amerikai médiában forgó egyik lehetséges magyarázat szerint a pilóta, aki egyben részvényese is volt a Lamia bolíviai légitársaságnak, attól tarthatott, hogy a légitársaságra az eset miatt büntetést szabnak ki, őt pedig megfoszthatják repülési engedélyétől. A gépeket a szabályok szerint 30-45 percnyi plusz repülési időre elegendő üzemanyaggal kell feltölteni, tekintettel a rendkívüli helyzetekre és az esetleg szükséges kitérőkre. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.