Mit szólnál hozzá, ha ebben a vizsgaidőszakban sokkal kevesebb tanulással jobb eredményeket érnél el?

Hahó, srácok! Mindjárt itt a vizsgaidőszak az összes horrorjával. A koffeinmérgezéssel, az átvirrasztott éjszakákkal, a rongyosra forgatott jegyzetekkel, a folyamatos magolással. Na, itt álljunk meg. Elég ebből! Mit szólnál, ha feleannyi erőfeszítéssel jobb eredményt érnél el? A tudomány segít, Jonathan Davidson, a „The Collage Success Cheat Sheet” szerzője néhány pontban összeszedte, hogy hogyan tanulhatsz sokkal hatékonyabban úgy, hogy közben sokkal kevesebb időt kelljen elpazarolnod erre.

Hagyd leülepedni az információt

Kezdjük egyből valamivel, aminek nagyon örülni fogsz.

Felejtsd el a magolást!

Vizsgaidőszakban az ember késztetést érez rá, hogy újra és újra elolvassa az anyagot, folyamatos ismételgetéssel próbálja memorizálni. A laboratóriumi vizsgálatok alapján ennek azonban nem sok haszna van, mert

az agyunk nem így működik.

A vizsgálatok szerint az agy a megszerzett új információkat neuronokban tárolja. Ezek a neuronok aztán már meglévő neuronokhoz kapcsolódva asszociációs hálót hoznak létre az agyunkban. Ahhoz azonban, hogy ez a hálózat kialakulhasson, idő kell. A folyamatos ismételgetéssel, a magolással gyakorlatilag ezt a folyamatot gátlod, vagyis pont ellentétes hatást érsz el.

A klinikai vizsgálatok alapján a magolásnál sokkal hatékonyabb módszer, ha

a vizsga tananyagát naponta csak egyszer olvasod át,

mert így az agyadnak van ideje feldolgozni az információt. A másnapi, harmadnapi ismétlésekkel aztán már ténylegesen is megerősíted a kiépülő asszociációs hálót, így már valóban emlékezni fogsz rá, és könnyebben idézheted fel a vizsgán. Ezt a jelenséget nagyon tudományosan időközönkénti ismétlési hatásnak, angolul spacing effectnek hívják.

Tipp: Egy magolással töltött nap, a vizsgaanyag sokszori átolvasása helyett első nap csak olvasd át az anyagot, majd tedd félre, és csak másnap olvasd újra. Hagyj magadnak elég időt erre, vagyis ne két nappal, hanem inkább egy bő héttel a vizsga előtt kezd a felkészülést!

Csak a lényegre koncentrálj

Még hatékonyabbá teheted a tanulást, egyben rengeteg időt spórolhatsz meg magadnak, ha mielőtt tanulni kezdesz,

felméred a tananyagot.

Tételezzük fel, hogy bejártál az órákra, amiken jegyzeteltél is, és még a tankönyveket is elolvastad. Ha nem, akkor először is olvasd el a vizsgára feladott fejezeteket. Ha ezzel megvagy, akkor már lesz átfogó képed az anyagról. Ez jó, mert ez esetben a vizsgára készülve már elég lesz a lényeget memorizálnod. Ehhez menj végig újra a szövegen, és emeld ki a legfontosabb információt.

Nem kell mindent besatírozni a sárga kiemelővel!

Ezzel a módszerrel teljes fejezetek helyett elég csak a kiemelt információt átolvasnod minden nap egyszer, így akár napi tíz-húsz perc tanulás is elég lehet.

Tipp: Csak a nélkülözhetetlen információt emeld ki, abból is csak azt, ami nincs már eleve kiemelve a könyvben. A vastagon szedett részeket nem kell, ahogy a fejezetek összefoglalóit és tételmondatait sem - de persze a felkészülés során ezeket is memorizáld.

Két régi jóbarát, a papír és a toll

Sokkal könnyebb lesz azt memorizálnod, amit magad fogalmazol meg. Davidson szerint ez a módszer különösen hasznos akkor, ha egy csomó megoldóképletet kell memorizálnod. A legjobban akkor működik, ha már év közben levezeted magadnak a képletek használatát, és aztán az időközi ismétléses hatást kihasználva az év során memorizálod a képleteket. Így a vizsgán, amikor majd használnod kell a képleteket, szinte olyan lesz, mintha nyitva lenne előtted a tankönyv.

Tipp: Igyekezz az előadásokon is csak a lényeget lejegyzetelni, hogy aztán csak azt kelljen memorizálnod.

Teszteld magad

Na, ez olyasmi, amit már csinálnod kellett volna, de még a vizsgafelkészülés közben sem hülyeség. Néhány nap tanulás után oldj meg pár tesztfeladatot, így már látni fogod, hogy mit kéne még alaposabban átvenned. De ha jól oldod meg a próbateszteket, utána is olvasd át párszor a tananyagot, hogy tényleg biztosan rögzítsd a tudást.

Egyél, sportolj, aludj

Bár úgy tűnhet, hogy ennek az ég világon semmi köze a tanuláshoz, életmódod igenis hatással van arra, hogy mennyire leszel képes memorizálni a tananyagot. Kutatások százai bizonyították például az összefüggést a tanulmányi eredmények és a testmozgás között, úgyhogy még ilyenkor is szakíts időt a testedzésre. Davidson szerint a leghatékonyabb, ha váltakozva végzel erőnléti és kondíciójavító gyakorlatokat, vagyis az egyik nap súlyzózz, a másik nap végezz aerob edzést. Fuss, gyalogolj, biciklizz, evezz. Erre időd is lesz, ha eddig követted a leírt módszereket.

Legalább ilyen fontos az étrend. A zsíros ételek csökkentik a véroxigénszintet, ami ilyenkor hátrány. Vizsgaidőszakban inkább egyél teljes kiőrlésű gabonákat, zöldségeket, magvakat, gyümölcsöt, és lehetőleg csak vizet igyál.

És ami a legfontosabb,

aludj!

Hidd el, semmi haszna, ha még éjszaka is a könyvek felett görnyedsz. Ezzel csak értékes órákat veszel el az agyadtól, amit azzal tölthetne, hogy kiépítse azt az asszociációs hálót, amivel valóban rögzíted az információkat. Davidson szerint a legjobb, ha vizsgaidőszakban este tízre már ágyban vagy, és alszol is nyolc órát. Ezzel optimalizálhatod a megszerzett információk tárolását, másnap pedig jobban koncentrálhatsz a tanulásra.