Újabb megyei lapokra mozdulhat rá a Fidesz

Az Észak-Magyarország független napilap január 3-i címlapja: Foto: eszak.hu

Az osztrák központú Russmedia CEE jelentős médiavállalatnak számít Európában: Németországban és Ausztriában is kiadnak regionális és tematikus termékeket és tartanak fenn honlapokat, de főleg Közép-Kelet Európában erősek: Romániában, Szlovákiában és Magyarországon is főleg térségi lapokat adnak ki.  

A Russmedia magyarországi központja Debrecenben van: a magyar leánycég három megyében ad ki megyei napilapokat, de terjesztenek ingyenes hetilapokat és időszakos újságokat is, és övék például a Magyar Online is.

Információink szerint az osztrák Heinrich Pecina egyik cége, feltehetően a Vienna Capital Partners lehet a vevő. A VCP tulajdonában álló Mediaworks zárta be a Népszabadságot, mielőtt eladta volna a kiadót a Mészáros Lőrinchez közel álló Opimus Pressnek.

Pecinát az elmúlt hónapok kálváriája után valószínűleg keveseknek kell bemutatni. A Népszabadság haláltusáját bemutató cikkünkben részletesen írtunk arról, hogy már néhány évvel ezelőtt fideszes körök közelébe sodródott, mielőtt az ellene indult külföldi nyomozások miatt nehéz helyzetbe került.

A debreceni bejegyzésű cég a politika számára elősorban a három megyei lap miatt értékes: a borsodi Észak-Magyarország 35 ezer, a Hajdú-Bihari Napló 31 ezer, a szabolcsi Kelet-Magyarország 38 ezer példányban jelenik meg, a velük szimbiózisban működő online lapok (www.boon.hu / www.haon.hu / www.szon.hu) is alapvető igazodási pontnak számítanak. A Russmedia az ország keleti régióinak legfontosabb kiadóvállalata.

Pecina nem akart válaszolni kérdésekre: azt mondta telefonban, hogy szabadságon van, "nem elérhető". Fodor István, a Russmedia magyarországi vállalatának ügyvezető igazgatója kérdésünkre se megerősíteni, se cáfolni nem akarta az értesülést, amely szerint még az első negyedévben sor kerülhet a tranzakcióra a két osztrák fél között.

A Russmedia nem szabadulna feltétlenül a lapoktól, de a hírek szerint az ajánlat "egyszerűen visszautasíthatatlan". A cég magyar vállalata 5 milliárdos átlagos árbevétel mellett három illetve két éve nagyjából 106, majd 100, tavaly 532 milliós nyereséggel zárt.

Hogy tényleg a VCP lesz-e a végállomás, vagy valamelyik más Fideszhez köthető médiatulajdonos, az nem látszik. Logikus kérdés lenne, hogy miért nem a több megyei lapot is kiadó, központi szerkesztőséggel működő Mediaworks áll a vevő oldalon.

Erre a válasz feltehetően az, hogy az ilyen üzletek esetében illetékes Médiahatóság illetve a Gazdasági Versenyhivatal elég nehezen tudná igazolni, hogy nem valósul meg túlzott piaci befolyás a megyei lappiacon, ami jelenleg így néz ki.

12 / 17, egyelőre. Grafika: TBG / 444

A Pannon Lapok Társaságának (PLT) őszi felvásárlásával a Mediaworks ma már a megyei napilapok kétharmadát tulajdonolja Magyarországon. Ilyen mértékű koncentrációra ezen a piacon még nem volt példa a szabad magyar nyilvánosság történetében. A Mediaworks korábban hét, a PLT öt megyei lapot adott ki - összeolvadásukkal 260 ezres napilapforgalmat tudhat magáénak a Mészáros Lőrinc alá sorolt vállalat minden nap.

Ha az üzlet megvalósul, sok minden nem marad. A Délmagyarországot (35 ezer példény), a Kisalföldet (57 ezer példány) és többek közt a Bors napilapot kiadó Lapcom Zrt.-ről néhány hónapja kezdték el cikkezni, hogy környékezik fideszes médiaemberek.

Ezeken kívül csak a Nógrád Hírcentrum tulajdonában álló Nógrád Megyei Hírlap van a piacon, napi 6 ezer példányban. Pest megyében nincs megyei napilap, viszont március óta 50 ezer ingyenes példányban terjesztik a Pest Megye Lapja című havilapot. Az első, márciusi szám - Jókai Anna előszavával, "jobban teljesítő" topsztorival - itt olvasható teljes terjedelmében.

;