Csinált egy appot, hogy segítse a debreceni tömegközlekedést, erre feljelentette a helyi közlekedési vállalat

közlekedés
2017 február 08., 14:14
DKV-villamos Debrecenben
photo_camera DKV villamos Debrecenben. Fotó: Wikimedia

A Debreceni Menetrend egy közlekedési alkalmazás, abban segíti a városlakókat, hogy eligazodjanak a városban: elérhetőek rajta keresztül a menetrendek, menetidők, várható késések, akadályok. Hasonló, mint a BKK Futár Budapesten. Naponta 6-7 ezer, hetente úgy 15 ezer ember használja; a Google Play összesen 50 és 100 közöttre teszi csak az androidos letöltéseket. 

Az appot Szincsák Tamás, helyi szoftverfejlesztő fejlesztette le, még szakdolgozatához kezdte el, és végül TDK munkaként fejezte be. 

Eddig tűrte a debreceni közlekedési vállalat, a DKV Zrt., hogy valaki megkönnyítse a szolgáltatásuk használatát, tiltott adatszerzés miatt feljelentették az alkalmazás fejlesztőjét. 

A Debreceni Menetrend felhasználta a DKV valós idejű adatait, a forgalmi változásokat, a buszok pozícióit, váltakozó menetidőket, és bármilyen, a közlekedést akadályozó problémát. 

link Forrás

Szincsák a Járókelő blognak elmondta, régóta próbál már kapcsolatba lépni a DKV-val, hogy működjenek együtt, de nem reagáltak rá. Most viszont jelezték, hogy nem járulnak hozzá az adataik újraközléséhez, sőt feljelentést tesznek. 

„Gyakorlatilag pontosan ugyanazok az adatok, amiket pl. a BKK FUTÁR már évek óta megmutat a felhasználóknak. Ezekhez az adatokhoz a DKV alkalmazása által is használt API-n keresztül jutottam hozzá, ami semmiféle védelemmel nem volt ellátva”

- mondta a blognak a fejlesztő, aki arról is beszél a posztban, 2012 óta szerelgeti az applikációt; eleinte pdf-fájlokból és konkrétan a menetrendet mutató utcai táblák alapján rakta össze az adatbázist. 

Az alkalmazás a valós idejű információk néllük is használható, de hát ezzel pont a lényeg veszik így ki belőle: nem követhetőek a járművek, a dugók, a várható menetidő, semmilyen valós idejű változás vagy módosítás nem érzékelhető.

Van egyébként a DKV-nak is saját alkalmazása, lehet  ezt akarják megtolni a vállalat vezetői ezzel az unorthodox megoldással. Eddig a DKV transIT néven futó app visszajelzései kevésbé pozitívak, mint a Debreceni Menetrendé. (Ezt úgy 5 és 10 ezer közötti városi utazó telepítette.) 

A lépés miatt egy közleményben beszólt a DKV-nak a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke, Jónás Zoltán is, aki nem érti: amikor épp az utasok megtartása volna a vállalat célja, minek ellehetetleníteni azt, aki segíteni akarja a tömegközlekedést. Vitézy Dávid, volt BKK-vezető is bírálta a lépést Facebook-oldalán. (Járókelő blog)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.