18

Figyelem, felnőtt tartalom!

Az általad letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek a kiskorúakra káros hatással lehetnek.

Itt az igazi Hungarian Rapháború: cica-tömegverekedés tört ki a Facebookon egy indexes Geszti-kritika miatt

Média
2017 február 27., 12:04
comments 968

Halló, emberek, mi történt itt a hétvégén, hogy újra szórakoztató olvasmány lett a magyar internet?!

Mikor szólalt meg utoljára Berkes Gábor, az ismert popzenész és Index-holokauszt-túlélő ilyen keményen a Facebookon?

Az index szájbaszart 20000 Embert. Ehhez hasonlo alazasa ilyen mennyisegu civilizalt embernek nem tortent a 2. Vilaghaboru ota. Gratulalok az orszag legmocskosabb internetes mediumanak. Innen nem nagyon van lejjebb. Hallo. van ott ertelmes ember, vagy csak a szociopata fergek a szerkesztosegben.

Mikor reagált utoljára így erre Sixx, az Index.hu legendásan sértődékeny tévé- és zenekritikusa?

Nem tudok szánalmasabb gyökeret elképzelni a Magyar Rockzenésznél és a Magyar Rockzenész és Magyar Szakma Kollektív Faszát Szopó Filmesnél, akik egy Rapülők kritika nyomán vérig sértődnek.

Amire mikor riposztozott olyan hátborzongató pontossággal Majka, mintha tizenplusz évet töltött volna a szociopata férgekkel teli Index-szerkesztőségben, hogy:

Pedig van Attila !! A faszát 20 éve pornóra verő , állintelligens, túlfizetett, Tisza cipős, kamuhipszter, aki kézműves sört kortyolgatva tör pálcát a Paulaner felett. /igazából nem is tudom, h a cikk irójára gondolok e , vagy Gesztire/:) Geszti lett az ember, akit az is megsajnált, aki eddig utálta. Nem kell azon kiakadni , ha valaki kiakad. Czutornak itt a Facebook , Szaboznek meg az index ..

Szájbaszarás, faszszopás, faszverés? Hát én nem is emlékszem, mikor volt utoljára ilyen jó kontent a Facebookon. És mindez csak egy egészen apró szelete annak a férgezéssel, törpézéssel, pszichopatázással és hasonlókkal teli mókás hétvégének, amit Berkes Gábor úgy élt meg, mintha Szabó "Hitler" Zoltán zenekritikus személyesen vagonírozta volna be a Papp László Sportarénát kétszer megtöltő tömeget.

Pedig az egész egy egyszerű, vagyis egyszerűnek látszó koncertkritikával indult. 

Geszti Péter énekes a Rapülők együttes koncertjén a budapesti Papp László Sportarénában 2017. február 24-én. (Fotó: Marjai János / MTI)
photo_camera Geszti Péter énekes a Rapülők együttes koncertjén a budapesti Papp László Sportarénában 2017. február 24-én. (Fotó: Marjai János / MTI)

Geszti Péter és a Rapülők együttes két nosztalgiakoncertet adtak a Papp László arénában péntek és szombat este. Az a vicces, hogy az egész, ezt követő botrány nem jött volna létre, ha nem vagyok én. Eszembe jutott ugyanis csütörtökön, hogy cikket kéne írni a hátborzongatónak ígérkező látványosságról, ezért rácseteltem Szabó Zoltán indexes problémamegoldó-riporterre:

Segíts Zoli, tudd már meg nekem, ki a PR-ese a Rapülők-koncertnek, sajtójegyet kéne szereznem, te meg mindent meg tudsz szerezni!

Zoli pedig - akinek amúgy eszébe sem jutott volna Geszti Péter hervasztó szóvicceire táncikálni a szabadidejében - segített és órákon belül tényleg szerzett két jegyet. Csakhogy úgy alakult, hogy a végén nekem mégsem volt jó, mire, ha már úgyis ott voltak nála a belépők, Szabó elment a buliba, amivel csodás események láncolatát indította el. 

Az első csodás esemény az volt, hogy cikket is írt az egészről. A másik az, hogy ismeretlen okból most akarta megújítani a konkcertkritika műfaját, amennyiben a zene helyett inkább a közönségről, sőt arról az egész generációról írt kritikát, amelyikbe a Papp Lászlót kétszer megtöltő tömeg tartozott. Mit kritikát: összefüggéstelen szavak és talányos értelmű mondatok zárótüzével valósággal megsemmisített minden, negyvenévesnél idősebb magyar embert. Ha nem lennék álharmincas álfiatal, a szöveget olvasva már rég felakasztottam volna magam!

Kritikusként vicces dolog felbosszantani egy előadót vagy egy együttest, de hősünk egyszerre szállt bele nyújtott lábbal, szöges bakancsban húszezer emberbe, akik, ha jól értem a metaforába csomagolt gumibotot, úgy buliztak a botoxozott arcú Gesztire, mintha a Krímet Armani-öltönyben annektáló Putyinra buliztak volna. Aztán megkapta az egész generációjuk, hogy egy különösen szenvedélyes futam végén kiderüljön, hogy vagy Geszti Péter nem más, mint a kamu rapzene Orbán Viktorja, vagy - és ez az értelmezés sem kevésbé valószínű - a két koncert összes látogatója és mindenki, aki Szabónál idősebb, maga Orbán Viktor. 

Kemény szavak.

A reakció nem is maradt el. Csakhogy a kissé homályos értelmű hasonlatokra valóságos szar- és spermazuhatag volt a válasz. Nem képletesen mondom, hanem tényleg minden második véleménynyilvánító szóba hozta valamilyen formában a szarást és az önkielégítést.

A reakciók egy része magánúton érkezett. Szabó azt mondja, olyan 300 olvasói levelet kapott plusz csetüzeneteket. Az végül is érthető, ha egy személyében sértett koncertlátogató így reagál:

53 eves marketingigazgato vagyok, aki szereti a rapuloket. 

Csak annyit irnek

Baszdmeg a kurva anyad te geci  

De a Facebook-posztok formájában záporozó vélemények sem voltak sokkal jólfésültebbek, mindannyiunk legnagyobb szerencséjére. 

Berkes Gábor, a Rapülők tagja, féreg- és másodikvilágháború-szakértő elemzésében hamar eljutott a gonoszságig:

Azert az szanalnas hogy az orszag egyik vezeto mediuma lelki serult szociopata fergeket alkalmaz, akiknek a valo vilaghoz , az elethez, az emberi meltosaghoz , a kulturalt ujsagirashoz, az alapveto civilizalt kommunikaciohoz, a masik ember izlesenek elfogasasahoz, es alapveto jogainak tiszteletben tartasahoz semmi koze nincs. (...) Nem az a baj, ha valami nem tetszik. Ez alapveto emberi jog. De nem lehet 20000 embert szajonszarni, mert ez egyszeruen terrorizmus , a velemeny terrorja, es az ujsagiras legalja. (...) Nem szokasom ilyen moslekokra reagalni. de (...) A gonoszsag tudjuk mire vezet.  

Czutor Zoltán popzenész először arra gyanakodott, hogy Szabó Zoltán vagy ügyetlen zenész vagy egy zenész kúrja a nőjét, azért ír ilyeneket. Hogy a bejegyzése végére az derüljön ki, a botránycikk nem is a Rapülőkről, hanem őróla, Czutor Zoltánról szólt igazából:

Megrémít az a vérkívánó, kéjes dagonyázás a pocskondiázásban, ahogy valamilyen újságírók (az ilyenek ügyetlen zenészek és/vagy általában a csajaikat zenész ápolgatja) próbálják talajbaverni Gesztiéket. (...) ez az aljas, kicsinyes, érzéketlen intellektuális paralízis, amitől az említett írók bűzlenek, kinyitja a bicskát.)

A '90-es években azt láttam, hogy az irigy, gáncsoskodó, tradicionális "nagy magyar tespedés" fenntartásának egyik leghatékonyabb intézménye - sok vonatkozásban és különösen a hazi értelmiséget megvezetve - a Magyar Narancs volt. Ma ugyanezt vagyok kénytelen elszenvedni a szintén purista, következetlenül és értelmetlenül elitista Indextől.

((Valójában ennyi energiát és figyelmet sem érdemel a dolog.

Menjünk, csináljuk tovább a dolgunkat! Csináljunk valamit!))  

Hogy Czutor a posztja alatti kommentek között egyszer csak megmutassa, hogyan reagál egy bunkó újságíró bántó kritikájára egy igazi művész: a kritikus testméretére tett szellemes, mondjuk ki művészi utalással. Ne felejtsük el, hogy mindezt Berkes Gábor védelmében:

Mondjuk bírnám, ha egy etikai minimum lenne, hogy meghatározott testmagasság felett lehessen csak nagy felelősségű állást betölteni (ld.index,888, autoriter vezetők, stb.) Lenne rá igény és empirikus bizonyíték is :D  

Amire hamar jött az érintett Szabó válasza:

Baszdmeg egy Rapulok koncertkritikara valaszul!!!! Geszti es a Berkes vedelmeben!!!! Ez kurva jo :DDD Kibaszottul rohogok, baszdmeg, ennyire hulye nem lehetsz es megis!  

Hogy a vita Richard Holbrooke-jaként nem sokkal később megérkezzen a kommentelők közé Szabó indexes kollégája, Sixx, és egyetlen megjegyzéssel békét teremtsen az áldatlan helyzetben:

A Rapülők pontosan az a szégyelleni való, eltitkolásra méltó ótvar fostenger, aminek látszik ma és amilyen volt korábban. Ez nem elitizmus, ízlés kérdése. Te is pontosan ezt gondolod róluk, csak nem mondod ki.

A szakmaiság annyira eluralkodott a buliban, hogy Somos Ákos újságíró egy Bravó!-val kezdte a válaszát erre:

Bravó, ez aztán alátámasztott, jól érvelő kritikai megállapítás. Mondjuk, ha azt mondom, hogy ti ketten meg pontosan azok a visszataszítóan nagyképű, öntelt, sznob marhák vagytok, amiknek mindig is gondolt titeket az ember, az persze nem elitizmus kérdése, hanem személyeskedés. :-) Bocs, de én egy (igen, bazmeg, ebből jól élő) kritikustól pontosan azt várom, hogy kritikát írjon, ne komment-szintű ömlengést, faszagyerek retorikával, indoklás nélkül.   

Pont egy kis faszagyerekezés kellett az egykori Exotic-os zenész, dalszövegíró Tabár Istvánnak, hogy beinduljon! A művész válaszként a hagyományos magyar mondatszintaxist bátran megtagadó szabadverset írt, amit a legszívesebben dalszövegként hallgatnék meg:

Faszagyerek retorika? Szép vállveregetős jelzős szerkezet! Más olvasatban egy bárdolatlanul bunkó, szubjektív pökhendi tahóságizmus, egy elképzelt abszolút értékű "menő" világhoz való irracionalitás evidenciákba való Ön és hasonló gondolkodásúak kielégítése és annak apró pénzre váltása, pont arra, amit úgynevezett: kritizál !  

Az ügyben egyértelműen Lakatos Márk volt a békebíró:

Egy dolgot kérdezhetek? Miért baj az, ha családapák és anyák party-hordákban buliznak a Rapülőkre? Nem csak 20 éveseké a világ...meg ez a menő-kínos ügy is olyan kí....jajj majdnem rosszat írtam. Amúgy meg aki nem szereti kínrímet, olvasson blogokat.  

De ennél sokkal megrázóbb, hogy a Rapülők-gate Török Gábora nem más, mint Dopeman:

Olvastam a Gesztit ért kritikákat. Pont azt firtatják, amit nem kéne. Hadd mondjon a Geszti Péter, amit szeretne, és adjon elő úgy, ahogy csak akar. Nem értem, hogy miért kell a politikai korrektség álcája mögé bújva sznoboskodni, főleg Magyarországon. Kimondom a frankót. NEM szeretem a Rapülőket, mert szerintem még műfaj paródiának is gyenge. Megkérdőjelezem a sikerét, és kétségbe vonom a jogát, hogy elérje? NEM. Van ebben az országban a Rapülőknél gagyibb produktum, nem is kevés, amit az egekbe emel a #kritika, a #közízlés vagy éppen a rádiós szerkesztők. A világon mindenhol többen esznek a McDonald's-ban, mint egy jó étteremben, pedig a #meki sem sokkal olcsóbb. Túl sok az ízlésrendőr, de legalább ízlésük lenne.   

A legkirályabb azonban Perjés "Feaky D" Zoltán DJ, rádiós és tévés műsorvezető és egykori diszkótulajdonos volt. Nem is önmagában ezért a patikamérlegen kimért elemző posztjáért:

akinek 94 is 64 volt...geszti kicsiben agyarország...picike, tehetségtelen, midene lopott, de rázza magát...avagy az agiprop osztály bosszúja...  

Hanem a bejegyzés alatt eleresztett frappáns visszavágásért:

Mint a fentiekből is látszik, minden józannak tűnő ellenérvre rácáfolva 2017-ben is érdemes kritikát írni, olvasni és kommentelni is! 

Update: A buli tényleg sosem ér véget, de legalábbis nem könnyen. Szabó Zoltán az imént megkért arra, hogy linkeljem be ebbe a cikkbe egy Tumblr-posztját, amiben a koncetrkritikáját magyarázza egy anonim kérdezőnek. Ezen ne múljék, itt a link a posztra, amiben Szabó még az eredeti cikkben olvashatóknál is keményebben támad mindenkit, aki idősebb nála, vagyis 37-nél.



Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.