Lázár szemét az Aldi és a Lidl szúrja a legjobban, de a Tesco-buszokat megvédte

A Kormányinfón Lázár János beszélt arról, hogy mit tervez a kormány az élelmiszerláncokkal. Szerdán ugyanis kiszivárgott a Miniszterelnökség és a Nemzetgazdasági Minisztérium közös tervezete, ami alapján

  • évi 20 milliárd forintos adót vetne ki a kormány az áruházakra, az áruházi parkolás megadóztatásával,
  • törvényben rögzítenék a maximális összeget, amit az áruházláncok évente reklámra költhetnek,
  • ellehetetlenítenék az áruházak ingyenes buszjáratait,
  • és előírnák, hogy az áruházak vegyenek fel több embert,
  • megtiltanák, hogy az áruházak különböző termékeket gyűjtőcsomagban áruljanak,
  • bevezetnék a vasárnapi munkavégzés utáni 100 százalékos bérpótlékot.

Lázár szerint aki átadta a javaslatot a sajtónak, legalább három nappal le volt maradva, mivel a csütörtöki, közigazgatási államtitkári értekezletet megjárt verzió szivárgott ki, ami azóta változott.

A miniszter tagadja, hogy az ingyenes Tesco-buszokat meg szeretnék szüntetni.

A többi javaslatról annyit mondott, hogy nem adópolitikai szempontok alapján döntenek, hanem fogyasztók és a munkavállalók védelme érdekében szeretnének intézkedni.

A kormány több alkalommal tárgyal egy intézkedési javaslatot „a fogyasztók és munkavállalók védelme érdekében”

Hangsúlyozta, hogy a javaslat nem csak a külföldi tulajdonú üzletláncokra vonatkozna. Bár neki személy szerint a multik megsarcolása is nagyon jól esne.

Elmondta, hogy az élelmiszerláncokat érintő szabályozásról a kormány meghallgatott egy jelentést, amit az NGM és a Miniszterelnökség készített. Erről egy konzultációt indítanak, hogy a kereskedők megvitathassák.

Lázár külön kiemelte az Aldit és a Lidlt mint olyan kereskedőket, amelyek eltérő minőségű termékeket árulnak Ausztriában, mint Kelet-Európában. 

Lázár szerint kötelezővé kell tenni a különbség feltüntetését, így a vevők láthatnák, mennyire tér el a Magyarországon forgalomba hozott termékek minősége és összetétele a Nyugat-Európában kapható áruktól. 

Tehát a termékek címkéjének 30-40 százalékán az állna, hogy az mennyivel rosszabb, mint a nyugaton kapható. Erről lehetőleg európai szintű szabályozást szeretnének, ezért a magyar kormány közösen fog fellépni a visegrádi országokkal.

A fogyasztói és a kereskedelmi érdekképviseletekkel már tárgyalnak is erről. Lázár arra tippelt, hogy a kereskedelmi érdekképviselet küldhette el javaslatot az Indexnek.

Az áruházak parkolóinak megadóztatására miniszter szerint azért van szükség, mert sok helyen problémát jelent, hogy hatalmas zöldfelületeket aszfaltoznak le. Lázár két megoldást lát: ezt megtiltsák vagy az áruházak fizessék meg a környezetterhelést.

A kormány nem számol azzal, hogy az ötleteik miatt drágulni fognak az árak. Hozzátette, hogy a javaslat mindenkire egyformán vonatkozik, nemcsak a külföldi tulajdonú áruházakra, hanem a CBA-ra és a Coop-ra is. Lázár olyan vitát akar, amely nem befolyásolja az árakat, hanem csak a fogyasztókat védi.