A szolgaság elhülyít: a magyar közszolgálati tévé beszopta, hogy repülőgép-hordozót épít Csehország

Szokás szerint tragikomikus jelenetekben bővelkedett a közszolgálati Fidesz-párttévé tegnap esti úgynevezett V4 Híradója, de ezúttal a komédia uralkodott. A vicces az, hogy a legkevésbé sem szándékosan. 

A négy visegrádi ország fontos híreit ismertető műsorban ugyanis jelentős blokkot szenteltek annak a nagy jelentőségű hírnek, hogy a Cseh Köztársaság 200 méter hosszú, 28 repülőgép vagy 15-18 helikopter hordozására alkalmas, többek között egy 200 ágyas katonai kórházzal is felszerelt repülőgép-anyahajót építtet Kínával, 60 milliárd koronás összegből. 

Azt sem hallgatták el, hogy az első cseh anyahajót nem egy cseh anyáról, hanem Csehszlovákia első elnökéről, Masarykról nevezik el.

Hogy lehet ezt szépen megfogalmazni? Ha valaki nem alternatív valóságban él, és mondjuk nem azért kapja a fizetését, hogy parancsra hazudjon, és soha se kérdezzen vissza, akkor minden más körülménytől függetlenül is gyanús lehet neki, hogy egy kicsiny, nemhogy a világtengerektől, de a nagyobb folyóktól is messze eső ország vajon miért és hogyan és minek építene éppen repülőgép-anyahajót. 

De a vonatkozó híradóblokkban még be is mutatták a hír forrását, a cseh Lidové noviny című lap cikkét. Amit április elsején közöltek.

Hát igen. Ehhez azért nem kellett Gőbölyös Soma- vagy Prima Primissima-díjas tényfeltárónak lenni. 

Pedig maga a cikk is segíteni próbál a nem teljesen agyalágyult olvasóknak. Az írás fő szövege egy Martin Stropnicky védelmi minisztertől származó idézettel indul - MTVA-s olvasóink minden szó elé és mögé tegyenek fejben egy idézőjelet! - amiben a politikus külön hangsúlyozza, hogy április elsejére készült el a projekt háttértanulmánya és tenderdokumentációja.

(Az MTVA Híradója által idézett adatok az ezt közvetlenül követő bekezdésben vannak, tehát ezt az első részt még mindenképp el kellett olvasnia a közsszolgálati tévé szerkesztőjének.)

A szöveg ezek után is tele van egyre nyíltabb viccekkel, a nehéz felfogású olvasók kedvéért. 

  • Értekeznek arról, hogy a cseh légierőt ezek után a Föld bármely pontján bevethetik a terrorellenes harcban. 
  • Meg arról, hogy a kínai gyártó által bemutatott hajóterv olyan megdöbbentően hasonlított a Brit Királyi Haditengerészet már majdnem elkészült Queen Elizabeth nevű anyaghajójára, hogy a kínaiaik nyilatkozatban voltak kénytelenek cáfoltni a plágiumot, mondván az ő modelljüket "csupán inspirálták a brit mérnökök". 
  • A hajó névadásáról szóló részben elmesélik, hogy két név versengett: IV. Károly cseh királyé és német-római császáré és Masaryké. Bár a IV. Károly volt a népszerűbb, a névötletet a cikk szerint azért vetették el, mert így a hajó angol neve King Charles IV., ami kellemetlen lenne, ha Erzsébet után Károly fia lépne a trónra.

De ha mindez, illetve még a kifejezetten bolondos, a cseh tengerészet történetére visszatekintő záró szakasz sem lenne elég erős utalás, a cikk a következő szöveggel ér véget:

FIGYELMEZTETJÜK OLVASÓINKAT, HOGY ÁPRILIS ELSEJE VAN

Hát ezért nincsen soha közszolgálati médiamunkás a tényfeltáró díjak nyertesei között. 

(A bravúros híradóblokkot Martin Dubéci szúrta ki, gratulálunk hozzá!)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;