Ősi afrikai műalkotás lopásával vádolják az ünnepelt művészt

MŰVÉSZET
2017 május 10., 22:32

Damien Hurst közrajongásnak örvendő angol képzőművész meglepte a Velencei Biennálét egy kiállítással, amin titokban dolgozott vagy tíz éve. Címe: “Treasures From the Wreck of the Unbelievable”, kb. "A hihetetlen roncsainak kincsei".

Ez volt a cél vagy sem, de rögtön botrány lett a kiállításból, egy nigériai művész, Victor Ehikhamenor ugyanis rögtön kulturális kisajátítással vádolta meg Hurstöt. Hurst egyik szobra ugyanis erősen hasonlít egy 1938-ban talált, kb. hétszázéves nigériai szoborra, az Élet Fejére. A nigériai szerint Hurst kisajátítja, gyarmatosítja és fehérre mossa, továbbá ellopja az afrikai művészetet Ehikhamenor szerint.

Ez Hurst munkája:

link Forrás

Ez pedig a joruba szobor, az Élet Feje, amit a British Museumban lehet megtekinteni:

link Forrás

Hurst nem reagált, csak kurátora, aki szerint a címkén van hivatkozás az Ife mellett talált szoborra, ezért nem lehet kisajátításról beszélni. (CNN, New York Times)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.