Ráfizetéses lehet a fővárosnak a Nagy Futam és a Red Bull Air Race, és még a lakókat is szívatják vele

A fővárosi hivataloknál megszaporodnak a panaszok, amikor felbőgnek a Forma-1-es versenyautók a május 1-jei hétvégén és augusztus közepén napokig sportrepülők süvítenek a belvárosi százezrek hétköznapjait pokollá téve.

Természetesen sok ezer ember rajongója ezeknek a versenyeknek, és gyakori érv, hogy néhány napra ki lehet bírni, nem kellene pattogni a lakóknak. De nem csak arról van szó, hogy ezek az események sokaknak zavaróak, hanem igazából teljesen törvénytelen a zavaró zajongás. A hatályos törvények alapján ugyanis senki nem kényszeríthető arra, hogy a komoly zajterhelést elviselje.

A környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékekről szóló kormányrendelet szerint lakó- és üdülőövezetben tilos bizonyos mértéket meghaladó hangerőt alkalmazni, és ennek betartása a szervezők kötelessége. 

Ilyen szempontból egy-egy tömegrendezvény nem esik más megítélés alá, mint ha a lakásunkban üvöltetnénk a zenét. Az már más kérdés, hogy esélyünk nincs kihívni a rendőrt és leállítattni a hangoskodást. 

Bár hivatalosan a rendőröknek lenne joguk leállítani a zaj miatt a programokat - ahogy egy elfajuló házibuli esetén meg is teszik -, de a Nagy Futam vagy a Red Bull Air Race estén erre szinte esély sincs. A rendőrök eleve nem mérhetik meg a zajt, arra igazságügyi szakértőt kell fogadni, és csak az ő, jóváhagyott mérése alapján lehetne nekiállni pereskedni.

Az alapvető jogok biztosa 2013-ban egy jelentést is készített arról, hogy milyen rossz a törvényi szabályozás, és a gyakori rendezvények okozta hangzavar milyen áldatlan állapotokat okoz, de ilyen, a mindennapok élhetősége szempontjából fontos jogszabályok kidolgozására azóta sem vették a fáradtságot.

De nem csak az a baj a két említett eseménnyel, hogy nagyon hangos. Kiválóan meg lehetne szerezni a Forma-1-es versenyt a mogyoródi Hungaroring pályán, vagy a Red Bull Air Race-t bármely reptéren, hiszen azok pont erre épültek. A szervezők viszont szinte borítékolhatóan rosszabbul járnának: a területet ugyanis a belvárosban szinte ingyen kapják.

A Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása alapján ugyanis a Nagy Futamra az Andrássy utat és a Károly körút jó részét a fél Deák Ferenc térrel potom 2.091.538 foritntért kapták meg  a szervezők.

Hiába kerestük meg az állami tulajdonú Hungaroring Sport Zrt.-t közérdekű adatigényléssel több ízben is, hogy nekik milyen kiadásaik és bevételeik voltak az eseménnyel, a törvényi kötelezettségük ellenére nem válaszoltak.

Az önkormányzatnak is vannak költségei az eseménnyel kapcsolatban. Szerettük volna ezeket is megkérni, de egyelőre erre sem kaptunk választ, így csak becsülni tudjuk.

  • le kellet zárni a Bubi állomásokat, és át kellett szállítani a kerékpárokat (néhány száz ezer forint)
  • Az útburkolati jeleket újra kellett festeni, mert az autók elkoptatták (ez 950 Ft/m2 árral számolva, akár több milliós tétel is lehet.)
  • Forgalomterelési többletköltségek a BKK-nál és a BKV-nál. Mivel egy km ára busszal 950 forint, és ha csak napi ezer km plusz távot veszünk, akkor is milliós tétel. (Ha pl. egy 10 percenként közlekedő buszvonalnak egy napon át 1 km kerülőt kell tenni, az már legalább 100 km plusz, de ha már villamost is kell pótolni, és több járatot, könnyen összejön az ezer km)
  • Közterület felügyelők többlet munkadíja (ha csak 20 ember napi bérét vesszük, ez is legalább 200 ezer forint)
  • Óriási mennyiségű szemetet kell a fővárosi FKF-nek eltakarítani, ami szintén több százezres tétel lehet.

Jobb volna persze, ha pontos számaink lennének, de azért így is látszik, hogy csak a közvetlen fővárosi kiadások szinte biztosan meghaladják a kétmilliós árbevételt.

Az is hasznos lenne, ha a fővárosi önkormányzat önmagának elvégezné ezt a számítást, mert a lakosság egy részét kifejezetten idegesítő, egyébként máshol is megrendezhető, profitra hajtó eseményekre nem kellene engedélyt adniuk, ha összességében veszteséget termelnek. De semmi nyoma annak, hogy akár csak becslést is végeztek volna erre.

A Közlekedő Tömeg közlekedési szakblog is kikelt az ellen, hogy miért kellett napokig ellehetetleníteni a belváros jelentős részén a közbringa rendszert. 

Biztos a belvárosban a helyük?

Ideje még van az önkormányzatnak legalább az augusztusra tervezett Red Bull Air Race kapcsán átszámolni a dolgokat. Bár meglepő lehet, de repülők versenyét is a Hungaroring szervezi. 

És már idénre is meg van a jóváhagyás: összesen  7.925.551 forintot kérnek augusztus 12 és 13 között a közterületért.  

Az egyre szaporodó belvárosi lezárásokkal járó, sokakat zavaró események azért is furcsák lehetnek, mert Tarlós István 2012-ben azt jelentette be, hogy leszámolnak az aránytalanul sok útlezárással járó eseményekkel. A futóversenyek kapcsán korábban bemutattuk, hogy ez mennyire nem jött össze. De amíg a futóversenyek csak a közlekedést akadályozzák néhány órán át, a belvárosi repülős és autós versenyek a zaj miatt még zavaróbbak a helyben lakóknak.

Gyakori érv, hogy az események turistákat vonzanak a városba, és ezáltal lesz bevétele a fővárosnak. Akár jogos is lehet ez a felvetés, de a Forma-1 versenyek Mogyoródon is szintén sok látogatót vonzanak.

Az érvelés a futóversenyek esetében ráadásul még ésszerű is lehet, mert több száz külföldi amatőr futó is érkezik egy-egy eseményre. Egy néhány órás autós és repülős bemutatóra - ami szinte minden országban van - nem túl életszerű, hogy bárki is Budapestre utazna.

És azt sem szabad elfelejteni, hogy nem csak vonzzák, de akár taszítják is az embereket az események: én már biztosan tudom, hogy augusztus 12 és 13 között elutazok.

Szerző: Bucsky Péter

;