Leleplezték a Ripostot: a hirdetési bevételük 97 százaléka állami cégektől jön

Az Index megszerezte a Habony Árpád érdekeltségébe tartozó, a kormányzati lejárató kampányokban, buzizásokban élenjáró Ripost hirdetési adatbázisát, így minden adat kikerült arról, hogy 2016. januárja és novembere között ki, mit és mennyiért hirdetett az Ómolnár Miklós főszerkesztette újságban.

Az újság reklámbevételeinek minimum 97 százaléka érkezett állami cégektől az első 11 tavalyi hónapban, de az is lehet, hogy a valós arány 99,2 százalék volt, a 609 millió forintos összbevételből ugyanis csak 5 millió forintnyi érkezett biztosan magáncégektől, további 16 millió forint befizetőjét nem tudta azonosítani az Index, 588 millió viszont biztosan az államtól jött. A Fidesz nevében a legtöbb pénzt az MVM Zrt, a Miniszterelnöki Kabinetiroda és a Szerencsejáték Zrt. utalták át Habony zsebébe.

Egy rakás olyan állami hirdetést futtattak a Riposton, amiknek ezen a helyen végképp nem volt semmi értelme: az MVM 8,2 millió utalt egy Modilgiani-kiállítás reklámjáért, Balázs János szabadtéri zongoraestét pedig 13,5-ért hirdették.

Az Index megnézte, honnan jönnek a Ripost olvasói. A válasz: hírgyűjtő oldalak fizetett linkjeiről és Facebook-hírességek bujtatott reklámposztjaiból. A Ripostnak mindössze 6,5 százaléknyi direkt olvasója van, vagyis az olvasótáborának ekkora része írja be direktben a böngészőbe a szájt címét. Ez durván alacsony arány egy normális, nem vásárolt műtáborral rendelkező sajtótermékhez képest. Ugyanez az arány a 444 esetében 45 százalék feletti,  az Indexnél 64 százalékos.

Az Index kielemezte, hogy a forgalom harmadát adó Facebookon a Ripost saját megosztásait alig olvassák és kommentelik a júzerek, az itteni forgalmuk a pár megvásárolt médiaceleb - Kasza Tibi, Sarka Kata, Rubint Réka, LL Junior - saját oldalán ajánlott ripostos linkekre alapul.

Két durva tényt tártak még fel az indexesek:

  1. az állam már akkor elkezdett vadul hirdetni a Riposton, amikor az még nem is auditáltatta a látogatottsági adatait
  2. egy ad view-ért, vagyis egy hirdetés egyszeri megnézéséért, ami az online piacon átlag 2-2,5 forintot ér, a Ripost az államnak - neked - 11-15 forintot számláz és sokkal kisebb kedvezményt ad ebből.