"Ebben az országban még senkit nem buziztak fel" - Gulyás Márton pert indított a propagandasajtó ellen

Gulyás Márton felperes és Dr. Bene Lajos bíró a Gulyás vs. Ripost polgári peres tárgyalás előtt 2017 június 16-án a Fővárosi Törvényszéken.Fotó: RPD / 444

"15.000.000 HUF-ra pereltem ezt a két szennyes, ócska, primitív és hazug alvállalkozását a Fidesz sajtóosztályának, és ha nyerek, az ügyvédi és perköltségeken felüli részt teljes egészében a Közös Ország Mozgalomnak fogom adományozni, hogy végre közös legyen ez az ország, és ne fideszes" 

írta csütörtökön a Tumblren Gulyás Márton, aki azok után került a propagandagépezet célkeresztjébe, hogy Varga Gergővel együtt 500 óra közmunkára ítélték. A két aktivista egy lex CEU elleni tüntetésen festékkel dobálta meg a Sándor-palotát, ezért bíróság előtt feleltek. Gulyás akkor a távozás előtt arról beszélt, megviselte a 72 órás őrizet, ahol sem rendesen pihenni, sem enni nem tudott. 

A Fidesz-közeli lapok szerint ehhez képest Gulyás egy órával később már vígan flörtölt a Planet Romeo nevű meleg társkereső oldalon, szóval annyira azért mégsem viselhette meg a három napos elzárás. Egy screenshotot is mellékeltek az íráshoz.

Gulyás Márton még április közepén perelte be a Fidesz propagandagyárának két zászlóshajóját, az Origót és a Ripostot a fenti cikkek miatt. Ezek a cikkek állítása szerint sértették az emberi méltóságát, a magánélethez való jogát, a képmáshoz való jogát, ezeknek a jogsértéseknek a megállapítását kérte. A kereset szerint nyilvánvaló buzizás történt, mert ugyan nem állította, azzal hogy egy profil képfelvételét közzétették, a Ripost egyértelműen utalt rá, hogy Gulyás meleg. A tárgyalás első felvonására pénteken került sor, ítélet egyelőre nem született.

Gulyás elmondta a bíróságon, hogy a fotó nem is valós idejű képet ábrázol -  ugyan igazi, de jóval korábban, legalább egy évvel korábban készült. "A hajam is láthatóan más módon van vágva" - mondta erre utalóan, hozzátéve, hogy nem volt aktív aznap az oldalon. A részleteken túl, folytatta Gulyást, ez a per valójában arról szól, 

lehetséges-e egy közszereplőt  nem közszereplés körében elkövetett - vélt vagy valós - cselekedetei, identitása alapján politikailag meghurcolni. 

Külön kiemelte, hogy  olyan oldalak tették az állításokat, amelyek közismerten kormányzati hátszéllel, állami hirdetési pénzekből működnek. Az Origo gyors szemlézése szerinte arra is utalhat, hogy szervezett lejáratás történhetett. Az ő politikai állításainak kritikájával a fenti oldalak meg se próbálkoztak, 

helyette megpróbálták a vélt vagy valós nemi irányultságán keresztül lejáratni és hitelteleníteni őt, kihasználva a szélsőségesen homofób magyarországi hangulatot. 

Az Origo részéről nem jelent meg ügyvéd, a bíró egy csatolt meghatalmazást olvasott csak fel, amiben az áll, hogy a cikk nem utal a felperes nemi identitására, nem sértőek az adatok, valósak, a felperesnek ezt tűrnie kell, mert közéleti szereplő. A Ripost jogi képviselője - aki a tárgyalás után neve leírásához sem járult hozzá (!) - azzal érvelt, nem logikus, hogy Gulyás már egy órával a tárgyalás után csetelgetett, miközben állítása szerint aludni és pihenni sem tudott az őrizetben. A cikk arra irányult, hogy az ő - mint közszereplő - szavahihetőségét kétségbe vonják. 

Az ügyvéd szerint ahelyett, hogy Gulyás egy órával a bíróságról történt távozása után már "fogadta a gratulációkat", 

az életszerű az lett volna, ha alszik, 

Gulyás ráadásul maga tette közzé a képet egy nyilvános oldalon, a Ripost "csak" ezt juttatta el olvasóihoz. 

Az aktivista elismerte, hogy közszereplő, viszont nyilvánosan sose beszélt nemi irányultságáról, és nyilvánvalóan nem társult közérdek ahhoz a felperes szerint, hogy ezt a képet a Ripost olvasói elé bocsássa. 

"Nem szokás senkit felbuzizni ebben az országban, szégyentelen gyakorlathoz vezet, ha ezt hagyjuk" 

- utalt Gulyás a hazai közállapotokra és homofób hangulatra, viszont arra a kérdésre nem válaszolt egyértelműen, hogy aznap este belépett-e a PlanetRomeóra. Ezt azzal indokolta: nem szeretne ebben az ügyben a nemi irányultságára vonatkozóan állást foglalni. A Ripost cikkben "speciális" illetve "különleges" jelzőkkel illették az érintett oldalt, amivel azt sugallták, hogy 

ő egy nem normális közösség tagja, amely nem alkalmas a normális emberek által folytatott politikai diskurzus résztvevője lenni.

A bíró kérdésére válaszolva Gulyás elmesélte: a cikkek nyomán olyan kommentek és üzenetek születtek, illetve jutottak el hozzá, amelyek egyértelműen utaltak a "vélt vagy valós nemi irányultságára", családjával hozzátartozóival szembeni erőszakos cselekményekre buzdítanak, egyben hozzájárulnak a közbeszéd mérgezéséhez, és esetleges melegekkel szembeni gyűlölet-bűncselekményekhez. 

2017 június 16, Fővárosi Törvényszék: Gulyás Márton szemezget az öldöklő üzenetekből, amiket az Origo és a Ripost cikke után kapott.Fotó: RPD / 444

Gulyás szerint fontos látni, hogy az ilyen típusú "újságírás" a közbeszéd tönkretételére, a vélemények felvállalásának elnyomására, megfélemlítésre irányul. Fel is olvasott közülük néhány buzizós, sorosozós, öldöklős darabot. Külön hangsúlyozta:

a pénzbüntetés mértékével precedenst akarnak teremteni az olyan oldalakkal szemben, amelyek szakmányban tapossák a sajtóetikát és az emberi jogokat, a cél, hogy ne legyen megengedhető az ilyen típusú újságírás, amely politikai véleményeket attól elütő módon, aljas eszközökkel próbál diszkreditálni.

A bíró a tárgyalást szeptember 12-re halasztotta el, addig lehet ellenkereseteket beadni és esetlegesen újabb tanúkat idézni. 

"Külön kíváncsi leszek arra, hogy a címben megszólított úriemberek mernek-e személyesen megjelenni, vagy meghagyják az ügyvédeiknek a piszkos meló elvégzését" - írta Gulyás a tárgyalás előtti nap, de ezzel alálőtt, mert a két oldal közül is csak a Ripost ügyvédje volt jelent, az Origo jogi képviselője mint másodrendű alperes nem jelent meg.  

„A két cikknek alapvetően az a kérdése, hogy Gulyás Márton buzeráns vagy-e? Ezért arra biztatnám a Ripost és az Origó munkatársait, hogy jöjjenek oda¨[a tüntetésre], és ha szembeállnak velem, és szemtből-szembe felteszik a kérdést, akkor meg fogják kapni rá a megfelelő választ” 

- reagált az eredeti cikkekre még április 15-én Gulyás. A kormánypropaganda újságírói, hiába hívta a színpadra őket ott Gulyás a másnapi Szabadság téri demonstráción, nem jelentkeztek és nem adtak választ a buzizós cikkre.