Magasabb bérekért sztrájkolnak a szlovákiai Volkswagen-gyárban

külföld
2017 június 20., 17:13

A szakszervezet által valószínűsítettel ellentétben egyelőre nem okozott teljes leállást, csupán a gyártás korlátozásához vezetett a Volkswagen szlovák cégénél kedden reggel kezdett sztrájk - jelentette a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség a vállalat közlésére hivatkozva.

A Volkswagen szlovákiai leányvállalatának alkalmazottai azt követően kezdtek határidő nélküli munkabeszüntetést, hogy a múlt héten kudarcba fulladtak a cég vezetőségével folytatott egyeztetések, amelyek során 16 százalékos béremelést szerettek volna elérni. A vállalat, a követelésekre válaszolva, arra tett javaslatot, hogy júniustól 4,3 százalékkal, a jövő évtől pedig 4 százalékkal emelnék a béreket.

photo_camera Fotó: VLADIMIR SIMICEK/AFP

A Szlovákiában 1991 óta működő vállalat történetében a mostani munkabeszüntetés az első éles sztrájk. A VW pozsonyi gyára előtt a reggeli és délelőtti órákban több ezer sztrájkoló gyűlt össze. Számuk azonban vélhetően alatta maradt a szakszervezet által jelzett 90 százalékos részvételi aránynak, ami a gyártás teljes megbénulásához vezetett volna a cég legnagyobb pozsonyi gyárában illetve két kisebb vidéki üzemében, Stomfán és Túrócszentmártonban.

A vállalat közlése szerint a két vidéki üzemben korlátozások nélkül zajlik a termelés, a pozsonyi gyárban pedig részleges leállást eredményezett a sztrájk, a márka New Small Family gyártósorán tovább folytatódik a gyártás.

A munkabeszüntetést meghirdető szakszervezet vezetője, Zoroslav Smolinsky napközben azt nyilatkozta a szlovák hírügynökségnek, hogy készen állnak arra, hogy követeléseikről folytassák a tárgyalásokat a cég vezetőségével, egyelőre azonban erre nem kaptak ajánlatot, amit sajnálatosnak tartanak.

A Volkswagen szlovákiai cégénél a bérátlag - sajtóinformációk szerint - az 1700 eurót (520 ezer forint) közelíti, ugyanakkor a munkavállalók közlése szerint sokuk bére ennél sokkal alacsonyabb, esetenként csak 700 euró körül van.

Egy főre vetítve Szlovákia a világ legnagyobb autógyártója, ugyanakkor az elmúlt évtizedekben kialakult gazdasági modell az utóbbi időben veszélybe került, mivel az alacsony munkanélküliség következtében jelentősen megnőttek a bérigények a szektoron belül. (MTI, Bloomberg)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.