A Rohadt Kritikusok szerint a Pappa Pia túltolta a fostalicskát


  • Ez itt a Rohadt kritikusok, a 444 fikaösszegző sorozata, a legigazságosabb filmkritika az országban.
  • Célkeresztben a Pappa Pia!

Alaposan feladta a leckét a magyar filmkritikusoknak a Vajna-család által megrendelt, a magyar adófizetők által egymilliárd forinttal megfinanszírozott, az USA-ból hazacsábított Csupó Gábor által rendezett trash musical, a Pappa Pia.

A filmről született kritikák ugyanis abban megegyeztek, hogy ennyire botrányosan rossz filmet régen láttak a magyar kritikusok – Made in Hungária vagy Csinibaba akart lenni, mégis mintha Sas Tamás rendezte volna –, de hogy ezt hogyan lehet minél frappánsabban megfogalmazni, az már erősen szórta a mezőnyt.

Scheiße an sich oder Scheiße für uns

Filmszakmai vita mindössze két vonatkozásban alakult ki. Egyfelől, hogy miért lett ennyire rossz a Pappa Pia? Itt két - elitista és populista - gondolatmenetet ismerhettünk meg, illetve egy különös gondolatmutánst:

1.) A film azért lett szar, mert az alkotók (forgatókönyv, rendezés, alapötlet, filmcím, zenés és táncos betétek, karakterek kidolgozottsága, színészi játék, látványvilág stb.) ennyire szarul alkottak.

2.) A film szándékosan szar, hiszen a legszélesebb magyar nagyközönség erre a szarra vevő – ez tehát végső soron azt jelenti, hogy a film azért nem szar, mert szándékoltan akart szar lenni, tehát – negatív számot szorzok negatív számmal stb.: jó. (WMN, Pesti Srácok, Filmtekercs)

3.) Azért jó, mert a La La Land nem jó. (She)

A másik vita, illetve vitácska azon ment, hogy a Pappa Pia rosszabb-e minden idők legrosszabb, és éppen ezért kultikussá vált filmjénél, az Álom.net-nél. Ezt a kérdést megnyugtató módon lezárták azok a kritikusok, akik ezt felvetették, és a válasz az, hogy nem,

az Álom.net továbbra is a legrosszabb - rendszerváltás után készült - magyar film.

Ettől függetlenül, ennyire rossz pontokat a Rohadt Kritikusok történetében még egyetlen film sem kapott. A kritikák alapján aggregált-kumulált-kalkulált átlag tízes skálán mindössze:

3,05/10

Kell egy kis őrültség! - a film plakátjaForrás: Intercom

Most pedig következzenek a kritikák (idézet, pontszám, szerző, link):

Herczeg Márk, 444

„Nem az a baj, ha valami nem jön össze, hanem ha semmi sem.”

2/10

Huszár András, Origo

„abszurd módon értelmezhetetlen, zagyva egyveleg, amiből csak arra nem kapunk választ, mit akartak elmesélni vele, és miért pont így. (...) Egy tömegjelenetben az egyik statiszta rossz irányba kezdi lengetni a karját, körülnéz, majd korrigálja a hibát. Ki tudja, azért maradt-e a filmben, mert a többi felvétel még rosszabb volt, vagy csak egyszer vették fel, mondván, jó lesz így is.”

(A kormánypropaganda erőterébe került lap meglepő módon kemény kritikát közölt a filmről, ám az Origó szerkesztői azért odafigyeltek: a cikk alig volt címlapon, akkor is lent, majd hamarosan átvette a helyét egy, a film nézettségéről szóló örömhír.)

2/10

Lakner Dávid, Magyar Nemzet

„Csupó is azt mondta, azon gondolkozott, hogyan mondjon nemet Andy Vajnáéknak az „éneklő zenés filmre”, de aztán elolvasta a forgatókönyvet (írta: Divinyi Réka), és könnyesre kacagta magát „a jó szövegeken, színes karaktereken és a fordulatos sztorin”. Lehet, ezek papíron még megvoltak, de a végeredményből csak ez a három dolog hiányzik fájóan”

2/10

Kovács Bálint, Index

„És a baj nem a pártpolitikai meggyőződés, nem is a közpénzek elosztása. Hanem az, hogy tisztességtelenség független alkotókat – főként a színészeket – olyan helyzetbe hozni, mint amilyenbe a Pappa Pia hozza őket.”

2/10

Muchichka László, 24.hu

„Dicséretes próbálkozás, hogy könnyed nyári bulifilmet akartak Csupóék, és nem is nagyon feszültek rá, de a sekélyes történetnél és béna karaktereknél több kell. Megúszós gagyi az egész, ami olyan, mintha folyamatosan kompromisszumokat kellett volna kötni ”

2/10

Kovács Gellért, Vox

„Szar van a lángosban, avagy egymilliárdos házibuli a dunaparti csónakházban, avagy hogyan erőszakoljunk meg nagy slágereket úgy, hogy a jó ízlés sikítva szaladjon el innen olyan messze, ahol már biztos nem lehet rá veszélyes a P. Mobilt musicalesen éneklő Nagy Feró.”

2/10

Bodnár Zsolt, Hvg.hu

„Vannak a filmtörténetben ikonikus nyitányok. Három baljós bandita vár egy vadnyugati vasútállomáson. (...) És persze ott van az, amikor Korda György egy klipforgatás közben elköt egy motorcsónakot, hogy megkergethesse a Dunán jet skiző Vajna Tímeát.”

2/10

Horváth Bálint, Filmhu

„A műfaji egyveleg még jót is tenne a filmzenének, ha tényleg megvalósulhatna. Ezzel szemben minden egyes dal uniformizált, rágógumi hangzású változatban kerül terítékre.”

3/10

Lévai Patrik, Imdb/User Review

„At least give the proles some entertainment if they paid so much for it! :)” // „Legalább a prolik kaptak némi szórakozást, ha már ennyit fizettek érte :)”

1/10

Gyárfás Dorka, WMN

„Ez azonban sosem jelenti azt, hogy valami ne lehetne sikeres. Mint tudjuk, a kifinomultság sosem tartozott a tömeg erényei közé, és a sablonosságot is csak a kényes ízlésű műítészek kifogásolják. Lehetett volna jobb, szebb, és főleg modernebb vagy felvilágosultabb film, de arra azért alkalmas, hogy a magyar nézők bimbózó érdeklődését a magyar film iránt meglovagolja, azt fenntartsa, és ne eljátssza. Mert ne legyen kétségünk: minden népnek szüksége van a vásári szórakozásra.”

6/10

Baranyai Kata, She

„Nekem nem fájt a Pappa Pia! És, ha ezért el leszek mondva mindenféle idióta libának, akkor is vállalom! Tudod, hogy miért? Mert, azt is vállaltam, hogy a világ élvonalába került, X millió díjjal kitüntetett La La Land speciel nekem nem tetszett.”

10/10

Sergő Z. András, Filmtekercs

„Volt egy opció a film címére: Zene nélkül. Pedig éppen még az a jó. Ez a film jobb lett volna szöveg nélkül. (...) Ne szépelegjünk, a Pappa pia egy nagyon is tudatosan átgondolt projekt, ahol engedték veszni a klasszikus filmes szempontokat. Magyarán nem baj, ha nincs rendes forgatókönyv vagy színészvezetés, ha cserébe jó dalok szólnak. Ez egy bulifilm!”

4/10

PZL, 061/Pesti Srácok

„A Pappa Pia borítékolhatóan hatalmas siker lesz, úgy lett összerakva a setlist, a színészek, a túlszínezett kockák, és a végtelenségig leszedált történet is.”

4/10

Mozinézők a filmet forgalmazó Intercomnak (promóciós videó, Nézői reakciók)

10/10

Tócsa, Nők Lapja Café

„Sas Tamás 2011 óta nem rendezett filmet, és itt volt az ideje, hogy valaki az örökébe lépjen. Sas legnagyobb mesterműveinek színvonalát ugyan a Pappa Pia nem érheti utol, de határozottan érezhető a trónkövetelés szándéka.”3/10

Huber Zoltán, Filmvilág blog

„Ha a Pappa Pia picit jobban sikerül, sokkal rosszabb lenne. (...) Ez itt a bicikliút közepére ültetett fa, a magyar labdarúgó-bajnokság, a BKK elektronikus jegyrendszere - a sort bárki tetszés szerint folytathatja. (...) Pappa Pia a beletekerős társasági újranézésekre igen komoly potenciálokat tartogat és akár az Álom.net kultuszához hasonló státusz sem kizárt.”

(2/10)2/10

Fekő Ádám, Zoom

„Kicsit érdemes a magyar viszonyokhoz is kapcsolni a történetet, hiszen olyan, mintha valami alternatív valóságot látnánk. Nem úgy, mint az Álom.netben, ahol semmi köze nem volt semminek semmihez (...) az Álom.net marad a csúcs, de az ilyen minőségi magyar filmekkel terhelt időben ennyinek is örülni kell.”

2/10

Dobi Ferenc, Filmtett

„A látszólag kritikus hangok megütése ellenére a Pappa pia azonban a tökéletes kormánypropaganda. A maffiózó Wizy – akárcsak Vizoviczki – elbukik a végén, így a rezsim a zászlójára tűzheti, hogy felszámolta a korrupciót, holott csak intézményesítette azt. (...) Mara (...) szintén lemond külhoni továbbtanulási terveiről, vele együtt pedig arról, hogy emberjogi ügyvéddé (értsd: Soros-katonává) képezze magát ”

4/10

Vízer Balázs, Port.hu

„A tényleg jó számok, mindenki kedvencei is agyon vannak koreografálva, mégsem mutatnak sehogy, mégsem válnak izgalmassá vagy mozgalmassá, pláne nem őrültté, ahogy a filmet hirdetik.”

4/10

Zalaba Ferenc, IGN (YouTube/IGN)

„Megrökönyödéssel vegyes csodálattal adóztam ennek a filmes katasztrófának.

2/10

Update, 20:27 – Két kritikát nem vettünk észre:

Csákvári Géza, Népszava

„Bizisten, megpróbáltam igazán megengedő lenni a Pappa Piával szemben, de mivel az egy merénylet a musical műfaja ellen, muszáj minden jóízlésű embert figyelmeztetnem: fogyasztása csak saját felelősségre ajánlott!”

2/10

Papp Sándor Zsigmond, Revizor

„A Mamma Mia!-ra utalva (már akkor gyanakodhattunk volna, amikor a Pappa Pia roppant erőltetett és semmit nem jelentő címével kirukkoltak), a „történetet” mindenhonnan összeollózva, Szabó Kimmel Tamást és karakterét a Made in Hungariából átemelve Csupó Gábor filmje – némi jóindulattal – csupa-csupa idézet lett. Józanabbul: inkább schmittelés diszkóritmusban. Bár még ez sem lenne baj, ha működne”

3/10

;