Alaposan feladta a leckét a magyar filmkritikusoknak a Vajna-család által megrendelt, a magyar adófizetők által egymilliárd forinttal megfinanszírozott, az USA-ból hazacsábított Csupó Gábor által rendezett trash musical, a Pappa Pia.
A filmről született kritikák ugyanis abban megegyeztek, hogy ennyire botrányosan rossz filmet régen láttak a magyar kritikusok – Made in Hungária vagy Csinibaba akart lenni, mégis mintha Sas Tamás rendezte volna –, de hogy ezt hogyan lehet minél frappánsabban megfogalmazni, az már erősen szórta a mezőnyt.
Filmszakmai vita mindössze két vonatkozásban alakult ki. Egyfelől, hogy miért lett ennyire rossz a Pappa Pia? Itt két - elitista és populista - gondolatmenetet ismerhettünk meg, illetve egy különös gondolatmutánst:
1.) A film azért lett szar, mert az alkotók (forgatókönyv, rendezés, alapötlet, filmcím, zenés és táncos betétek, karakterek kidolgozottsága, színészi játék, látványvilág stb.) ennyire szarul alkottak.
2.) A film szándékosan szar, hiszen a legszélesebb magyar nagyközönség erre a szarra vevő – ez tehát végső soron azt jelenti, hogy a film azért nem szar, mert szándékoltan akart szar lenni, tehát – negatív számot szorzok negatív számmal stb.: jó. (WMN, Pesti Srácok, Filmtekercs)
3.) Azért jó, mert a La La Land nem jó. (She)
A másik vita, illetve vitácska azon ment, hogy a Pappa Pia rosszabb-e minden idők legrosszabb, és éppen ezért kultikussá vált filmjénél, az Álom.net-nél. Ezt a kérdést megnyugtató módon lezárták azok a kritikusok, akik ezt felvetették, és a válasz az, hogy nem,
az Álom.net továbbra is a legrosszabb - rendszerváltás után készült - magyar film.
Ettől függetlenül, ennyire rossz pontokat a Rohadt Kritikusok történetében még egyetlen film sem kapott. A kritikák alapján aggregált-kumulált-kalkulált átlag tízes skálán mindössze:
Most pedig következzenek a kritikák (idézet, pontszám, szerző, link):
„Nem az a baj, ha valami nem jön össze, hanem ha semmi sem.”
2/10
„abszurd módon értelmezhetetlen, zagyva egyveleg, amiből csak arra nem kapunk választ, mit akartak elmesélni vele, és miért pont így. (...) Egy tömegjelenetben az egyik statiszta rossz irányba kezdi lengetni a karját, körülnéz, majd korrigálja a hibát. Ki tudja, azért maradt-e a filmben, mert a többi felvétel még rosszabb volt, vagy csak egyszer vették fel, mondván, jó lesz így is.”
(A kormánypropaganda erőterébe került lap meglepő módon kemény kritikát közölt a filmről, ám az Origó szerkesztői azért odafigyeltek: a cikk alig volt címlapon, akkor is lent, majd hamarosan átvette a helyét egy, a film nézettségéről szóló örömhír.)
2/10
„Csupó is azt mondta, azon gondolkozott, hogyan mondjon nemet Andy Vajnáéknak az „éneklő zenés filmre”, de aztán elolvasta a forgatókönyvet (írta: Divinyi Réka), és könnyesre kacagta magát „a jó szövegeken, színes karaktereken és a fordulatos sztorin”. Lehet, ezek papíron még megvoltak, de a végeredményből csak ez a három dolog hiányzik fájóan”
2/10
„És a baj nem a pártpolitikai meggyőződés, nem is a közpénzek elosztása. Hanem az, hogy tisztességtelenség független alkotókat – főként a színészeket – olyan helyzetbe hozni, mint amilyenbe a Pappa Pia hozza őket.”
2/10
„Dicséretes próbálkozás, hogy könnyed nyári bulifilmet akartak Csupóék, és nem is nagyon feszültek rá, de a sekélyes történetnél és béna karaktereknél több kell. Megúszós gagyi az egész, ami olyan, mintha folyamatosan kompromisszumokat kellett volna kötni ”
2/10
„Szar van a lángosban, avagy egymilliárdos házibuli a dunaparti csónakházban, avagy hogyan erőszakoljunk meg nagy slágereket úgy, hogy a jó ízlés sikítva szaladjon el innen olyan messze, ahol már biztos nem lehet rá veszélyes a P. Mobilt musicalesen éneklő Nagy Feró.”
2/10
„Vannak a filmtörténetben ikonikus nyitányok. Három baljós bandita vár egy vadnyugati vasútállomáson. (...) És persze ott van az, amikor Korda György egy klipforgatás közben elköt egy motorcsónakot, hogy megkergethesse a Dunán jet skiző Vajna Tímeát.”
2/10
„A műfaji egyveleg még jót is tenne a filmzenének, ha tényleg megvalósulhatna. Ezzel szemben minden egyes dal uniformizált, rágógumi hangzású változatban kerül terítékre.”
3/10
„At least give the proles some entertainment if they paid so much for it! :)” // „Legalább a prolik kaptak némi szórakozást, ha már ennyit fizettek érte :)”
1/10
„Ez azonban sosem jelenti azt, hogy valami ne lehetne sikeres. Mint tudjuk, a kifinomultság sosem tartozott a tömeg erényei közé, és a sablonosságot is csak a kényes ízlésű műítészek kifogásolják. Lehetett volna jobb, szebb, és főleg modernebb vagy felvilágosultabb film, de arra azért alkalmas, hogy a magyar nézők bimbózó érdeklődését a magyar film iránt meglovagolja, azt fenntartsa, és ne eljátssza. Mert ne legyen kétségünk: minden népnek szüksége van a vásári szórakozásra.”
6/10
„Nekem nem fájt a Pappa Pia! És, ha ezért el leszek mondva mindenféle idióta libának, akkor is vállalom! Tudod, hogy miért? Mert, azt is vállaltam, hogy a világ élvonalába került, X millió díjjal kitüntetett La La Land speciel nekem nem tetszett.”
10/10
„Volt egy opció a film címére: Zene nélkül. Pedig éppen még az a jó. Ez a film jobb lett volna szöveg nélkül. (...) Ne szépelegjünk, a Pappa pia egy nagyon is tudatosan átgondolt projekt, ahol engedték veszni a klasszikus filmes szempontokat. Magyarán nem baj, ha nincs rendes forgatókönyv vagy színészvezetés, ha cserébe jó dalok szólnak. Ez egy bulifilm!”
4/10
„A Pappa Pia borítékolhatóan hatalmas siker lesz, úgy lett összerakva a setlist, a színészek, a túlszínezett kockák, és a végtelenségig leszedált történet is.”
4/10
10/10
„Sas Tamás 2011 óta nem rendezett filmet, és itt volt az ideje, hogy valaki az örökébe lépjen. Sas legnagyobb mesterműveinek színvonalát ugyan a Pappa Pia nem érheti utol, de határozottan érezhető a trónkövetelés szándéka.”3/10
„Ha a Pappa Pia picit jobban sikerül, sokkal rosszabb lenne. (...) Ez itt a bicikliút közepére ültetett fa, a magyar labdarúgó-bajnokság, a BKK elektronikus jegyrendszere - a sort bárki tetszés szerint folytathatja. (...) Pappa Pia a beletekerős társasági újranézésekre igen komoly potenciálokat tartogat és akár az Álom.net kultuszához hasonló státusz sem kizárt.”
(2/10)2/10
„Kicsit érdemes a magyar viszonyokhoz is kapcsolni a történetet, hiszen olyan, mintha valami alternatív valóságot látnánk. Nem úgy, mint az Álom.netben, ahol semmi köze nem volt semminek semmihez (...) az Álom.net marad a csúcs, de az ilyen minőségi magyar filmekkel terhelt időben ennyinek is örülni kell.”
2/10
„A látszólag kritikus hangok megütése ellenére a Pappa pia azonban a tökéletes kormánypropaganda. A maffiózó Wizy – akárcsak Vizoviczki – elbukik a végén, így a rezsim a zászlójára tűzheti, hogy felszámolta a korrupciót, holott csak intézményesítette azt. (...) Mara (...) szintén lemond külhoni továbbtanulási terveiről, vele együtt pedig arról, hogy emberjogi ügyvéddé (értsd: Soros-katonává) képezze magát ”
4/10
„A tényleg jó számok, mindenki kedvencei is agyon vannak koreografálva, mégsem mutatnak sehogy, mégsem válnak izgalmassá vagy mozgalmassá, pláne nem őrültté, ahogy a filmet hirdetik.”
4/10
„Megrökönyödéssel vegyes csodálattal adóztam ennek a filmes katasztrófának.”
2/10
Update, 20:27 – Két kritikát nem vettünk észre:
„Bizisten, megpróbáltam igazán megengedő lenni a Pappa Piával szemben, de mivel az egy merénylet a musical műfaja ellen, muszáj minden jóízlésű embert figyelmeztetnem: fogyasztása csak saját felelősségre ajánlott!”
2/10
„A Mamma Mia!-ra utalva (már akkor gyanakodhattunk volna, amikor a Pappa Pia roppant erőltetett és semmit nem jelentő címével kirukkoltak), a „történetet” mindenhonnan összeollózva, Szabó Kimmel Tamást és karakterét a Made in Hungariából átemelve Csupó Gábor filmje – némi jóindulattal – csupa-csupa idézet lett. Józanabbul: inkább schmittelés diszkóritmusban. Bár még ez sem lenne baj, ha működne”
3/10
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.