Vajna Tímea barátnője gyárthatja le és Dobó Kata rendezheti meg minden idők leghaveribb magyar filmjét

  • Andy Vajna egykori élettársa, Dobó Kata életében nem rendezett filmet, de a magyar állam jóvoltából nemsokára megpróbálhatja.
  • Vajna Tímea üzlettársa életében nem készített filmet, de a magyar állam jóvoltából nemsokára megpróbálhatja.
  • Idén egyetlen filmkönyv sem kapott annyi pénzt fejlesztésre, mint a Kölcsönlakás című színdarab átirata, aminek filmesítési jogaiért Andy Vajna személyesen járt el.
  • Sokba fog még ez nekünk kerülni. 

A Magyar Nemzeti Filmalap idén Sárosi Mónika producer Kölcsönlakás című vígjátékának könyvére adta a legnagyobb fejlesztési támogatást: a döntőbizottsága összesen 10,5 millió forintot szavazott meg a színdarab szövegének átírására. Ez nagyon sok pénznek számít, különösen egy vígjáték esetében. A filmforgatókönyvek többségének fejlesztésére  3-4 millió forintot szokott megszavazni a döntőbizottság.

A Filmalap fennállása óta összesen két filmkönyv kapott ennél nagyobb összeget fejlesztésre: az Oscar-díjas Nemes Jeles László Sunset című filmtervére 2015-ben 21 millió, a Hollywoodban vitézkedő Antal Nimród novemberben mozikba kerülő Viszkis-filmjére 12 millió jutott. A Kölcsönlakás 10,5 milliója több, mint amit Fliegauf Bence, Mundruczó Kornél vagy Mátyássy Áron legújabb projektjére szánt a Filmalap.  

Ray Cooney és John Chapman darabját Bank Tamás igazgató felkérésére Kapitány Iván rendezte meg és mutatta be 2016 decemberében a Játékszínben. A darab egyik főszerepét játszó Dobó Kata már a bemutató után nagyon lelkesnek látszott, de elsőként a rendező Kapitány Iván és gyártócége, a Filmservice szerette volna filmre vinni a történetet.  

Andy Vajna maga is ott volt, üdvözölte is a főszereplő Dobó Katát a díszbemutatón. Annyira megtetszett neki a darab, hogy személyesen intézkedett Cooney ügynökségénél a megfilmesítés ügyében és beelőzte Kapitányékat. Könnyebb dolga volt mint a rendezőnek: ismeri Cooneyt, aki szerzője volt a Vajna-Dobó páros korábbi produkciójának, az 1997-es Miniszter félrelépnek is, és hát az ő beleegyezése nélkül egyébként is nehéz ma filmet készíteni Magyarországon. (Hiába kerestük, Kapitány Iván nem akart nyilatkozni az ügyről.)

A produkció előkészítését ismerők szerint a Kölcsönlakás Dobó Katához és Vajna Tímeához hasonlóan

„Andy szívügyének számít”,

és Vajna a Pappa pia vegyes fogadtatása után (Imdb 2,7) szeretné megmutatni a közvéleménynek: tud ennél jobbat is, ha nem kell a kulisszák mögött viaskodnia, mint történt az a rendező Csupó Gáborral. 

A színházi bemutató után azonnal fel is pörögtek az események: a Filmalap még nem is döntött a forgatókönyv támogatásáról, február 10-án már megalakult a film gyártására alapított projektcég, a Kölcsönlakás Filmgyártó Kft. (Erre általában csak a gyártási szakasz során kerül sor.) Áprilisban aztán a Filmalap döntőbizottsága, élén Andy Vajnával, meg is adta a rekordösszegű fejlesztési támogatást a producernek, pedig a pályázatra kijelölt

Sárosi Mónika Krisztinának produceri végzettsége nincs, korábban soha nem készített nagyjátékfilmet,

igaz, kétségtelenü kapcsolatai vannak a Filmalap és a Fidesz környékén. 

A támogatási szabályzat előírja, hogy „megfelelő referenciával rendelkező producer” nyújthat be pályázatot, azaz vagy diploma kell, vagy a pályázónak legalább egy Magyarországon moziban bemutatott egész estés film létrehozásában részt kellett vennie producerként.  

Sárosi Mónika Krisztinát az Imdb filmadatbázisa nem ismeri. Neve ugyan szerepelt a Pappa pia vége főcímén, mint társproducer, de a produkcióban dolgozó források a forgatáson nem találkoztak vele, és nem is szakmája a film. Referenciaként a 444 kérdésére ő is a Pappa piára hivatkozott, de amikor konkrét feladatköreiről kérdeztük, nem válaszolt. 

Sárosi más vonalakon, rendezvényszervezőként és PR-esként kapcsolódott Vajna köreihez és a Fideszhez: 2013 decemberében például személyesen szerződött Rogán Antal akkori polgármesterrel kommunikációs munkákra az Absolute Occasion Kft.-n keresztül. Bruttó 47 millió forintot számlázhatott ki a belvárosi önkormányzatnak az Észak Lipótváros megújítása projekt kommunikációs feladataiért, az önkormányzati tulajdonú  Váci utca Bevásárlónegyed Nonprofit Kft. pedig további 13 millióért szerződött velük pr-feladatokra. 2015-ben ugyanez a cég bruttó 19 milliót számlázott ki az Országgyűlés Hivatalának digitalizációs feladatok elvégzéséért cserébe, rendezvényszervezésre nettó 350 milliós keretösszegről szerződtek a szintén állami Educatio Nonprofit Kft.-vel.

Szulák Andrea és Andy Vajna a Kölcsönlakás bemutatóján.Fotó: Ambrus Marcsi

Sárosi azért került képbe, mert kifejezetten baráti kötelékben áll a Vajna családdal, legértékesebb üzleti kapcsolata is Vajna Tímeához fűzi: társtulajdonos a szépségversenyeket bonyolító Universe Management Kft.-ben, és övé az a Sensation Event&Congress Kft. is, ami Vajna Tímea fellépéseit és rendezvényeit szervezi. Alvállalkozóként cége dolgozott a Csetényi Csaba-féle Network 360 kft. és Affiliate Network Kft. olimpiai projektjeiben, többek közt miniszterelnöki fellépéseket is szerveztek. 

A 444-nek azt írta válaszában, hogy a fejlesztési pályázatban Búss Gábor Olivért nevezték meg forgatókönyvíróként. Búss volt a dramaturgja és átdolgozója a vígjátéknak, és filmes források szerint azért került a színdarab mellől a filmprojektbe, mert Vajnáék ráeszméltek, hogy az előadás jelentősen eltér az általuk megvett Cooney-féle eredeti sztoritól. Búss egyébként rutinos szerzőnek számít: ő jegyezte az Üvegtigris mindhárom epizódját, és az ő munkája a Mindenből egy van című közmédia-sorozat is. 

A rendező nevét az írói pályázat alatt még nem kell leadni, így válaszlevelükben a Filmalap és Sárosi is szemérmesen hallgattak arról, ki is lesz az, de szerencsére az érintett korábban már maga tájékoztatta a közvéleményt:

„Filmet fogok rendezni, abban az esetben, ha kapunk rá támogatást”

– mondja -Andy Vajna televíziója, a TV2 egyik műsorában Dobó Kata, akit érezhetően felvillanyoz a lehetőség. (Az interjú 8. perce után terelődik a szó a Kölcsönlakásra.)  Elmeséli azt is, hogy „régi ismerőse” kereste meg a Kölcsönlakás ötletével, ő pedig nagyon izgatott lett a rendezés ötlete hallatán. Hamarosan benyújtják pályázatukat gyártás-előkészítésre, és ha (a Vajna által vezetett) döntőbizottság azt is rendben találja, kezdődhet a stáb összeállítása. Már készül is a munkára: 

sok vígjátékot néz. 

Nem világos, hogy Dobó Kata milyen minőségben rendez majd, mert a pályázati előírások alapján ezt nem tehetné meg: se rendezői diplomája, se tapasztalata nincs a téren. Vagy módosul a kedvéért a szabályzás, vagy az a megoldás lép elő, amit legutóbb a Brazilok című film esetében láthattunk, ahol az ötletgazda, elsőfilmes M. Kiss Csaba a tapasztalt Rohonyi Gábort vette be maga mellé társrendezőnek, hogy megfeleljen az előírásoknak.  

A forgatókönyv egyelőre nincs kész, így az előkészítési pályázatot sem nyújtotta be a gyártó cég, de nehéz elképzelni, hogy a projekt ne kapja meg a kért támogatást. Dobó Kata nem annyira magabiztos, az interjúban arról is beszél,

nem gondolja, hogy a filmügyi kormánybiztoshoz, Andy Vajnához fűződő korábbi kapcsolata miatt előnyhöz jutna a pályázat.

Nincs azzal egyébként nagyon nagy baj, ha a filmügyi biztosnak vannak projektjei, amiket a háttérből megpróbál elegáns és kevésbé elegáns eszközökkel tolni. Az viszont jogosan zavarja a filmszakmában dolgozókat, ha Vajna saját filmgyártó cégeként tekint a Filmalapra, hozzáértés helyett pedig magánéleti viszonyai és személyes ambíciói határozzák meg, ki ülhet rendezői székbe. 

A Filmalap inkubátor-programja előtt sorban állnak a frissen végzett producerek és rendezők, akik rövidfilmekkel és több év tanulással hátuk mögött évek óta készülnek arra, hogy 50-60 millió forintból megrendezhessék életük első nagyjátékfilmjüket. Ha megkapja a támogatást, Dobó és Sárosi filmje biztosan több százmilliós apanázsra számíthat. A műfajában hasonló, nagyságrendileg ugyanekkora könyvfejlesztési támogatással (9 millió forint) forgó, Herendi Gábor-féle Valami Amerika 3-ra a Filmalap 500 milliós támogatást adott.  

Pedig korábban jelentősebb volumenű filmalkotások esetében is előfordult, hogy Vajnáék a hozzáértést és a felkészültséget kérték számon tapasztalt rendezőkkel szemben. A többek közt a Hukklét és a Taxidermiát jegyző Pálfi György Toldija például azért nem valósulhatott meg, mert a Filmalap elnöke úgy látta: a rendező nem elég profi a nagyszabású akciójelenetek leforgatásához, és külső segítségre szorul. 

;