Kormányhivatalt telepítenek a Keleti pályaudvarra, de az épület többi része ugyanúgy rohad tovább

A 2018-as választás titkos története 84 színes oldalon.
Megveszem

Mivel az utóbbi hónapokban a még mindig dráguló vizes vébé, a stadionok és a Liget Projekt miatt egymást érték a látványberuházások, elsőre meglepő, hogy a Keleti pályaudvarnál is zajlik egy építkezés. Pedig arról valahogy nem lehetett sokat hallani, hogy végre kezdenek valamit Budapest egyik leglehangolóbb állapotban lévő műemlékével. 

A kormányhivatal kedvéért felújított 40 méteres rész. 

De ahogy közelebb érünk kiderül, hogy ennek még mindig nem jött el az ideje, csak annyi történik, hogy uniós pénzből kormányablakot telepítenek a pályaudvar Thököly út felőli oldalára, a Lotz-terem és az attól keletre eső volt postapavilon közötti földszintes épületrészre. Vagyis a felújítás csak egy 40 méteres sávot érint, a többit meghagyják a mostani málladozó állapotban a potyogó vakolattal és a beázó csarnokkal.

Legalább annyi látszik, mi lehetne belőle, ha költene rá az állam

Szóval a Keleti pályaudvart felújítására úgy költenek el közel 35 millió forintot, hogy a nagy része ugyanolyan lepattant marad, mint volt. A kormányablak kiépítésére az Európai Unió adta a pénz 85 százalékát, de mivel kötött felhasználású összegről van szó a Keleti többi részét véletlenül sem piszkálják. Arra külön kellene költeni. Persze így legalább kap egy új funkciót a most főleg csak restiknek otthont adó épületrész, 

de a félmegoldás miatt a felújított szelet csak még jobban kihangsúlyozza, milyen lepusztult állapotban maradt a Keleti homlokzatának többi része.

A fehérrel kifestett részig ért el az uniós pénzből fizetett felújítás.

A Baross tér felé haladva pedig a pályaudvar nagy részén megszokott lepusztult látvány fogad. A csarnoktető szerkezetét és a főhomlokzatot a 90-es években újították fel utoljára. Ugyan a 4-es metró tervezésénél felmerült a teljes rekonstrukció, de végül ebből nem lett semmi. A metróépítés miatt a pályaudvar környéke hat éven át fel volt túrva, de végül 2014-re csak a Baross tér újult meg, a Keleti pedig foszlik tovább. 

Pedig ha a beruházási lázban égő kormány belefogna, tényleg nem kellene túlmagyarázni, miért kellene jobban kinéznie az ország a legforgalmasabb nemzetközi állomásának. 

Így néz ki a homlokzat néhány méterre a kormányablaktól. 

Ráadásul a mostani részleges felújítás is csúszik. A kormányablakot a tervek szerint idén nyárig kellett volna megépítenie a Belvárosi Építő Kft.-nek 34,5 millió forintért, de a csúszások helyett augusztusban inkább a határidőt tolták ki. A kivitelező részben az épület állapotával indokolta, hogy nem halad a felújítás, ugyanis „a nagymértékű beázások jelentősen károsították a mennyezetet, így az ott nyomokban fellelhető, megmaradt díszítőfestés a terem teljes beállványozása nélkül nem tárható fel”.

 A várótermekben pont ugyanazzal a gagyi félmegoldással találkozunk, mint amilyet a kormányablakkal hoznak létre a Thököly út felőli oldalon. Bár 2008-ban 479 millió forintból felújították a Lotz Károly és Than Mór freskóival díszített indulási csarnokot, de az innen nyíló várókhoz nem igazán nyúltak. Két lépésre az eredeti színeikben pompázó freskóktól, a váróban már újra a szokásos lepukkantság fogad. 

A lepattogó sárga festék alól pedig látszik, hogy az előző felújításnál nem szöszöltek sokat a restaurálással, hanem egyszerűen ráhúztak egy réteget a díszítőfestésre.

Persze a főváros többi pályaudvara sincs sokkal jobb helyzetben. A Nyugatinál egy hasonló kormányablakot terveznek, nagyobb felújítást nem. A leghatározottabb tervek a Déli pályaudvarral kapcsolatban merültek fel, de ezek is a beszántásról szólnak