Mivel az utóbbi hónapokban a még mindig dráguló vizes vébé, a stadionok és a Liget Projekt miatt egymást érték a látványberuházások, elsőre meglepő, hogy a Keleti pályaudvarnál is zajlik egy építkezés. Pedig arról valahogy nem lehetett sokat hallani, hogy végre kezdenek valamit Budapest egyik leglehangolóbb állapotban lévő műemlékével.
De ahogy közelebb érünk kiderül, hogy ennek még mindig nem jött el az ideje, csak annyi történik, hogy uniós pénzből kormányablakot telepítenek a pályaudvar Thököly út felőli oldalára, a Lotz-terem és az attól keletre eső volt postapavilon közötti földszintes épületrészre. Vagyis a felújítás csak egy 40 méteres sávot érint, a többit meghagyják a mostani málladozó állapotban a potyogó vakolattal és a beázó csarnokkal.
Szóval a Keleti pályaudvart felújítására úgy költenek el közel 35 millió forintot, hogy a nagy része ugyanolyan lepattant marad, mint volt. A kormányablak kiépítésére az Európai Unió adta a pénz 85 százalékát, de mivel kötött felhasználású összegről van szó a Keleti többi részét véletlenül sem piszkálják. Arra külön kellene költeni. Persze így legalább kap egy új funkciót a most főleg csak restiknek otthont adó épületrész,
de a félmegoldás miatt a felújított szelet csak még jobban kihangsúlyozza, milyen lepusztult állapotban maradt a Keleti homlokzatának többi része.
A Baross tér felé haladva pedig a pályaudvar nagy részén megszokott lepusztult látvány fogad. A csarnoktető szerkezetét és a főhomlokzatot a 90-es években újították fel utoljára. Ugyan a 4-es metró tervezésénél felmerült a teljes rekonstrukció, de végül ebből nem lett semmi. A metróépítés miatt a pályaudvar környéke hat éven át fel volt túrva, de végül 2014-re csak a Baross tér újult meg, a Keleti pedig foszlik tovább.
Pedig ha a beruházási lázban égő kormány belefogna, tényleg nem kellene túlmagyarázni, miért kellene jobban kinéznie az ország a legforgalmasabb nemzetközi állomásának.
Ráadásul a mostani részleges felújítás is csúszik. A kormányablakot a tervek szerint idén nyárig kellett volna megépítenie a Belvárosi Építő Kft.-nek 34,5 millió forintért, de a csúszások helyett augusztusban inkább a határidőt tolták ki. A kivitelező részben az épület állapotával indokolta, hogy nem halad a felújítás, ugyanis „a nagymértékű beázások jelentősen károsították a mennyezetet, így az ott nyomokban fellelhető, megmaradt díszítőfestés a terem teljes beállványozása nélkül nem tárható fel”.
A várótermekben pont ugyanazzal a gagyi félmegoldással találkozunk, mint amilyet a kormányablakkal hoznak létre a Thököly út felőli oldalon. Bár 2008-ban 479 millió forintból felújították a Lotz Károly és Than Mór freskóival díszített indulási csarnokot, de az innen nyíló várókhoz nem igazán nyúltak. Két lépésre az eredeti színeikben pompázó freskóktól, a váróban már újra a szokásos lepukkantság fogad.
A lepattogó sárga festék alól pedig látszik, hogy az előző felújításnál nem szöszöltek sokat a restaurálással, hanem egyszerűen ráhúztak egy réteget a díszítőfestésre.
Persze a főváros többi pályaudvara sincs sokkal jobb helyzetben. A Nyugatinál egy hasonló kormányablakot terveznek, nagyobb felújítást nem. A leghatározottabb tervek a Déli pályaudvarral kapcsolatban merültek fel, de ezek is a beszántásról szólnak.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.