Mégsincs kész a Magyar Buszgyártási Stratégia első csuklós busza

Tbg
közlekedés
2017 október 22., 16:19

Néhány napja adtunk hírt arról, hogy ugyan jó pár hónapos késéssel, de már busznak néz ki az új Ikarus-sorozatnak tervezett Ikarus Modulo 168d típusjelű csuklós busza.

A járművet – amiből néhány hónapon belül le kellene gyártani 180 darabot – ugyanis lefényképezték az üzemben, kék színű volt, kerekei voltak stb. Menni azonban nem látta senki.

Ikarus Modulo 168d (a fél méterrel rövidebb változat)
photo_camera Ikarus Modulo 168d (a fél méterrel rövidebb változat) Fotó: Földes Dávid / Omnibusz

Aztán a VEKE megszellőztette, hogy a busz egyáltalán nincs kész, csupán annyi történt, hogy egy nagyjából kész karosszériát felkészítettek egy bemutatóra. A jármű valójában nemhogy típusengedéllyel nem rendelkezik, de a motor csak be van lógatva, és csak annyi műszer működik rajta, amennyi egy ilyen bemutatóhoz kell (fedélzeti kapcsolók, utaskijelző panelek stb.)

Az Ikarus EAG azonban nem kommentálta a híreket, így megbizonyosodni erről nem tudtunk.

Az IHO közlekedéssel foglalkozó szaklap azonban ellátogatott a Hungexpóra, ahol az Automotive Hungary kiállításon egymás mellett mutatták be a 168d-t és egy korábban készült, azonos típusú csuklós buszt, amiból tíz darabot egészségügyi mobil szűrésekre rendelt be az állam, és a kiállított darab valóban üzemképes.

Az IHO-nak sikerült lerántania a Mészáros Csaba-féle kormánybarát vállalkozó szárnyai alatt készülő patyomkinbuszról a leplet, árulkodó jelek sorozatát tárták fel.

Balra az eredeti méret, jobbra a szűkített.
photo_camera Fotó: Indóház Online

Egyfelől tényleg fél méterrel rövidebb az új csuklós (A pletykák szerint azért, mert a Szerbiában gyártott oldalvázak csak ilyen hosszúak). Ennek még érdekes következményei lehetnek, hiszen a Volánbusz tenderében meghatározták a méreteket, másfelől a beszállítók felé sem mindegy, milyen paraméterei vannak egy busznak, ahogy a típusengedély kiadásakor sem érdektelen szempont, hogy a félméteres eltérések vannak az eredeti tervekhez képest.

A busz biztosan nem üzemképes, például a légrugók üresek, a busz hátulját egy padka tartja, hogy a motor súlya miatt ne billenjen meg a feneke.

Ennek megfelelően a műszerfalon a műszereknek köze nincs a valósághoz.

Érdemes átfutni az IHÓ galériáját, ilyen amikor szakértői szemek szednek ízekre egy látványberuházást.

Mint a szaklap a képgaléria utolsó képénél megjegyzi:

„Zárszóként mondhatnánk, hogy már csak 179-et kell legyártani, de látogatásunk végén egy középkorú úr is megerősítette, hogy a kiállított példány még nem egy üzemképes busz, sok mindent kell még csinálni rajta. Információink szerint tréleren távozott a helyszínről, nincs még típusvizsgája se. Akárhogy is van, az Ikarus Egyedinek innentől kezdve gyakorlatilag naponta le kellene gyártani egy buszt, ha tartani akarják a meghosszabbított határidőt... ”

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.