Mégsincs kész a Magyar Buszgyártási Stratégia első csuklós busza

444 Hírlevelek
Hírleveleink házhoz visznek mindent, amit tudni kell.

Néhány napja adtunk hírt arról, hogy ugyan jó pár hónapos késéssel, de már busznak néz ki az új Ikarus-sorozatnak tervezett Ikarus Modulo 168d típusjelű csuklós busza. 

A járművet – amiből néhány hónapon belül le kellene gyártani 180 darabot – ugyanis lefényképezték az üzemben, kék színű volt, kerekei voltak stb. Menni azonban nem látta senki.

Ikarus Modulo 168d (a fél méterrel rövidebb változat)Fotó: Földes Dávid / Omnibusz

Aztán a VEKE megszellőztette, hogy a busz egyáltalán nincs kész, csupán annyi történt, hogy egy nagyjából kész karosszériát felkészítettek egy bemutatóra. A jármű valójában nemhogy típusengedéllyel nem rendelkezik, de a motor csak be van lógatva, és csak annyi műszer működik rajta, amennyi egy ilyen bemutatóhoz kell (fedélzeti kapcsolók, utaskijelző panelek stb.)

Az Ikarus EAG azonban nem kommentálta a híreket, így megbizonyosodni erről nem tudtunk.

Az IHO közlekedéssel foglalkozó szaklap azonban ellátogatott a Hungexpóra, ahol az Automotive Hungary kiállításon egymás mellett mutatták be a 168d-t és egy korábban készült, azonos típusú csuklós buszt, amiból tíz darabot egészségügyi mobil szűrésekre rendelt be az állam, és a kiállított darab valóban üzemképes.

Az IHO-nak sikerült lerántania a Mészáros Csaba-féle kormánybarát vállalkozó szárnyai alatt készülő patyomkinbuszról a leplet, árulkodó jelek sorozatát tárták fel.

Fotó: Indóház Online

Egyfelől tényleg fél méterrel rövidebb az új csuklós (A pletykák szerint azért, mert a Szerbiában gyártott oldalvázak csak ilyen hosszúak). Ennek még érdekes következményei lehetnek, hiszen a Volánbusz tenderében meghatározták a méreteket, másfelől a beszállítók felé sem mindegy, milyen paraméterei vannak egy busznak, ahogy a típusengedély kiadásakor sem érdektelen szempont, hogy a félméteres eltérések vannak az eredeti tervekhez képest.

A busz biztosan nem üzemképes, például a légrugók üresek, a busz hátulját egy padka tartja, hogy a motor súlya miatt ne billenjen meg a feneke.

Ennek megfelelően a műszerfalon a műszereknek köze nincs a valósághoz.

Érdemes átfutni az IHÓ galériáját, ilyen amikor szakértői szemek szednek ízekre egy látványberuházást.

Mint a szaklap a képgaléria utolsó képénél megjegyzi: 

„Zárszóként mondhatnánk, hogy már csak 179-et kell legyártani, de látogatásunk végén egy középkorú úr is megerősítette, hogy a kiállított példány még nem egy üzemképes busz, sok mindent kell még csinálni rajta. Információink szerint tréleren távozott a helyszínről, nincs még típusvizsgája se. Akárhogy is van, az Ikarus Egyedinek innentől kezdve gyakorlatilag naponta le kellene gyártani egy buszt, ha tartani akarják a meghosszabbított határidőt... ”