Úgy indult, mint a polgármesterek hasonló, nagyon unalmas Facebook-posztja. Valami épül, a fejlesztéseket gondosan követő településvezető bejárja és megtekinti a munkálatokat, jöhetnek a like-ok, jó esetben a köszönjük, polgármester úr jellegű hálálkodó kommentek.
Rogán László, Budakalász polgármestere a múlt héten járta be a város második félévi két nagy fejlesztését, ami a posztja szerint a Budai út rekonstrukció és a Klenity városrész fejlesztése. Százmilliós nagyságrendű, a település saját költségvetéséből fedezi. Decemberre kész.
A megtekintésről szóló polgármesteri beszámolóhoz aztán váratlanul a like-ok mellett egy teljesen ártalmatlan, de a térkövek országában legalább annyira indokolt kérdés is érkezett:
„Hogy-hogy a Klenityben aszfaltoznak térkő helyett?”
A polgármester erre még higgadtan válaszolt: a forgalmasabb utcák kapnak térkő helyett aszfaltborítást.
Innentől válik különösen szórakoztatóvá a párbeszéd, hiszen ha a polgármester szerint is nagy forgalomra számítanak, akkor miért lesz olyan keskeny az utca, hogy két autó nem fog elférni egymás mellett.
A polgármester itt még megpróbál egy egyszerű ráolvasást: elférnek majd egymás mellett is az autók, mert a Kántor utca szabványos méretű, 4 illetve 5 méter széles lesz.
Az üzenetváltásnak ezen a pontján került elő egy, a hasonló beszélgetésekben annyira hiányzó elem:
egy egyszerű mérőszalag, úgynevezett centi.
A kommentelő vette elő a csodafegyvert. A képen elég egyértelmű, hogy a kétsávos út szélessége mindössze 3,69 méter.
Ha azt gondolnád, hogy egy mérőszalag vagy az ezután csatolt leírás arról, hogy „a belterületi közutak méretezése szerint a kétirányú autós forgalomhoz legalább 5,5 méter kellene” akár csak egy pillanatra is elbizonytalanította a polgármestert, nagyobbat nem is tévedhettél volna. Rogán László ezek után ugyanis elkezdi kiosztani a kommentelőt.
Vagyis nemcsak az aszfalt, hanem a két szegély (2*15 centi) és az e melletti padka is beleszámít (2*75 centi) a polgármester számítása szerint, így jön ki az 5,5 méter.
Hogy ez hogyan is néz ki most? Elkértük Szép-Magyar Ágnestől a centis kép egy másik verzióját.
Vagyis a 2*75 centis, szegély melletti padka, amivel megvan az 5,5 méter, egyáltalán nem látszik, az utat decemberben adják át. Most egy elég széles egysávos útnak tűnik leginkább, ami várhatóan legalább forgalmas lesz. De az kétségtelen, hogy félre lehet állni, ha jön szembe valaki, csak nagy sár ne legyen.
Szép-Magyar Ágnes egyébként megfogadja a polgármester tanácsát, és a városfejlesztési osztályhoz fordul, hogy magyarázzák el, hogyan lesz elég széles Budakalász egyik legnagyobb, százmilliós idei fejlesztése. A kommentelő egyébként egy civil szervezet tagja, akik a helyi újságban nem kapnak lehetőséget a megszólalásra, egyik közérdekű adatkérésüket 113 ezer forintért teljesítette volna az önkormányzat. Idén civilként majdnem fel tudott szólalni Szép-Magyar Ágnes egy iskolafejlesztésről a képviselőtesület ülésén, de a többség leszavazta az ötletet. Most a kommentelést választotta.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.