Közel 1 milliárdért iratott magáról PR-cikkeket a kormány

Rogán Antal kommunikációs miniszter megszabja az iránytFotó: Koszticsák Szilárd/MTI/MTVA

Az Átlátszó kérte ki a propagandáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodától a nyári kommunikációs költéseket. Júliustól szeptember elejéig összesen négy nagy kampányt vezényelt párhuzamosan a Rogán Antal vezette minisztérium, de nincs még mindegyiknek vége:

  • Erzsébet-táborok hirdetései - 1,27 milliárd forint
  • Vizes vébé reklámkampánya - 500 millió forint 
  • Soros veszélyes terve - 2,3 milliárd forint
  • PR-cikkek a kormány fantasztikus teljesítményéről - 846 millió forint 

A minisztérium mind a négy kampányt Balásy Gyula vállalataitól, a Lounge Design Kft.-től és a New Land Media Kft.-től rendelte meg. 

A hirdetések legnagyobb arányban Mészáros Lőrinc médiumainak felületein jelentek meg: a Mediaworks lapjaiban és az Echo TV-ben összesen 1,24 milliárd forint értékű kormányzati reklám futott a nyáron. Tombor András cégei, az Atmedia, a Media Services Company és a Mandiner összesen 870 millió forintot kapott a közösből, Habony Árpád és a Modern Media Group pedig 480 millióval lett gazdagabb. Andy Vajna cégei, a TV2, a Lapcom és a Radio Plus összesen 360 millió forintban részesültek.

A legizgalmasabb része a közadatigénylésnek a PR-cikkek iratása. Ezek a cikkek olyan újságokban jelentek meg, amelyeket eleve állami hirdetések tartanak a felszín felett, kormányzati elkötelezettségük egyértelmű. A minisztérium most mégis fontosnak tartotta, hogy külön honorálja az erőfeszítéseket.

Rogánék "tartalmi együttműködésnek” nevezik ezeket a költéseket. Onnan lehet tudni, hogy ilyennel találkozunk, ha “Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával” címkét látunk egy cikk mellett. Ezek a Vastagbőr elemzése alapján jellemzően oktatásról, határvédelemről, családtámogatásokról,  adócsökkentésről, nagybetűs SIKERekről szólnak. Itt lehet velük találkozni: 

  • Mediaworks megyei lapok: 275 millió forint 
  • Lokál, 888 - 221 millió forint 
  • Ripost - 75 millió forint 
  • Magyar Idők - 54 millió forint 
  • Pesti Srácok - 8 millió forint 
  • Mandiner - 5 millió forint

Bónusz: hogy ezt megtudhassuk, a Miniszterelnöki Kabinetiroda 26 400 forintot kért el az Átlátszótól. (Átlátszó)

A független magyar sajtónak soha nem volt olyan nehéz dolga, mint a járvány alatt.

A kormány nem enged újságírókat az egészségügyi intézmények közelébe, és a járvánnyal kapcsolatos legalapvetőbb adatokat sem osztja meg a nyilvánossággal. A közmédia és a többi propaganda csatorna mindent megtesz a valós helyzet elkenéséért.

A 444-en az elénk állított akadályok ellenére is be tudjuk mutatni, hogy áll a járvány Magyarországon és a világban. A pontos számokat, aktuális trendeket bemutató grafikonjainkból, infografikáinkból több millióan tájékozódnak.

Az ezeket összegyűjtő járványadat-oldalunk az utóbbi hónapokban átvette a közszolgálati média szerepét. Olvasóinkat ezzel nem csak tájékoztatjuk, hanem segítünk nekik egészségesnek maradni, és megőrizni szeretteik egészségét is.

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.