A Google szuperszámítógépe, ami elverte a világ legjobb go-játékosát, 4 óra tanulással a világ legjobb sakkozója lett

TECH
2017 december 07., 22:08

Tavaly januári szenzáció volt, hogy a Google leányvállalatának, a DeepMindnak a számítógépe elvert egy embert góban, majd a következő hónapokban többször is megismételte a bravúrt. Ez óriási áttörés volt, hiszen a 2500 éves, sakknál is komplikáltabb kínai játékban még sosem sikerült ez.

Most újabb mérföldkőhöz érkeztünk, ugyanis az AlphaGo, azaz most már AlphaZero onnantól, hogy a játék alapszabályait betáplálták, kevesebb mint 4 óra alatt, bármilyen további emberi segítség nélkül képes volt megtanult sakkozni, de úgy, hogy le is győzte a világ legjobb sakkozóprogramját.

Az AlphaZero az eddigi világbajnok Stockfish 8 ellen „zárt ajtók mögött” 100 partiból 28-at nyert meg, és 72 döntetlent játszott, de egyszer sem veszített – áll a Cornell Egyetem könyvtárában olvasható tanulmányban, aminek az egyik szerzője a magát a „mesterséges intelligenciák Apollo-programjaként” definiáló DeepMind alapítója, Demis Hassabis, aki 13 évesen lett mesterszintű sakkozó.

A képen jobból balra: Nemcsák Károly színművész, Schmitt Pál volt köztársasági elnök, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Wichmann Tamás kenuvilágbajnok az I. Széchenyi emlékszimultánon Csom István nemzetközi nagymesterrel sakkozva 2016-ban.
photo_camera Illusztrációnkon nem a DeepMind mesterséges intelligenciája látható. Fotó: Varga Mihály / Facebook

Számítógépes program először 1997. május 12-én győzött le sakkvilágbajnokot, akkor az IBM Deep Blue nevű szuperszámítógépe győzte le Garri Kaszparov orosz egykori sakkvilágbajnokot. Kaszparov most a Chess.com-nak most azt mondta, ez figyelemreméltó eredmény, még úgy is, hogy az AlphaGo után már várható volt. Azt is mondta, hogy mindig azt hitték, hogy a sakkhoz olyan sok gyakorlati, tapasztalati tudás kell, hogy egy számítógép képtelen lenne azt a nulláról elsajátítani emberi tudás hozzáadása nélkül.

Az AlphaZerót az AlphaGóhoz képest úgy alakították át, hogy már más játékokat is képes profin elsajátítani. Így például kevesebb mint 2 óra alatt megtanulta a sakkhoz valamennyire hasonló japán táblajátékot, a sógit, és annak a világbajnokát is legyőzte egy 100 meccses küzdelemben (90 győzelemmel, 8 vereséggel és 2 döntetlennel). (Guardian)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.