Titokban készített egyetemi hangfelvétel rázza meg a liberális fellegvárat

Lindsay Shepherd

„Ez olyan, mint semlegesen bemutatni egy Hitler-beszédet.”

Ez is elhangzik a titokban felvett egyetemi hangfelvételen, ami körül hetek óta nem csillapodnak a kedélyek a kanadai sajtóban. A felvétel a Wilfrid Laurier nevű egyetemen készült, ami nem tartozik a legjobbak közé, viszont kifejezetten baloldalinak számít Kanadában. Ami pedig egy Lindsay Shepherd nevű tanársegéddel történt, az a kultúrharc legújabb, és egyik leghevesebb csataterévé tette az egyetemet.

Shepherd kommunikáció szakos diákoknak tartott órát, és éppen a véleménybuborékokról volt szó. A tanársegéd ezért szemléltetésképpen levetített egy műsort, amiben a University of Toronto két professzora, Jordan Peterson és Nicholas Matte a gendersemleges személyes névmásokról vitatkoztak. Ez a téma tavaly óta pörög különösen Kanadában, amikor törvénybe foglalták, hogy a genderidentitás és genderkifejezés az alapvető emberi jogok közé tartoznak - ez alapján pedig már diszkriminációnak számíthat az is, hogy valaki he vagy she helyett nem a választott névmásával hivatkozik valakire. A téma egyik leghevesebb kritikusa Jordan Peterson lett. (Erről részletesen itt írtunk.)

Mérgező környezet

Az óra probléma nélkül le is ment, a diákok érdeklődést mutattak, Shepherdet viszont az egyetem vezetése nem sokkal később megbeszélésre hívta. A tanársegéd rögzítette azt, ami az irodában zajlott. A teljes felvétel:

Két professzor, Nathan Rambukkana, és Herbert Pimlott, és Adria Joel, az egyetemi Gendererőszak-megelőzés vezetője elmondták, panaszt kaptak arról, hogy Shepherd megsértette az egyetem gender- és szexuális erőszak szabályzatát, „mérgező környezetet” teremtett a videó levetítésével, illetve gyakorlatilag erőszakot követett el a transzgender diákokkal szemben.

Shepherd kérdésére sem árulták el sem azt, hogy pontosan mi áll a panaszban, de még azt sem, hogy hányan tettek panaszt. Viszont azt feszegették, hogy a vita levetítésével akár törvénysértést is elkövethetett (ez egyébként nem igaz.)

Amikor Shephred azzal védekezett, hogy csak egy vita ellentétes álláspontjait mutatta be, az egyetem vezetése azzal válaszolt, hogy nem volt elég kritikus, és ez olyan, mintha egy Hitler-beszédet mutatott volna be kritika nélkül. Elmondták azt is, hogy a 18 éves diákok még nem elég érettek ilyen viták befogadására.

Shepherd a találkozó után azonnal a nyilvánossághoz fordult, és több lapnak is elküldte a felvételt, ami óriási felzúdulást váltott ki. A kiemelkedően liberálisnak számító Kanadában is sokan felkapták a fejüket arra, hogy már egy vita levetítéséért gendererőszakot kiáltanak, és milyen légkör lehet egy oktatási intézményben, ahol egy téma felvetése már mérgezőnek és veszélyesnek számít. Különösen nagy hatása volt a felvétel hangulatának: a rideg bürokratikus nyelvezetet és azt, hogy még a panasz tartalmát sem árulták el a gyanúsítottnak, sokan nevezték orwellinek vagy éppen kafkainak.

Nem tükrözi a szellemiségét

Az ügyből akkora botrány lett, hogy az egyetem, és a meghallgatáson részt vevő professzorok végül bocsánatot kértek, és az ígérték, kivizsgálják az ügyet, és általában a szólásszabadság helyzetét is az intézményben. Az egyetem közölte, a felvétel tartalma „nem tükrözi” az intézmény szellemiségét.

A téma körüli kedélyek viszont azóta sem nyugszanak. Shepherd a jobboldal hőse lett, de még transzneműek közül is sokan álltak mellé azzal, hogy egy egyetem nem csinálhat ilyet. A hisztérikus hangulat mellett viszont nagyon heves támadásokat is kapott az interneten, amiért „a szólásszabadság mögé bújva gyűlöletet terjeszt”. A téma még a kanadai parlamentben is előkerült, ahol Andrew Scheer ellenzéki vezető kérdezte a kormányt, hogy ez elfogadható-e, Kirsty Duncan tudományos miniszter pedig a nyílt vita fontosságáról beszélt. Volt szimpátia- és ellentüntetés is, az egyetem LGBT-csoportja pedig éppen arról beszélt, hogy az intézmény így sem tesz eleget a transzfóbia ellen.

A napokban megjelent véleménycikkében Shepherd azt írta, az eset megmutatta, hogy a kanadai egyetemeken kezdik szem elől téveszteni a célt, amit egy oktatási intézménynek szolgálni kellene. Azt ugyanis a meghallgatáson is elmondta, egy egyetemnek kritikai gondolkodást kellene tanítania, és nem az a dolga, hogy egy mesterséges burokban megvédje a diákjait olyan gondolatoktól, amikkel a világban aztán úgyis találkozni fognak.