Szerdán tették közzé a vonatkozó statisztikákat, ebből derült ki, hogy tavaly Norvégiában volt a legmagasabb az újonnan a forgalomba bevezetett elektromos és hibrid autók aránya, 52 százalék. 2016-ban ez az érték még csak 40 százalék volt, azaz ez volt az első alkalom, hogy a fosszilis üzemanyagokkal hajtott autók piaca 50 százalék alá süllyedt.
Norvégiában komoly adókedvezmény jár az új elektromos autók mellé, valamint kedvezményes vagy ingyenes parkolás mellett szintén kedvezménnyel lehet igénybe venni az utakat és a kompokat is. Mivel ráadásul Norvégia az elektromosság nagy részét vízenergiából állítja elő, az autók feltöltése sem szennyezi a levegőt.
Norvégia magasan vezet a világ többi országa előtt, Hollandia, Svédország, Kína, Franciaország és Nagy-Britannia következik utánuk a sorban a statisztikák szerint, de jóval kisebb arányokkal.
A norvég parlament tavaly tűzte ki azt a célt, hogy 2025-re minden eladott autó nullás károsanyag-kibocsátású legyen. Más országok mellett Franciaország és Nagy-Britannia is vállalta már, hogy 2040-re befejezik a robbanómotoros autók értékesítését.
Norvégia azért még messze van az ambiciózus terv teljesítésétől, tavaly 21 százalék volt a káros anyagot nem kibocsátó autók aránya az utakon, igaz egy évvel korábban még csak 16 százalék.
Ugyanakkor az elemzések azt is mindig kiemelik, hogy a norvég modellt azért nehéz egy az egyben más országokra alkalmazni, hiszen az ország rendelkezik olajbevételi révén a világ egyik legnagyobb szuverén befektetési alapjával, ez a fajta gazdasági mozgástér pedig lehetőséget biztosít például az elektromos autókra történő váltást segítő ösztönzők állami támogatására is. (Reuters)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.